Kom, følg med meg 2024
7.–13. oktober: “Se, min glede er fullkommen.” 3 Nephi 17–19


“7.–13. oktober: ‘Se, min glede er fullkommen.’ 3 Nephi 17–19”, ,Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“7.–13. oktober. 3 Nephi 17–19”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

The Light of His Countenance Did Shine upon Them [Lyset fra hans ansikt skinte på dem], av Gary L. Kapp

7.–13. oktober: “Se, min glede er fullkommen”

3 Nephi 17–19

Jesus Kristus hadde akkurat tilbragt dagen med å betjene folket i landet Overflod, hadde undervist evangeliet, latt folket se og føle sårene i sitt oppstandne legeme, og vitnet om at han var den lovede Frelseren. Nå var det på tide å dra. “Min tid er nær”, sa han (3 Nephi 17:1). Han skulle vende tilbake til sin Fader, og han visste at folket trengte tid til å grunne på det han hadde lært dem. Så han lovet å komme tilbake neste dag, oppløste folkemengden og ba dem dra hjem. Men ingen dro. De sa ikke hva de følte, men Jesus skjønte det: De håpet at han ville “være hos dem litt lenger” (3 Nephi 17:5). Han hadde andre viktige ting å gjøre, men å vise medfølelse med Guds barn er alltid en høy prioritet for ham. Så Jesus ble litt lenger. Det som fulgte, var kanskje det mest gripende eksempelet på omsorgstjeneste som er nedtegnet i Skriftene. De som var til stede klarte bare å si at det var ubeskrivelig (se 3 Nephi 17:16–17). Jesus oppsummerte selv den spontane, åndelige utgytelsen med disse enkle og mektige ordene: “Se, min glede er fullkommen” (3 Nephi 17:20).

Forslag til læring hjemme og i kirken

3 Nephi 17; 18:24–25, 30–32

Frelseren er mitt fullkomne eksempel på omsorgstjeneste.

Omtrent 2500 mennesker var tilstede da Frelseren viste seg, men han fant en måte å betjene dem på én etter én. Hva legger du merke til ved måten han betjente på i 3 Nephi 17; 18:24–25, 28–32? Hvilke behov så han til? Hvilke egenskaper gjorde hans betjening effektiv? Du kan også tenke på hvordan han betjener deg. Hvordan kan du følge hans eksempel? (Se også 3 Nephi 18:24–25 og 28–32.)

Se også “Jesus Christ Has Compassion and Heals the People” [Jesus Kristus har medfølelse med og helbreder folket] (video), Evangeliebibliotek.

3 Nephi 17:13–22; 18:15–25; 19:6–9, 15–36

Frelseren lærte meg hvordan jeg skulle be.

Forestill deg hvordan det ville vært å høre Frelseren be for deg. Hvordan vil en slik opplevelse påvirke hvordan du ber? Grunn på dette når du studerer 3 Nephi 17:13–22; 18:15–25; og 19:6–9, 15–36. Hva lærer du av Jesu Kristi eksempel og læresetninger om bønn? Vurder å se etter innsikt om hvordan, når, hvor, for hvem og hvorfor du skal be. Hvilken annen innsikt får du fra disse versene?

Se også Lære og pakter 10:5.

3 Nephi 18:1‒12

Bilde
seminar, ikon
Jeg kan bli fylt med Ånden når jeg tar del i nadverden.

Når vi gjør noe ofte, kan det bli rutinemessig eller noe man tar lett på. Noen ganger ender vi opp med å gjøre det uten engang å tenke. Hvordan kan du unngå at dette skjer med nadverdens ukentlige ordinans? Når du leser 3 Nephi 18:1–12, kan du grunne på hvordan du kan bli åndelig “fylt” hver gang du tar nadverden (se også 3 Nephi 20:1–9). Hva sier vers 5–7, 11 om hva som er noe av det du “alltid” skulle gjøre? Du kan også grunne på hvorfor Jesus ga oss nadverdens ordinans – og om nadverden oppfyller hans hensikter i ditt liv. Hvorfor er nadverden hellig for deg?

I sitt budskap “Alltid minnes ham” (Liahona, feb. 2018, 4–6) ga president Henry B. Eyring “tre forslag til hva du kan huske hver uke når du tar del i nadverdens hellige symboler”. Hva gjør inntrykk på deg ved hans forslag? Hva kan du gjøre for å forbedre din tilbedelse under nadverden og i løpet av uken?

Hva annet kan du gjøre for å tilbe mer meningsfylt? Du kan stille deg selv spørsmål som disse: “Hvordan påvirker Frelserens offer mitt daglige liv?” “Hva gjør jeg bra som hans disippel, og hva kan jeg forbedre?”

Se også Matteus 26:26–28; Jeffrey R. Holland: “Se der Guds lam”, Liahona, mai 2019, 44–46; “As Now We Take the Sacrament”, Hymns, nr. 169; “Jesus Christ Introduces the Sacrament” [Jesus Kristus innstifter nadverden] (video), Evangeliebibliotek; Gospel Topics, “Sacrament” [Nadverden], Evangeliebibliotek.

Gi tid til å grunne. Noen ganger blir skriftstudium en sammensetning av lesing, bønn og overveielse. Når du gir stille tid til å reflektere og snakke med Gud om det du lærer, kan du øke kraften i hans ord i ditt liv.

3 Nephi 18:22–25

Jeg kan “holde opp” Jesu Kristi lys.

Tenk deg at du hadde en venn som ikke visste noe om Jesus Kristus, bortsett fra at du er en av hans tilhengere. Hva ville vennen din anta om ham, basert på dine handlinger? Hva betyr det for deg å “holde opp ditt lys så det kan skinne for verden”? (3 Nephi 18:24). Hvilke andre oppfordringer ga Frelseren i 3 Nephi 18:22–25 som hjelper deg å holde opp dette lyset?

Se også Bonnie H. Cordon, “Så de kan se”, Liahona, mai 2020, 78–80.

3 Nephi 18:36–37; 19:6–22

Jesu Kristi disipler søker Den hellige ånds gave.

Tenk over dine nylige bønner. Hva lærer bønnene dine deg om dine innerste ønsker? Etter å ha tilbragt dagen i Frelserens nærhet “ba [forsamlingen] om det som de ønsket mest” – Den hellige ånds gave (3 Nephi 19:9). Hvorfor er Den hellige ånds gave så ønskelig? Når du leser disse versene, grunn på ditt eget ønske om å ha Den hellige ånds ledsagelse. Hvordan kan du oppriktig søke denne ledsagelsen?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

3 Nephi 17:7, 20–25

Frelseren elsker hvert eneste av vår himmelske Faders barn.

  • Du kan bruke et bilde som dem i denne oversikten eller videoen “Jesus Christ Prays and Angels Minister to the Children” [Jesus Kristus ber og engler betjener barna] (Evangeliebibliotek) for å hjelpe barna å visualisere beretningen i 3 Nephi 17. Vurder å lese setninger eller vers fra 3 Nephi 17 som legger vekt på Frelserens kjærlighet til folket (for eksempel vers 7 og 20‒25). Barna kan så lage en tegning av seg selv sammen med Jesus. Mens de gjør det kan du hjelpe dem å tenke på hvordan Jesus har vist sin kjærlighet til dem.

Bilde
Jesus velsigner barna

Behold Your Little Ones [Se, deres små], av Gary L. Kapp

3 Nephi 18:1‒12

Jeg kan tenke på Jesus når jeg tar del i nadverden.

  • Du kan be barna fortelle deg hva som skjer under nadverden. Deretter kan du lese 3 Nephi 18:1–12 og be barna rekke opp hånden når de hører noe som ligner på det vi gjør i dag. Hva vil Jesus Kristus at vi skal huske eller tenke på under nadverden? (se 3 Nephi 18:7, 11).

3 Nephi 18:15–24; 19:6–9, 15–36

Jesus lærte meg hvordan jeg skal be.

  • Å synge en sang om bønn sammen, for eksempel “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7), er en god måte å hjelpe barna å tenke på hvorfor vi ber. Du og barna kan så lese 3 Nephi 18:18–21 og snakke om hva Jesus underviste om bønn. Å be barna fortelle deg hva de føler når de ber, kan hjelpe dem å bære sitt vitnesbyrd om bønn.

  • Det kan være morsomt for barn å gå på jakt etter noen av bønnens dyrebare velsignelser. Du kan skrive følgende skriftstedhenvisninger på papirlapper og gjemme dem: 3 Nephi 18:15; 3 Nephi 18:20; 3 Nephi 18:21; 3 Nephi 19:9; og 3 Nephi 19:23. Barna kan så finne lappene og lese versene, og se etter ting Jesus Kristus eller hans disipler underviste om bønn.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
engler rundt Jesus og de nephittiske barna

Angels Ministered unto Them [Engler betjente dem], av Walter Rane