Kom, følg med meg 2024
2.–8. desember: “For å holde dem på den rette vei.” Moroni 1–6


“2.–8. desember: ‘For å holde dem på den rette vei.’ Moroni 1–6”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“2.–8. desember. Moroni 1–6”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Alma døper folk ved Mormons vann

Minerva Teichert (1888–1976), Alma Baptizes in the Waters of Mormon [Alma døper i Mormons vann], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

2.–8. desember: “For å holde dem på den rette vei”

Moroni 1–6

Etter å ha fullført sin fars opptegnelse om nephittene og forkortet jaredittenes opptegnelse, trodde Moroni at skrivearbeidet hans var ferdig (se Moroni 1:1). Hva mer kunne han si om de to nasjonene som var fullstendig utryddet? Men Moroni hadde sett vår tid (se Mormon 8:35), og han ble inspirert til å “[skrive] litt til, så det kanskje en gang i fremtiden vil bli verdifullt for mine brødre” (Moroni 1:4). Han visste at et omfattende frafall ville komme, som ville føre med seg forvirring angående prestedømsordinanser og rundt religion generelt. Dette er kanskje grunnen til at han ga klargjørende detaljer om nadverden, dåp, overdragelse av Den hellige ånds gave og velsignelsene ved å møtes med andre troende for “å holde dem på den rette vei, … og [bare la dem] stole på det Kristus hadde gjort, han som var [vår] tros opphavsmann og fullender” (Moroni 6:4). Dyrebar innsikt som dette gir oss grunn til å være takknemlig for at Herren bevarte Moronis liv, slik at han kunne “[skrive] … litt til” (Moroni 1:4).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Moroni 1

Jeg kan følge Jesus Kristus til tross for motgang.

Når du leser Moroni 1, hva inspirerer deg ved Moronis trofasthet mot Herren og mot sitt kall? På hvilke måter kan en person “fornekte Kristus”? (Moroni 1:2–3). Grunn på hvordan du kan være trofast mot Jesus Kristus, selv når du møter prøvelser og motgang.

Moroni 2–6

Prestedømsordinanser må utføres slik Herren befaler.

Moroni flyktet for livet da han skrev disse kapitlene. Hvorfor skulle han bry seg om å skrive om administrative detaljer som hvordan man utfører ordinanser? Grunn på dette mens du leser Moroni 2–6. Hvorfor tror du disse egenskapene er viktige for Herren? Her er noen spørsmål som kan veilede deg i studiet:

Bekreftelse (Moroni 2; 6:4).Hva lærer Frelserens instruksjoner i Moroni 2:2 deg om ordinansen bekreftelse? Hvordan ville du forklare hva det vil si å bli “påvirket av og renset ved Den hellige ånds kraft”? (Moroni 6:4).

Prestedømsordinasjon (Moroni 3).Hva finner du i dette kapittelet som kan hjelpe noen til å forberede seg til å bli ordinert til prestedømmet? Hva finner du som kan hjelpe noen til forberede seg til å utføre en ordinasjon?

Nadverden (Moroni 4–5; 6:6).Hva kan du gjøre for at nadverden skal bli det åndelige høydepunktet i uken din?

Dåp (Moroni 6:1–3).Hva gjør du for å fortsette å oppfylle kravene til dåp?

Bilde
en ung kvinne mottar en velsignelse

Jesus underviste hvordan ordinanser skulle utføres.

Basert på det du har lært, hvordan vil du forandre måtene du tenker på, deltar i eller forbereder andre til disse ordinansene?

Se også Lære og pakter 84:20.

Rollespill. Én fin måte å huske det du lærer på, er å forklare det for andre. Prøv for eksempel rollespill-situasjoner som denne: En venn er ikke sikker på om hun er klar til å bli døpt. Hvordan ville du bruke Moroni 6 til å hjelpe henne?

Moroni 4‒5

Å ta del i nadverden hjelper meg å komme nærmere Jesus Kristus.

Du har sikkert hørt nadverdsbønnene mange ganger, men hvor ofte tenker du nøye på hva ordene betyr? Kanskje du kan prøve å skrive ned de to nadverdsbønnene fra det du husker. Sammenlign så det du skrev med Moroni 4:3 og 5:2. La du merke til noe ved disse bønnene som du ikke hadde lagt merke til før?

Vurder å ta med en nadverdssalme i ditt studium, for eksempel “Vi minnes den korsfestede” (Salmer, nr. 106).

Moroni 6:4–9

Bilde
seminar, ikon
Jesu Kristi disipler har omsorg for hverandres sjel.

Valget om å følge Kristus er individuelt, men andre troende kan bidra til å holde oss “på rett vei” (Moroni 6:4–5). Hva gjorde Kirkens medlemmer på Moronis tid for å styrke hverandre? Når du leser Moroni 6:4–9, kan du grunne på velsignelsene som kommer ved å være “regnet blant Kristi kirkes folk” (Moroni 6:4).

Du kan også tenke på dem som går i din menighet eller gren. Er det noen som kan ha et spesielt behov for din kjærlighet – kanskje noen som er nye eller nylig har kommet tilbake? Hvordan kan du bidra til å gjøre deres opplevelser i kirken mer lik det Moroni beskrev? (Du finner forslag i Min pakts sti eller videoene “Strengthening New Members” [Styrke nye medlemmer] i Evangeliebibliotek). Du finner kanskje inspirasjon i del I av president Dallin H. Oaks’ budskap “Behovet for en kirke” (Liahona, nov. 2021, 24–25).

Når du grunner på hva det vil si å bli “næret ved Guds gode ord” (Moroni 6:4), kan det hjelpe å tenke på næringen som en frøplante eller et barn trenger – og hva som skjer hvis det forsømmes. Gransk Moroni 6:4–9 for å finne forslag til hvordan du kan bidra til å “gi næring til” andre åndelig. Hvordan har andre disipler bidratt til å gi deg næring?

Det er ikke opplagt for alle hvorfor det er viktig å bli “regnet blant Kristi kirkes folk” og å “komme sammen ofte” på Kirkens møter. Hvordan vil du forklare hvorfor du er takknemlig for å være medlem av Jesu Kristi Kirke? (se de andre avsnittene av president Oaks’ budskap “Behovet for en kirke”).

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Moroni 2–6

Den hellige ånd er en hellig gave.

  • Den hellige ånd eller Ånden er nevnt flere ganger i Moroni 2–6. Kanskje du kan be barna finne hvert eneste vers som nevner ham, lese disse versene og lage en liste over hva de lærer om Den hellige ånd. Dere kan også dele med hverandre erfaringer da dere følte Åndens innflytelse.

Moroni 4‒5

Jeg tar del i nadverden for å vise at jeg alltid vil minnes Jesus Kristus.

  • Å lese nadverdsbønnene sammen med barna kan føre til en drøfting om hvordan du kan få mer meningsfylte opplevelser med nadverden. Det kan hjelpe dem å forestille seg at en venn kommer til nadverdsmøtet for første gang. Hvordan ville vi forklare vennen vår hva nadverden er og hvorfor den er hellig? Oppfordre barna til å bruke noe fra Moroni 4 eller 5 i forklaringene sine. Yngre barn kan bruke denne ukens aktivitetsside eller Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 108.

  • Vurder å synge en sang sammen som hjelper barna å tenke på Frelseren (for eksempel “Stille nå, kjære barnBarnas sangbok, 11). Dere kan også øve på å sitte ærbødig under nadverden.

Moroni 6:1–3

Jeg kan forberede meg til å bli døpt.

  • Hvem kan bli døpt? Hjelp barna å finne svar på dette spørsmålet i Moroni 6:1–3. Hva betyr det å ha et “sønderknust hjerte og en angrende ånd”? (Moroni 6:2). Hvordan bidrar dette til å forberede oss til dåpen? Vurder å fortelle barna hvordan du forberedte deg til å bli døpt.

Moroni 6:4–6, 9

Vi går i kirken for å ta del i nadverden og støtte hverandre.

  • Vet barna hvorfor du liker å gå i kirken? Å lese Moroni 6:4–6, 9 kan gi dere anledning til å snakke sammen om noe av det vi gjør i kirken. Kanskje de kan tegne at de selv gjør disse tingene (for eksempel å be, undervise, synge og ta del i nadverden).

  • Etter å ha lest Moroni 6:4 sammen, kan du og barna se på bilder eller eksempler på næringsrik mat, og sammenligne det å gi kroppen næring med det å bli “næret ved Guds gode ord”. Du kan også se videoen “Children Sharing the Gospel” [Barn som deler evangeliet med andre] (Evangeliebibliotek).

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Moroni gjemmer seg i en hule

Moroni in the Cave [Moroni i hulen], av Jorge Cocco