Kom, følg med meg 2024
30. september – 6. oktober: “Jeg er loven og lyset.” 3 Nephi 12–16


“30. september – 6. oktober, ‘Jeg er loven og lyset.’ 3 Nephi 12–16” , Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“30. september – 6. oktober. 3 Nephi 12–16”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Jesus tilkjennegir De tolv apostler

Third Nephi: These Twelve Whom I Have Chosen [Tredje Nephi: Disse tolv som jeg har utvalgt], av Gary L. Kapp

30. september – 6. oktober: “Jeg er loven og lyset”

3 Nephi 12–16

Akkurat som Jesu disipler, som samlet seg for å høre Bergprekenen i Galilea, hadde folket som samlet seg ved tempelet i Overflod etterlevd Moseloven. De hadde fulgt den fordi den rettet deres sjeler mot Kristus (se Jakobs bok 4:5), og nå sto Kristus foran dem og forkynte en høyere lov. Men selv de av oss som aldri har etterlevd Moseloven kan forstå at normen Jesus satte for sine disipler er høyere. “Måtte dere derfor være fullkomne,” erklærte han (3 Nephi 12:48). Hvis dette får deg til å føle deg utilstrekkelig, husk at Jesus også sa “Velsignet er de fattige i ånden som kommer til meg, for himmelens rike er deres” (3 Nephi 12:3). Denne høyere lov er en innbydelse – en annen måte å si “Kom … til meg og bli frelst” på (3 Nephi 12:20). Som Moseloven, retter denne loven oss mot Kristus – den eneste som kan frelse og fullkommengjøre oss. “Se,” sa han, “jeg er loven og lyset. Se hen til meg og hold ut til enden, og dere skal leve” (3 Nephi 15:9).

Forslag til læring hjemme og i kirken

3 Nephi 12–14

Bilde
seminar, ikon
Jeg kan være en sann Jesu Kristi disippel.

Her er én måte å studere og anvende det Frelseren underviste i 3 Nephi 12–14 på: Velg noen vers og se om du kan oppsummere det versene lærer oss i én setning som begynner med “Jesu Kristi sanne disipler …” For eksempel kan en oppsummering av 3 Nephi 13:1–8 være “Jesu Kristi sanne disipler søker ikke ros for å gjøre godt.” Prøv det med disse skriftstedene:

Etter å ha studert disse versene, hva føler du deg inspirert til å gjøre for å følge Jesus Kristus?

Befalingen i 3 Nephi 12:48 kan virke overveldende – til og med umulig. Hva lærer du fra eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Vær da fullkomne – omsider” (Liahona nov. 2017, 40–42) som hjelper deg til å forstå Frelserens ord i dette verset? Hva sier Moroni 10:32–33 om hva som gjør det mulig å være fullkommen som Frelseren?

Se også Dallin H. Oaks: “Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 31; Gospel Topics, “Become like Jesus Christ” [Bli som Jesus Kristus], Evangeliebibliotek; “O, må jeg følge deg”, Salmer, nr. 201; “Jesus Christ Teaches How to Live the Higher Law” [Jesus Kristus underviser hvordan man etterlever den høyere lov] (video), Evangeliebibliotek.

Bruk konkretiseringer. Frelseren underviste dype sannheter ved å referere til kjente gjenstander. Du kan gjøre noe lignende når du studerer eller underviser om 3 Nephi 12. Å se på eller holde litt salt, et stearinlys eller en jakke kan styrke en drøfting om de evige sannhetene Frelseren underviste.

3 Nephi 12:1–215:23–2416:1–6

Velsignet er de som tror uten å se.

Det svært få blant Guds barn har sett Frelseren og hørt hans røst slik folket i Overflod gjorde. De fleste av oss er mer som menneskene som blir beskrevet i 3 Nephi 12:2; 15:23 og 16:4–6. Hvilke løfter blir i disse versene gitt til slike mennesker? Hvordan har disse løftene blitt oppfylt i ditt liv?

Se også Johannes 20:26–29; 2 Nephi 26:12–13; Alma 32:16–18.

3 Nephi 12:21–30; 13:1–8, 16–18; 14:21–23

Jeg kan strebe etter å rense mitt hjertes ønsker.

Ett tema du kanskje legger merke til i disse kapitlene, er Frelserens innbydelse til å etterleve en høyere lov – å være rettferdig ikke bare i våre handlinger, men også i vårt hjerte. Se etter dette temaet når Frelseren taler om strid (3 Nephi 12:21–26), umoral (3 Nephi 12:27–30), bønn (3 Nephi 13:5–8) og faste (3 Nephi 13:16–18). Hvilke andre eksempler kan du finne? Hva kan du gjøre for å foredle ditt hjertes ønsker?

3 Nephi 14:7–11

Vår himmelske Fader vil gi meg gode ting når jeg ber, søker og banker på.

Når du leser Frelserens innbydelse i 3 Nephi 14:7–11 om å be, lete og banke på, tenk over hvilke “gode gaver” han kanskje ønsker du skal be om. Følgende tilleggs-skriftsteder kan kanskje hjelpe deg å forstå hvordan du skal be, lete og banke på. De kan kanskje også bidra til å forklare hvorfor noen bønner ikke blir besvart på den måten du forventer: Jesaja 55:8–9; Helaman 10:4–5; Moroni 7:26–27, 33, 37 og Lære og pakter 9:7–9; 88:64. Hvordan kan disse skriftstedene påvirke hvordan du ber, søker og banker på?

Se også Milton Camargo, “Be, søk og bank på”, Liahona, nov. 2020, 106–8.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

3 Nephi 12:14–16

Jeg kan være et godt eksempel ved å følge Jesus.

  • Noen ganger er kanskje ikke barn klar over hvor mye deres eksempel kan velsigne andre. Bruk 3 Nephi 12:14–16 til å oppmuntre dem til å la sitt lys skinne. Når du for eksempel leser “dere” eller “deres” i disse versene, kan du be barna peke på seg selv. Fortell barna om lyset du ser i dem når de følger Jesus Kristus, og hvordan det inspirerer deg til å følge ham også. Dere kan også synge en sang sammen som oppfordrer barna til å la sitt lys skinne, som for eksempel “Jeg er som en skinnende stjerne” (Barnas sangbok, 84).

  • For å oppmuntre barna til ikke å skjule sitt lys (se 3 Nephi 12:15), la dem etter tur gjemme seg eller dekke en lampe eller annet lys. De kan avdekke lyset hver gang de nevner noe de kan gjøre for å være et godt eksempel for andre.

3 Nephi 13:19–21

“Men samle dere skatter i himmelen.”

  • Å lese disse versene kan føre til en samtale om det vi verdsetter høyt. Kanskje du kan lede barna på skattejakt for å finne ting som minner dem om skatter som har evig verdi.

3 Nephi 14:7–11

Min himmelske Fader besvarer mine bønner.

  • Når du leser 3 Nephi 14:7, kan barna gjøre bevegelser som forestiller hver av Frelserens oppfordringer i dette verset. De kan for eksempel rekke opp hånden (be), lage kikkerter med hendene (let), eller leke at de banker på en dør (bank på). Hjelp barna å komme på ting de kan si og be om i sine bønner.

  • Barna kan ha glede av en lek der de ber om noe og mottar noe helt annet. Hva ønsket Frelseren at vi skulle vite om vår Fader i himmelen i 3 Nephi 14:7–11?

3 Nephi 14:21–27; 15:1

Frelseren ønsker at jeg skal høre og gjøre det han lærer oss.

  • Tenk på måter du kan hjelpe barna til å se for seg lignelsen i disse versene. Kanskje de kan lage tegninger, gjøre bevegelser eller bygge ting på fast og sandfylt underlag. De kan også bytte ut navnet sitt med “klok mann” mens de leser 3 Nephi 14:24–27 eller synger “En kloke mann og en dum mann” (Barnas sangbok, 132). Eller de kan reise seg hver gang de hører ordet “gjør” i 3 Nephi 14:21–27 og 15:1.

  • Her er en konkretisering du kan prøve: Be barna forestille seg at ett av benene deres symboliserer å høre Frelserens ord og det andre symbolisere å gjøre det Frelseren underviste. Be barna prøve å balansere bare på sitt “høre”-ben. Hva ville skje hvis en sterk vind blåste gjennom rommet? Da kan du og barna se etter konkrete ting Frelseren lærte oss å gjøre: se 3 Nephi 12:3–12, 21–26; 13:5–8.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Jesus underviser nephittene

The Savior’s Visit to the People in America [Frelserens besøk til folket i Amerika], av Glen S. Hopkinson