Seminariet
Apostlagärningarna 8


Apostlagärningarna 8

Filippus undervisar en etiopisk man

Bild
Philip (New Testament figure) teaching the gospel to an Ethiopian as they ride in a chariot. Another man is pictured driving the horses and chariot. A lake or river can be seen beside of the road they are riding on. Scriptural Reference: Acts 8:26-39

Filippus var en entusiastisk och trofast missionär som på Herrens befallning gick ut i öknen. Anden ledde Filippus till en etiopisk man som satt i sin vagn och läste skrifterna. När Filippus frågade mannen om han förstod det han läste, svarade han: ”Hur skulle jag kunna det om ingen vägleder mig?” (Apg. 8:31). Eftersom Filippus förstod och älskade skrifterna kunde han undervisa den etiopiske mannen om Jesus Kristus på ett sätt som fick honom att komma till tro och bli döpt. När du studerar Apostlagärningarna 8:26–40, begrunda hur du kan använda skrifterna för att hjälpa andra att tro på och komma till Jesus Kristus.

Använd nutida profeters ord. Nutida profeter använder ofta berättelser från skrifterna för att undervisa om principer och lärosatser som kan läras av berättelserna. Be eleverna studera de nutida profeternas ord för att urskilja och förstå lärosatser och principer i skrifterna och lära sig tillämpa sanningarna i sina egna liv.

Elevens förberedelse: Be eleverna tänka på andliga verktyg eller färdigheter som har hjälpt dem att växa sig starkare i evangeliet. De får tillfälle att dela med sig av sina tankar under lektionen.

Förslag på övningar

Använda rätt verktyg

Ta gärna med en hammare eller skruvmejsel till lektionen eller visa dessa bilder. Be en elev visa hur verktyget används på rätt sätt. Fråga sedan eleverna vad som skulle hända om de försökte slå i en spik eller skruva in en skruv utan att använda verktygen.

Genom att använda rätt verktyg kan du bygga eller reparera saker snabbare och lättare. Föreställ dig hur svårt det skulle vara att bygga eller reparera saker utan rätt verktyg. Fundera över vad följande verktyg används till.

Bild
Hammer
Bild
Saw
Bild
Combination Wrench (english)
  • När är de här verktygen användbara?

  • Hur kan du använda dem på ett effektivt sätt?

På liknande sätt kan vissa verktyg och färdigheter användas för att bygga upp och reparera vår önskan att följa Frälsaren och leva efter hans evangelium.

När eleverna besvarar följande frågor uppmuntrar du dem att minnas idéer från deras lektionsförberedelse. Se till att berättandet inte tar för lång tid.

  • Vilka andliga verktyg eller färdigheter har hjälpt dig att växa i evangeliet?

  • Hur kan du använda dessa verktyg för att bjuda in någon annan att komma till Frälsaren?

Ett av verktygen är vår förmåga att förstå och använda skrifterna, särskilt som de undervisar och vittnar om Jesus Kristus. Begrunda för ett ögonblick hur bekväm du känner dig med att med hjälp av skrifterna bjuda in andra att komma till Jesus Kristus. När du studerar den här lektionen ska du söka vägledning genom den Helige Anden för att få veta hur du bättre kan använda skrifterna för att föra andra till Frälsaren.

Filippus kallas ut i öknen

Apostlagärningarna 8 beskriver upplevelser som Filippus, en av de sju ledare som apostlarna kallade att predika, hade (se Apg. 6:3–6). För att undkomma den tilltagande förföljelsen i Jerusalem reste Filippus till Samaria för att fortsätta sprida evangeliet. Genom prästadömet utförde han underverk, botade många människor ”och predikade Kristus för folket där” (se Apg. 8:5–8). När du studerar följande redogörelse, titta då efter verktygen som Filippus använde för att lyckas med det oväntade uppdraget han fick av Herren.

Om det finns elever som har svårt att läsa långa skriftställen på egen hand kan ni läsa upp följande verser som klass eller i par.

Läs Apostlagärningarna 8:26–39, och visualisera händelserna som beskrivs i den här redogörelsen. Markera gärna ord och fraser som känns viktiga för dig. (Lägg märke till att en eunuck är en betrodd tjänare.)

Be några elever berätta om ord och fraser som de har markerat och hur de hjälper dem känna igen lärdomarna i berättelsen. Ställ gärna några av följande frågor för att fördjupa elevernas förståelse.

Det kan vara bra att skriva (eller låta eleverna skriva) lärdomar som de hittade på tavlan.

  • På vilka sätt vägledde Herren Filippus? Varför är det viktigt att följa Herrens maningar när vi försöker hjälpa andra att komma till honom?

  • Hur använde Filippus sina kunskaper om skrifterna för att undervisa den etiopiske mannen om Jesus Kristus?

  • Vilka lärdomar står ut för dig i den här redogörelsen?

Bland många sanningar i den här redogörelsen kan du ha identifierat en princip som följande: När vi förstår skrifterna och undervisar om Frälsaren med hjälp av dem, kan vi hjälpa andra att komma till honom.

Beroende på elevernas behov kan följande övning ersättas av den kompletterande övningen om hur Filippus svarade på Andens maningar.

Att använda skrifterna för att undervisa om Jesus Kristus

När den etiopiske mannen frågade om skriftstället han läste handlade om profeten Jesaja eller ”någon annan”, lägg då märke till att Filippus kunskap om skrifterna gjorde att han omedelbart kunde börja ”tala och utifrån det skriftstället förklara evangeliet om Jesus” ( Apg. 8:34–35).

Skriftstället som den etiopiske mannen läste finns i Jesaja 53 , en vacker profetia om vår Frälsare Jesus Kristus. Det kan vara bra att korshänvisa eller länka Apostlagärningarna 8:32–33 till Jesaja 53:7–8 .

Var medveten om att en del elever kanske inte känner att de har förmågan att förstå skrifterna eller förklara dem för någon annan. Försäkra eleverna om att deras kunskap kommer att öka med tid och ansträngning. Påminn dem om att den mest effektiva undervisningen ibland bara är att berätta hur de känner för ett skriftställe eftersom den Helige Anden vittnar om att deras ord är sanna.

Föreställ dig att du är i Filippus situation och har möjlighet att bära ditt vittnesbörd om Jesus Kristus för en vän. Läs Jesaja 53:3–9 och var uppmärksam på vad du tänker och känner för Frälsaren när du läser.

Ge eleverna tillräckligt med tid till att eftertänksamt besvara följande frågor. Om du vill kan du be eleverna rollspela att de delar evangeliet med en vän eller be frivilliga elever berätta vad de skrev för klassen.

  • Vad vill du att din vän ska veta, känna eller förstå om Jesus Kristus i det här skriftstället? Varför?

  • Hur kan du använda det du vet och känner för Jesus Kristus för att uppmuntra din vän att följa honom bättre?

Stärkt genom förberedelse

På grund av Filippus ansträngningar omvändes och döptes den etiopiske mannen (se Apg. 8:36–38). Precis som Filippus kan vi inspirera och uppmuntra andra att följa och bli som Jesus Kristus. Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum lärde att våra personliga förberedelser kan hjälpa oss inspirera andra att komma närmare Gud:

Bild
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

När vi uppriktigt, innerligt, orubbligt och ärligt försöker lära oss Jesu Kristi evangelium och undervisar varandra om det med verkligt uppsåt och med Andens inflytande så kommer dessa lärdomar att förändra hjärtan och inge en önskan att leva enligt Guds sanningar.

(Ulisses Soares, ”Hur kan jag förstå?”, Liahona, maj 2019, s. 8)

Be gärna eleverna att besvara följande frågor i sina studiedagböcker. Om tiden räcker kan du be några frivilliga elever dela med sig av sina insikter till klassen.

  • Vilka förändringar kan du göra i dina personliga skriftstudier som förbereder dig att hjälpa andra komma till Kristus? På vilka sätt kan den här förändringen få dig att känna större tilltro till din förmåga att använda skrifterna?

  • Vilken del av dagens skriftstudier hjälpte dig att känna dig närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus? Varför tror du att den delen påverkade dig mer än de andra?

Kommentarer och bakgrundsinformation

Apostlagärningarna 8:27 . Vad är en eunuck?

Eunucker var kastrerade män som verkade i många forntida samhällen i Främre Orienten och Mellanöstern. De tjänade som soldater, bevakade kungliga harem och hade ofta betrodda ämbeten inom hovet. Den etiopiske eunucken i Apostlagärningarna 8:26–39 ansvarade för skattkammaren vid hovet i Etiopien.

En trofast elev kan bli en inspirerad lärare

Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

När det gäller att lära sig och att undervisa om evangeliet är vi ibland som etiopiern – vi behöver hjälp av en trofast och inspirerad lärare; och ibland är vi som Filippus – vi behöver undervisa och stärka andra i deras omvändelse.

(Se Ulisses Soares, ”Hur kan jag förstå?”, Liahona, maj 2019, s. 6)

Kompletterande övningar

Video – ”Halleluja”

Om det finns tid över när eleverna har läst Jesaja 53:3–9 kan du visa videon ”#Halleluja – Ett påskbudskap om Jesus Kristus” [Hallelujah—An Easter Message about Jesus Christ] (1:59) på ChurchofJesusChrist.org. Videon visar personer som läser delar av dessa verser från Jesaja och vittnar om Jesus Kristus.

Filippus följer Andens maningar

Gå igenom Apostlagärningarna 8:26–35 och be eleverna hitta uttryck som visar hur Filippus visste vad Herren ville att han skulle göra och hur Filippus reagerade. Läs följande citat och be eleverna fundera över varför det kan vara så viktigt att följa andliga maningar.

Äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum berättade hur han följde en andlig maning när han var på mission.

Bild
Official Portrait (as of June 2016) of Elder Ronald A. Rasband of the Quorum of the Twelve Apostles.

En varm juliförmiddag kände min kamrat och jag oss manade att söka upp en hänvisning från Temple Square. Vi knackade på dörren hemma hos Elwood Schaffer. Fru Schaffer avvisade oss vänligt.

När hon skulle stänga dörren kände jag att jag skulle göra något som jag aldrig gjort vare sig förr eller senare. Jag satte foten i dörröppningen och frågade: ”Finns det någon annan som kan vara intresserad av vårt budskap?” Hennes sextonåriga dotter Marti var intresserad och hade innerligt bett om vägledning bara en dag tidigare. Vi träffade Marti, och så småningom var mamman med på lektionerna. Båda blev medlemmar i kyrkan.

Till följd av Martis dop har 136 personer, däribland många släktingar, döpts och ingått evangelieförbund. Jag är så tacksam att jag lyssnade på Anden och körde in foten i dörröppningen den där varma julidagen.

(Ronald A. Rasband, ”Låt Guds Ande leda dig”, Liahona, maj 2017, s. 94)

  • Hur reagerade äldste Rasband på Andens maning? Vad hände som ett resultat av det?

  • När har du svarat på Andens maningar? Vad hände?

  • Hur kan du vara mer uppmärksam på Andens maningar?

  • Hur kan den förändringen hjälpa dig att med större tillförsikt dela evangeliet med andra?

Begrunda vem Herren vill att du ska träffa, bli vän med eller dela evangeliet med.

Alternativt lektionsförslag

Om eleverna har nytta av att lära sig om Simons önskan att köpa prästadömet i Apostlagärningarna 8:5–24 kan du dela med dig av tankar från ”Våra hjärtan måste vara ’uppriktiga inför Gud’” i ”10–16 juli. Apostlagärningarna 6–9: ’Du ska få veta vad du måste göra’” i Kom och följ mig – för söndagsskolan: Nya testamentet 2023.