Kom, følg med meg 2024
12.–18. august: “Stå fast i troen på Kristus.” Alma 43–52


“12.–18. august: ‘Stå fast i troen på Kristus.’ Alma 43–52”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“12.–18. august. Alma 43–52”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Moroni og frihetens fane

For the Blessings of Liberty [For frihetens velsignelser], av Scott M. Snow

12.–18. august: “Stå fast i troen på Kristus”

Alma 43–52

Når vi leser disse ordene i begynnelsen av Alma kapittel 43 – “Og nå vender jeg tilbake til en beretning om krigene mellom nephittene og lamanittene” – er det naturlig å lure på hvorfor Mormon tok med disse krigshistoriene når han hadde begrenset plass på platene (se Mormons ord 1:5). Vi har muligens nok med våre kriger i de siste dager, men det er verdi i hans ord utover beskrivelsene av krigens strategi og tragedie. Hans ord forbereder oss også på krigen vi “modig må kjempe” (Salmer, nr. 160), krigen vi kjemper hver dag mot ondskapens krefter. Denne krigen er svært reell, og utfallet påvirker vårt evige liv. I likhet med nephittene blir vi inspirert av en hellig sak – “vår Gud, vår religion og frihet og vår fred, våre hustruer og våre barn” – det Moroni kalte “de kristnes sak” (Alma 46:12, 16).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Alma 43–52

Jesus Kristus kan hjelpe meg med mine åndelige kamper.

Når du leser Alma 43–52, legg merke til hva nephittene gjorde som førte til at de lyktes (eller mislyktes). Overvei deretter hvordan du kan bruke det du lærer for å vinne dine åndelige kamper. Skriv tankene dine nedenfor:

Se også hva du kan lære av innsatsen til nephittenes fiender. Grunn på hvordan Satan kan angripe deg på lignende måter:

  • Alma 43:8: Zerahemnah prøvde å oppegge folket sitt slik at han kunne få makt over dem. (Satan kan friste meg til å handle i sinne.)

  • Alma 43:29:

  • Alma 46:10:

  • Alma 47:10–19:

Se også Russell M. Nelson: “Omfavn fremtiden med tro”, Liahona, nov. 2020, 73–76; “Vår Gud han er så fast en borg”, Salmer, nr. 28.

Bilde
Nephites fighting the Lamanites [Nephitter som kjemper mot lamanittene]

Minerva Teichert (1888–1976), Defense of a Nephite City [Forsvar av en nephittisk by], 1949–1951, olje på masonitt, ca. 90 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

Alma 46:11–28; 48:7–17

Bilde
seminar, ikon
“Stå fast i troen på Kristus.”

Ønsker du å minske motstanderens kraft i ditt liv? Én måte er å følge rådet i Alma 48:17 om å “være som Moroni”. Vurder å lage en liste over ord som beskriver Moroni mens du leser Alma 46:11–28; 48:7–17. Hva lærer Moroni deg om å “stå fast i troen på Kristus”? (Alma 46:27).

Du kan gjerne studere hvordan Moroni inspirerte andre i “de kristnes sak” (se Alma 46:11–22). Hvordan vil du beskrive den saken? Hva kan du gjøre for å delta i den? Hvordan kan du inspirere andre til å delta også?

Én ting Moroni gjorde for å inspirere andre, var å lage frihetens fane, som vektla prinsipper for å inspirere nephittene (se vers 12). Hvilke prinsipper vektlegger våre ledere i Kirken i vår tid? Du kan gjerne se etter dem i Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg (hefte, 2022), “Familien – en erklæring til verden”, temaene i Unge kvinner og Det aronske prestedømmes quorumer, eller nyere generalkonferansetaler. Du kan sammenfatte det de underviser i noen enkle uttalelser for å lage din egen frihetens fane – noe som minner deg på å være tro mot Frelseren og hans evangelium.

Se også Gospel Topic, “Faith in Jesus Christ” [Tro på Jesus Kristus], Evangeliebibliotek.

Alma 47

Satan frister og bedrar litt om gangen.

Satan vet at du ikke er villig til å begå store synder eller tro på opplagte løgner. Derfor bruker han små løgner og små fristelser – så mange som han tror du vil godta – for å lede deg bort fra tryggheten ved å leve rettferdig.

Se etter dette mønsteret i Alma 47, og grunn på hvordan Satan kanskje prøver å bedra deg. Overvei denne innsikten fra eldste Robert D. Hales:

“Den forræderske Amalickiah ba Lehonti ‘komme ned’ for å møte ham i dalen. Men da Lehonti forlot høyden, ble han forgiftet ‘litt om gangen’ så han døde og hans hær falt i Amalickiahs hender (se Alma 47). Ved argumenter og beskyldninger lokker noen mennesker oss til å forlate høyden. Høyden er der lyset befinner seg … Det er den sikre grunn” (“Kristent mot – prisen for å være disippel”, Liahona nov. 2008, 74).

Hva lærer du av videoen “Temptation Fades as We Seek Christ in Every Thought” [Fristelsen falmer når vi søker Kristus i enhver tanke] (Evangeliebibliotek) som kan hjelpe deg å motstå fristelse?

Se også Nehemja 6:3; 2 Nephi 26:22; 28:21–22.

Alma 50–51

Enhet gir sikkerhet.

Til tross for nephittenes rustning og festningsverker erobret lamanittene snart mange av deres byer (se Alma 51:26–27). Hvordan kunne det skje? Se etter svar når du leser disse kapitlene (se spesielt Alma 51:1–12). Overvei hvilke advarsler denne beretningen kan ha for deg og din familie.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 43:17–21; 48:7–8; 49:1–5; 50:1–6

Jeg kan finne åndelig beskyttelse i Jesu Kristi evangelium.

  • Vurder å bruke “Kapittel 31: Kaptein Moroni seirer over Zerahemnah” (Historier fra Mormons bok, 85–88) for å fortelle barna om krigen mellom nephittene og lamanittene. Når du leser om nephittenes rustning i Alma 43:19, kan du sammenligne rustningen som beskytter kroppen med ting som Gud har gitt oss for å beskytte ånden. Kanskje du og barna kan tegne et bilde av et barn og legge til en del av rustningen til bildet for alt barna kan nevne som beskytter oss åndelig.

  • Disse versene beskriver festningsverkene nephittene bygget: Alma 48:7–9; 49:1–9; 50:1–6. Etter å ha lest disse versene sammen, vil kanskje barna synes det er gøy å bygge en festning av ting som stoler og tepper. Videoen “Elder Stevenson on Fortifying Families” [Eldste Stevenson om å styrke familier] (Evangeliebibliotek) kan hjelpe dere å drøfte hvordan dere åndelig kan befeste hjemmet deres.

Alma 46:11–16; 48:11–13, 16–17

Jeg kan være “fast i troen på Kristus” som kaptein Moroni.

  • Barna kan se på bildene i denne oversikten for å fortelle historien om frihetens fane (se Alma 46:11–16; “Kapittel 32: Kaptein Moroni og frihetens fane”, Historier fra Mormons bok, 89–90). Hva ønsket Moroni at folket skulle huske? (se vers 12). Hva ønsker vår himmelske Fader at vi skal huske? Kanskje barna kan designe sin egen “frihetens fane” med ord eller bilder som vil hjelpe dem å huske disse tingene.

  • For å undervise barna om å være “faste i troen på Kristus” som Moroni (se Alma 48:13), kan du hjelpe dem å finne og berøre noe fast. Hva vil det si at troen er “fast”? Les Alma 48:11–12 sammen for å finne ut hva som gjorde Moroni fast i sin tro på Kristus. Dere kan også synge en sang som “Guds kirke trenger ungdom” sammen (Barnas sangbok, 85). Hva kan vi gjøre for å være “faste i troen på Kristus”?

Alma 47:4‒19

Satan frister og bedrar oss litt om gangen.

Les utvalgte vers fra Alma 47:4–19 sammen. Hva ville ha skjedd hvis Amalickiah hadde fortalt Lehonti hva han hadde til hensikt å gjøre fra begynnelsen av? Hva lærer disse versene oss om hvordan Satan prøver å lure oss?

Hjelp barna å bygge selvtillit. Noen barn føler seg kanskje ikke i stand til å lære evangeliet på egenhånd. Én måte å bygge opp selvtilliten deres på er å rose dem når de deltar i å lære. Hvor kan du anvende dette forslaget med aktivitetene i denne oversikten?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Moroni holder frihetens fane

Title of Liberty [Frihetens fane], av Larry Conrad Winborg.

© 2018 av Larry Conrad Winborg