Seminariet
Nyckellära: Johannes 17:3


Nyckellära: Johannes 17:3

Att lära känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus

Bild
A young woman sits on her bed and reads her scriptures in her bedroom.

I förra lektionen, ”Johannes 17”, lärde du dig att vi kan utvecklas mot evigt liv genom att lära känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Den här lektionen hjälper dig att lära dig nyckelskriftstället och nyckelfrasen för Johannes 17:3 utantill, förklara lärosatsen och tillämpa principerna om att förvärva andlig insikt på en situation i verkligheten.

Vördnad för gudomens namn. Eftersom namnen på Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus är så viktiga ska du uppmuntra eleverna att visa vördnad när deras namn används (se L&F 63:61).

Elevens förberedelse: Be eleverna tänka på någon de känner som känner vår himmelske Fader och Jesus Kristus väl. Be eleverna fråga den personen vad som har hjälpt honom eller henne att lära känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Förslag på övningar

Den här lektionen om nyckelläror är avsedd att hållas efter ”Johannes 17”, som är den lektion som ger sammanhanget till nyckelskriftstället  Johannes 17:3 . Om den här lektionen om nyckelläror måste flyttas till en annan vecka ska du se till att tillhörande bakgrundslektion hålls samma vecka.

Memorera och förklara

Hjälp eleverna memorera hänvisningen och nyckelfrasen. Följande övning är ett sätt att hjälpa dem göra detta.

Läs flera gånger upp skriftställehänvisningen Johannes 17:3 och dess nyckelfras: ”Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och … Jesus Kristus.”Skriv hänvisningen Johannes 17:3 och de första bokstäverna i varje ord i versen, O d ä d e l a d k d d e s G o J K, på ett separat pappersark. Försök upprepa hänvisningen och nyckelfrasen enbart med hjälp av bokstäverna. När du blir bättre på det kan du försöka läsa upp hänvisningen och frasen ur minnet.

För att hjälpa dig bättre förstå innebörden av det här skriftstället förklarar du sanningarna som lärs ut i Johannes 17:3 med egna ord. Ta med följande:

  1. Innebörden av uttrycket ”det eviga livet”.

  2. Några sätt att lära känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Be några elever dela med sig av sina förklaringar för klassen. Om eleverna behöver hjälp med att förstå innebörden av det här skriftstället ska ni ta er tid att diskutera det innan ni går vidare med lektionen.

Det finns flera uttalanden i avsnittet Kommentarer och bakgrundsinformation i den här och den föregående lektionen, ”Johannes 17”, som kan användas för att hjälpa eleverna vid behov.

Öva på tillämpning

Fundera över hur välbekanta eleverna är med principerna för att förvärva andlig insikt när du bedömer hur mycket tid som behövs för följande föreslagna genomgång.

Läs styckena 5–12 i avsnittet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror (2022). Fundera över hur du kan förklara var och en av principerna för någon som aldrig har hört talas om dem tidigare.

Om det hjälper kan du dela upp eleverna i par och be dem öva på att förklara principerna för varandra.

Läs följande scenario:

Efter faste- och vittnesbördsmötet märker du att din vän Julia verkar ledsen. När ni går hem säger hon att hon under dagens möte insåg att hon inte känner vår himmelske Fader och Jesus Kristus så väl som hon skulle vilja. Hon beskriver en känsla av ensamhet och en längtan efter den slags relation till dem som hon uppfattade att några av dem som bar sina vittnesbörd hade. Du bestämmer dig för att verkligen tänka på och be under de närmaste dagarna om hur du kan hjälpa Julia.

Använd principerna för att förvärva andlig insikt samt följande frågor och övningar som hjälp när du funderar över vad du kan säga och göra för att hjälpa Julia. Skriv gärna ner det du lär dig och de intryck du får när du förbereder dig.

Be gärna eleverna förbereda sina svar genom att arbeta med en kamrat. Tala om för dem att de ska berätta för de andra eleverna vad de lär sig.

Granska lärosatser och frågor utifrån ett evigt perspektiv

  • Varför tror du att vår himmelske Fader vill att vi ska lära känna honom och hans Son Jesus Kristus?

  • Varför vill du lära känna dem så mycket du kan under det här livet?

Sök ytterligare kunskap genom gudagivna källor

  • Hur kan studier av Frälsarens bön i Johannes 17:3 hjälpa Julia?

Gör en lista över några bra källor som kan hjälpa Julia att lära känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Ta några minuter till att studera gudagivna källor för att lära dig mer om vår himmelske Fader och Jesus Kristus och hur du lär känna dem bättre.

Be eleverna berätta vad de lärde sig och hur de hittade informationen. Det kan hjälpa andra elever lära sig hur de använder tillgängliga resurser bättre.

Handla i tro

Be eleverna som gjorde den förberedande övningen att berätta vad de lärde sig genom att besvara följande frågor.

  • På vilket sätt är det en troshandling att anstränga sig att lära känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

  • Vad har du eller någon du känner gjort för att lära känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus bättre som du kan föreslå för Julia?

  • Vilka uttryck hittar du i styckena 5–7 i avsnittet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror (2022) som kan hjälpa någon som gör det rätta, men ändå inte känner sig så nära Gud som han eller hon skulle vilja?

Be varje par att samarbeta med andra par och berätta vad de hittade när de tillämpade principerna för att förvärva andlig insikt.

Repetition av nyckelläror

I början eller slutet av en kommande lektion ska ni inte ta mer tid än tre till fem minuter att gå igenom nyckelskriftstället. Skriv gärna upp skriftställehänvisningen och nyckelfrasen för Johannes 17:3 på tavlan med orden i fel ordning. Be sedan eleverna sätta orden i ordning.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Vad är evigt liv?

Evigt liv är uttrycket som används i skrifterna för att definiera det slags liv som vår evige Fader lever. … Evigt liv, eller upphöjelse, är att leva i Guds närhet och fortsätta vara familjer (se L&F 131:1–4).

(Gospel Topics,”Eternal Life”, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Hur kan vi lära känna Fadern och Sonen?

Äldste Robert D. Hales (1932–2017) i de tolv apostlarnas kvorum besvarade den här frågan:

Bild
Official portrait of Elder Robert D. Hales of the Quorum of the Twelve Apostles, 2003

Genom personlig uppenbarelse. Personlig uppenbarelse är sättet varpå vår himmelske Fader hjälper oss lära känna honom och hans Son, lära oss om och efterleva evangeliet, uthärda till änden i rättfärdighet och bli värdiga evigt liv – återvända tillbaka till deras närhet.

(Robert D. Hales, ”Personlig uppenbarelse: Profeternas undervisning och exempel”, Liahona, nov. 2007, s. 87)

Vad ska jag göra om jag inte är säker på att jag ens tror på Gud?

Äldste Robert D. Hales (1932–2017) i de tolv apostlarnas kvorum sa:

Bild
Official portrait of Elder Robert D. Hales of the Quorum of the Twelve Apostles, 2003

Om du inte minns att du har trott på Gud, eller om du har slutat att tro, eller om du tror utan sann övertygelse, ber jag dig söka ett vittnesbörd om Gud i dag. …

Vidare, med ett personligt vittnesbörd om Gud kan du välsigna din familj, dina efterkommande, dina vänner — alla som du älskar. Din personliga kunskap om Gud är inte bara den största gåva du någonsin kan ge till någon, den ger dig också den största glädje du någonsin kan få. …

Jag lovar dig att om du och de du älskar söker honom i all ödmjukhet, uppriktighet och flit så kommer även du att få veta detta. Du kommer att få ett vittnesbörd.

(Robert D. Hales, ”Sök att lära känna Gud vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2009, s. 32)