Kom, følg med meg 2024
19.–25. august: “Bevart ved hans forunderlige kraft.” Alma 53–63


“19.–25. august: ‘Bevart ved hans forunderlige kraft.’ Alma 53–63”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“19.–25. august. Alma 53–63”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
to tusen unge krigere

Two Thousand Young Warriors [To tusen unge krigere], av Arnold Friberg

19.–25. august: “Bevart ved hans forunderlige kraft”

Alma 53–63

Sammenlignet med lamanittenes hærer, skulle ikke Helamans “lille hærstyrke” (Alma 56:33) av unge menn hatt en sjanse. I tillegg til å være få i antall, var Helamans soldater “alle svært unge,” og “[de] hadde aldri kjempet før” (Alma 56:46–47). På noen måter kan nok de av oss som noen ganger føler seg underlegne og overveldet i kampen i de siste dager mot Satan og verdens onde krefter, kjenne seg igjen i deres situasjon.

Men Helamans hær hadde noen fortrinn i forhold til lamanittene som ikke hadde noe med antall eller militære ferdigheter å gjøre. De valgte Helaman, en profet, til å lede dem (se Alma 53:19), “deres mødre hadde lært dem at hvis de ikke tvilte, ville Gud befri dem” (Alma 56:47), og de hadde “overmåte [stor] tro på det som de hadde blitt opplært til å tro.” Følgelig ble de beskyttet av “Guds mirakuløse kraft” (Alma 57:26). Så når vi står overfor livets kamper, kan vi fatte mot. Helamans hær lærer oss at “at det [finnes] en rettferdig Gud, og at enhver som ikke [tviler, skal] bli bevart ved hans forunderlige kraft.” (Alma 57:26).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Alma 53:10–22; 56:43–49, 55–56; 57:20–27; 58:39–40

Bilde
seminary icon
Å ha tro på Gud hjelper meg å overvinne frykt.

Hvis det ikke var for deres tro, ville Helamans unge soldater hatt god grunn til å være redde. Men på grunn av sin tro hadde de enda større grunn til å være tapre. Når du leser om dem i Alma 53–58, kan du se etter ting som hjelper deg å takle din frykt med tro på Kristus. Vurder å fokusere på følgende vers: Alma 53:10–22; 56:43–49, 55–56; 57:20–27; og 58:39–40. Denne tabellen kan hjelpe deg å skrive ned det du finner.

Kjennetegn på Helamans unge soldater:

Mulige grunner til at deres tro på Kristus var så sterk:

Hva de gjorde for å utøve tro på Kristus:

Hvordan Gud velsignet dem:

For å vinne våre åndelige kamper, trenger vi også Jesu Kristi kraft. Hvordan kan du få tilgang til hans kraft? Se etter svar i president Russell M. Nelsons budskap “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv” (Liahona, mai 2017, 39–42). Du kan sammenligne rådene hans med det Helamans soldater gjorde.

Etter å ha studert dette, tenk på dine egne åndelige kamper. Skriv ned hva du føler du deg inspirert til å gjøre for å utøve din tro på Jesus Kristus.

Se også Neil L. Andersen, “Såret”, Liahona, nov. 2018, 83–86; “Skal det unge Sion glemme?”, Salmer, nr. 183; “Drawing upon the Power of God in Our Lives” [Vi kan benytte oss av Guds kraft i vårt liv] (video), Evangeliebibliotek; Gospel Topics, “Faith in Jesus Christ,” [Tro på Jesus Kristus], Evangeliebibliotek.

Bilde
unge soldater sammen med sin mor

They Did Not Doubt [De tvilte ikke], av Joseph Brickey

Alma 58:1–12, 31–3761

Jesu Kristi etterfølgere blir ikke lett fornærmet.

Helaman og Pahoran hadde grunner til å bli fornærmet. Helaman fikk ikke forsyninger til sine hærer, og Pahoran ble urettmessig anklaget av Moroni for å holde denne hjelpen tilbake (se Alma 58:4–9, 31–32; 60). Hva ved deres reaksjoner i Alma 58:1–12, 31–37 og Alma 61 gjør inntrykk på deg? Hvorfor tror du de reagerte på denne måten?

Eldste David A. Bednar pekte på Pahoran som et eksempel på saktmodighet, og sa at “de største og mest meningsfylte eksemplene på saktmodighet finnes i Frelserens eget liv“ (“Saktmodige og ydmyke av hjertet”, Liahona, mai 2018, 32). Grunn på hvordan Frelseren viste saktmodighet. Se for eksempel Matteus 27:11–26; Lukas 22:41–42; Johannes 13:4–17. Hvordan kan du følge hans eksempel?

Alma 60:7–14

Jeg har et ansvar for å løfte folk rundt meg.

Moroni skrev at Gud ville holde Pahoran ansvarlig hvis han med viten og vilje overså behovene til nephittenes hær. Hva lærer du av Alma 60:7–14 om omsorg for mennesker i nød? Hva kan du gjøre for å være oppmerksom på og dekke andres behov?

Alma 62:39–51

Hvis jeg er ydmyk, kan livets utfordringer vende mitt hjerte til Gud.

Legg et rått egg og en potet i kokende vann for å hjelpe deg å tenke på hvordan du kan velge å bli “bløtgjort” eller “forherdet” av dine prøvelser. Mens egget og poteten koker, kan du studere Alma 62:39–51 og legge merke til hvordan folket reagerte på Helamans tjenestegjerning etter sin lange krig mot lamanittene. Du kan deretter sammenligne dette med hvordan de hadde reagert på hans forkynnelse 13 år tidligere (se Alma 45:20–24). Hvordan ble nephittene påvirket annerledes av de samme lidelsene? Når egget og poteten er ferdigkokt, skrell egget og skjær poteten. Hvordan påvirket kokende vann dem forskjellig? Hva lærer du om hvordan vi kan velge å reagere på lidelse? Hvordan kan du vende deg til Gud under dine lidelser?

Dra nytte av erfaringene som gjøres i hjemmet. Hvis du underviser en klasse i Kirken, kan du be klassemedlemmene fortelle hva de har lært hjemme. Finn for eksempel ut hva de lærte om lidelser og ydmykhet av kokende egg og poteter.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 53:20–21; 56:47–48

Jeg kan være trofast mot Gud slik Helamans unger krigerne.

  • Du kan bruke mange ressurser til å fortelle historien om Helamans soldater, blant annet bildene i denne oversikten og “Kapittel 34: Helaman og de 2000 unge krigerne” (Historier fra Mormons bok, 93–94). Denne ukens aktivitetsside kan hjelper barna å tenke over hvordan de kan være som Helamans hærstyrke. Vurder å dele noen av egenskapene til de unge soldatene fra Alma 53:20–21 for å få dem i gang. Dere kan også synge “Vi vil bringe sannhet til jord” sammen (Barnas sangbok, 92–93).

Alma 56:45–48; 57:21

Jeg kan være trofast mot det mine foreldre underviser i rettferdighet.

  • Helamans unge soldater så hen til mødrenes tro da de sto overfor en stor utfordring. Kanskje du kan lese Alma 56:46–48 sammen med barna, og be dem lytte etter hva mødrene til disse unge mennene lærte dem om tro. Du kan spørre dem hva de har lært av sine foreldre – eller andre trofaste voksne – om Frelseren. Hvorfor er det viktig å adlyde “helt nøyaktig”? (Alma 57:21).

  • Hvordan kan du – i likhet med mødrene til de unge soldatene – sørge for at barna vet om din tro på Gud? Én måte er å fortelle hvordan din tro påvirker ditt liv. Hvordan har Han for eksempel “befridd” deg når du “ikke tvilte”?

Bilde
mor som underviser sin sønn

Seed of faith [Troens frø], av Jay Ward

Alma 53:10–18

Jeg kan holde mine pakter med min Himmelske Fader.

  • Barna kan kanskje snakke om en gang da noen ga og holdt et løfte de hadde gitt dem. Hva følte de da løftet ble holdt? Du kan gjerne lese Alma 53:10–18 og be barna se etter hvordan Helaman, Ammons folk og ammonittenes sønner avga og holdt løfter, eller inngikk og holdt pakter. Du kan gjerne fortelle hvordan vår himmelske Fader velsigner deg når du holder dine pakter.

Alma 61:3‒14

Jeg kan velge å ikke bli sint.

Vurder å be barna tenke på en gang da de ble anklaget for å ha gjort noe de ikke hadde gjort. Fortell dem hvordan dette skjedde med Pahoran (se Alma 60–61; se også “Kapittel 35: Kaptein Moroni og Pahoran”, Historier fra Mormons bok, 95–97). For å finne ut hvordan Pahoran reagerte, kan dere bytte på å lese vers fra Alma 61:3–14. Hva gjorde Pahoran da Moroni anklaget ham? (se Alma 61:2–3, 8–9). Hva lærer Frelserens eksempel oss om tilgivelse? (se Lukas 23:34).

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
to tusen unge krigere

It’s True, Sir, All Present and Accounted For [Det er sant, sir, alle er til stede og gjort rede for], av Clark Kelley Price