Kom, følg med meg 2024
23.–29. desember: “Han skal komme til verden for å forløse sitt folk.” Jul


“23.–29. desember: ‘Han skal komme til verden for å forløse sitt folk.’ Jul”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“23.–29. desember. Jul”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Josef, Maria og Jesusbarnet i en stall

Behold the Lamb of God [Se der Guds Lam], av Walter Rane

23.–29. desember: “Han skal komme til verden for å forløse sitt folk”

Jul

Hver profet i Mormons bok, fra Nephi til Moroni, var trofaste mot det hellige formålet som står oppsummert på bokens tittelside: “Å overbevise [alle mennesker] om at Jesus er Kristus.” Én profet så ham som en førjordisk ånd, og en annen så hans tjenestegjerning i et syn. Én sto på en mur for å bekjentgjøre tegnene på hans fødsel og hans død, og en annen knelte ved hans oppstandne legeme og rørte ved sårene i hans hender, føtter og side. Alle kjente til denne grunnleggende sannheten: “Det [finnes ikke] noen annen vei og ikke noe annet middel hvorved mennesket kan bli frelst enn gjennom Jesu Kristi sonende blod, han som … kommer for å forløse verden” (Helaman 5:9).

Denne julehøytiden, mens troende over hele verden feirer Guds godhet og kjærlighet ved å sende sin Sønn, grunn på hvordan Mormons bok har styrket din tro på Kristus. Mens du tenker på hans fødsel, grunn på hvorfor han kom og hvordan hans komme har forandret ditt liv. Da kan du oppleve julens sanne glede – gaven som Jesus Kristus gir til deg.

Forslag til læring hjemme og i Kirken

Jesus Kristus ble født for å være min Frelser.

Det er en tradisjon å lese historien om Frelserens fødsel i Det nye testamente i julehøytiden, men du kan også finne rørende profetier om denne hellige begivenheten i Mormons bok. Profetier om Frelserens fødsel finnes for eksempel i 1 Nephi 11:13–36; Mosiah 3:5–10 og Helaman 14:1–13. Hvilke inntrykk om Jesus Kristus kommer til deg mens du leser disse versene, og overveier symbolikken i tegnene på hans fødsel? Hvordan styrker vitnesbyrdene til disse profeter ditt vitnesbyrd om Kristus og hans misjon?

Her er noen andre forslag for å hjelpe deg å fokusere på Jesus Kristus i julen:

  • Visste du at du kan se budskap fra tidligere juleandakter fra Det første presidentskap i Evangeliebiblioteket? Se etter dem i samlingen “Julevideoer”. Vurder å dele budskapene og musikken for å spre juleglede.

  • Du og familien din vil kanskje også like å lytte til utdrag fra samlingen “Christmas Music” [Julemusikk] i Evangeliebibliotek.

  • Vurder å planlegge aktiviteter du eller familien din kan gjøre for å føle Kristi ånd i løpet av dagene før jul, som for eksempel å hjelpe noen eller å synge julesalmer sammen. Se LysForVerden.org for å få ideer.

Se også Matteus 1:18–25; 2. Lukas 2; 3 Nephi 1:4–22; “En krybbe var vuggen”, Salmer, nr. 121.

Jesus Kristus er verdens Forløser.

Hovedgrunnen til at vi feirer Jesu Kristi fødsel, er på grunn av hans sonoffer. På grunn av dette offeret kan han frelse oss fra synd og død, trøste oss i lidelser og hjelpe oss å “bli fullkommengjort i ham” (Moroni 10:32). Hva har du lært fra Mormons bok dette året om Frelserens kraft til å forløse deg? Gjør noen beretninger eller læresetninger spesielt inntrykk på deg? Overvei hva følgende skriftsteder lærer deg om Frelserens forløsende misjon: 2 Nephi 2:6; Alma 7:7–13; 11:40 og Helaman 5:9; 14:16–17. Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å vise ham din takknemlighet?

Bilde
seminar, ikon
Mormons bok vitner om Jesus Kristus.

“Et annet vitne om Jesus Kristus” er mer enn bare en undertittel på Mormons bok, det er en erklæring om dens guddommelige hensikt. Grunn på hva du lærer fra de følgende skriftstedene om Mormons boks misjon for å vitne om Kristus: 1 Nephi 6:4; 19:18; og 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10.

Vurder å skrive ned i en dagbok hvordan ditt studium av Mormons bok dette året har bragt deg nærmere Kristus. Følgende forslag kan være til hjelp:

  • “Noe jeg lærte eller følte om Frelseren i år var …”

  • “Å lære om Frelseren i Mormons bok forandret måten jeg …”

  • “Min yndlingsperson [eller -historie] i Mormons bok lærte meg at Frelseren …”

Kanskje det er noen som ville bli velsignet ved å vite hva du føler for Mormons bok. Hvordan kan du dele dine erfaringer og ditt vitnesbyrd? Du føler deg kanskje inspirert til å gi et eksemplar som julegave. Mormons bok-appen gjør det enkelt å dele.

Biskopen Gérald Caussé listet opp flere sannheter fra Mormons bok om Jesus Kristus (se “Et levende vitne om den levende Kristus”, Liahona, mai 2020, 39–40). Du kan gjerne se på listen hans og grunne på hvordan hver av disse sannhetene har forandret – eller kan forandre – ditt liv.

Se også Gospel Topics, “Book of Mormon” [Mormons bok], Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Fordi denne søndagen er den femte søndagen i måneden, oppfordres Primær-lærere til å bruke læringsaktiviteter i “Tillegg B: Forberede barn for et helt liv på Guds pakts sti”.

Jesus Kristus er min himmelske Faders gave til meg.

  • For å hjelpe barna til å fokusere på gaven vår himmelske Fader ga oss ved å sende sin sønn, kan du pakke inn et bilde av Jesus Kristus som en julepresang. Du og barna kan snakke sammen om noen favorittjulegaver dere har fått eller håper å få. De kan deretter åpne pakken med bildet av Kristus og drøfte hvordan han har vært en dyrebar gave for oss. En sang som “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20–21) kan bidra til denne samtalen. Hjelp barna å finne setninger i sangen som beskriver velsignelser vi har på grunn av Jesu fødsel.

Jesus Kristus ble født for å være min Frelser.

  • Barna vil kanskje like å dele med deg det de vet om Jesu fødsel. Kunst inspirert av evangeliet, bok, har flere bilder som kan hjelpe dem å fortelle historien (se nr. 28, 29, 3031). Du kan også se på bilder som skildrer Frelserens liv og sonoffer. Hvorfor sendte vår himmelske Fader Jesus Kristus?

    Bilde
    engel
  • Barna vil kanskje også like å tegne sine egne bilder av Jesu fødsel og tjenestegjerning. Kanskje de kan tegne det som er beskrevet i 1 Nephi 11:13–23; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13; og 3 Nephi 1:4–22. Deretter kan de fortelle deg hva bildene deres lærer om Jesus Kristus.

  • For å understreke at både Bibelen og Mormons bok underviser om Jesu fødsel, kan du nevne hendelsene som er beskrevet i Lukas 2:4–14; Matteus 2:1–2; og 3 Nephi 1:15, 19–21. Deretter kan barna granske disse skriftstedene for å finne ut hvilke hendelser som fant sted i Betlehem, på det amerikanske kontinent eller begge steder. Hvorfor er vi takknemlig for å ha Mormons bok som et annet vitne om Jesu Kristi fødsel?

Barn elsker historier. Historier er en av de beste måtene å hjelpe barn å lære og huske sannheter på. Når du forteller historien om Jesu fødsel, kan du vurdere også å fortelle historier fra ditt eget liv som har bidratt til å styrke din tro på Frelseren.

Mormons bok vitner om Jesus Kristus.

  • Når du og barna avslutter deres studium av Mormons bok i år, kan det være et godt tidspunkt å dele med hverandre deres favoritthistorier eller -skriftsteder fra denne hellige boken. Å se på noen av bildene i Kom, følg med meg eller Historier fra Mormons, bok, kan hjelpe barna å huske det de har lært i år. Hjelp dem å forstå hva disse historiene lærer oss om Jesus Kristus.

  • Du kan også gi barna et bilde av Jesus, eller la dem tegne sine egne. Be dem holde opp bildene eller tegningene hver gang de hører Jesu Kristi navn når du leser 2 Nephi 25:23, 26. Bær vitnesbyrd om at Mormons bok ble skrevet for å hjelpe oss å “tro på Kristus” (2 Nephi 25:23).

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
en engel viser Nephi jomfru Maria i et syn

Nephi’s Vision of the Virgin Mary [Nephi ser jomfru Maria i et syn], av Judith A. Mehr