Seminariet
Efesierbrevet 2–5


Efesierbrevet 2–5

Hitta eviga sanningar

Bild
Young woman sitting in home reading open scriptures that have been underlined. (horiz)

Hur säker är du på din förmåga att finna sanningar i skrifterna? Profeterna undervisar om sanningar som kommer från vår himmelske Fader för vår skull. Paulus lärde till exempel de heliga i Efesos sanningar om att övervinna världen och bli mer som Jesus Kristus. Den här lektionen är avsedd att lära dig hur du hittar sanningar i skrifterna som hjälper dig i ditt liv och för dig närmare Frälsaren.

Öva skriftstudietekniker. Eleverna kan ha nytta av att öva på skriftstudietekniker, som att tillämpa skrifterna på sina liv, använda studiehjälpmedel, hitta teman och mönster, förstå symboler, hitta generalkonferenskällor, göra anteckningar i skrifterna, göra listor, sammanfatta det de läser, hitta och använda korshänvisningar, definiera svåra ord och så vidare.

Elevens förberedelse: Be eleverna studera skrifterna från och med nu och fram till nästa lektion och leta efter sanningar som skrifterna undervisar om. Be dem fundera över hur de kan urskilja sanningarna på olika sätt.

Förslag på övningar

Hitta värde

Videon ”Guldstänk” [Flecks of Gold] (3:15) handlar om två män som sökte efter guld. Läs berättelsen eller titta på videon på ChurchofJesusChrist.org från tidskod 0:00 till 2:26. Fundera på de andliga lärdomar du lär dig av den.

Bild
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Ofta liknar vi den unge köpmannen från Boston som 1849, enligt vad det berättas, rycktes med av ivern i den kaliforniska guldrushen. Han sålde alla sina ägodelar för att söka lyckan i Kaliforniens floder, som han hörde var fulla av guldklimpar så stora att man knappt kunde bära dem.

Dag efter ändlös dag doppade den unge mannen vaskpannan i floden utan resultat. Hans enda belöning var en växande hög med stenar. Modfälld och utfattig tänkte han ge upp när en gammal erfaren guldgrävare en dag sa till honom: ”Det var en ordentlig hög med stenar du har där, min pojke.”

Den unge mannen svarade: ”Det finns inget guld här. Jag ger mig av hemåt igen.”

Den gamle guldgrävaren gick bort till stenhögen och sa: ”Visst finns det guld här. Du måste bara veta var du ska hitta det.” Han plockade upp två stenar och slog dem mot varandra. En av stenarna splittrades och där var flera guldkorn som glittrade i solskenet.

Den unge mannen märkte att vid guldgrävarens midja hängde det en buktande läderpung, och han sa: ”Jag letar efter sådana guldklimpar som du har i din läderpung och inte bara små guldkorn.”

Den gamle guldgrävaren räckte påsen till den unge mannen som tittade i den med förväntan att få se flera stora guldklimpar. Han förstummades av att se att läderpungen var fylld med tusentals korn av guldsand.

Den gamle guldgrävaren sa: ”Min unge man, du är så upptagen med att leta efter stora guldklimpar att du förbisett de här dyrbara guldkornen. Jag har blivit mycket rik av att tålmodigt samla sådana där små korn.”

(M. Russell Ballard, ”Finn glädje genom kärleksfullt tjänande”, Liahona, maj 2011, s. 46)

  • Hur kan den här berättelsen relateras till att hitta sanningar i skrifterna?

Läs följande påståenden och ange hur sanna de är för dig på en skala från ett till fem (ett = stämmer inte alls på mig; fem = stämmer helt på mig).__ Jag är säker på min förmåga att finna eviga sanningar i skrifterna med hjälp av den Helige Anden.

__ Att hitta sanningar i skrifterna är en välsignelse i mitt liv och hjälper mig att känna mig närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Du kan be elever som har gjort den förberedande övningen att berätta om sina upplevelser.

Hitta sanningar i skrifterna

Vissa sanningar i skrifterna är svårare att hitta än andra. Sök vår himmelske Faders hjälp genom den Helige Anden för att hjälpa dig identifiera sanningar i Paulus budskap till de heliga i Efesos. Den Helige Anden hjälper dig genom att vittna för dig om dessa sanningar (se Moro. 10:5 ; Joh. 16:13).

Det här kapitlet är avsett att vara ett exempel som hjälper eleverna att förstå hur man identifierar sanningar i verser i skrifterna. Du kan använda andra sanningar i Efesierbrevet 2–5 om de är till större hjälp för eleverna.

Du kan visa videon ”Identifiera lärosatser och principer: Elevernas vittnesbörd” [Identifying Doctrine and Principles: Students’ Testimonies] (2:38) för att hjälpa eleverna förstå värdet i att öva upp den här färdigheten. Videon finns på ChurchofJesusChrist.org.

Be eleverna berätta hur de identifierar sanningar i skrifterna.

Medan Paulus satt i husarrest i Rom skrev han till efesierna för att uppmuntra dem och råda dem om hur de kunde fortsätta komma närmare Jesus Kristus och övervinna djävulens andliga angrepp. Öva på att hitta sanningar i det Paulus skrev till de heliga.

Följande är ett sätt att söka efter eviga sanningar när du studerar skrifterna. Läs Efesierbrevet 2:4–10 och gör följande:

Skriv gärna följande steg på tavlan så att eleverna kan hänvisa till dem under lektionen.

  1. Sök efter ord, uttryck eller verser som verkar särskilt viktiga. Markera dem gärna i dina skrifter.

  2. Sammanfatta huvudtanken bakom orden, uttrycken eller verserna. (Kan du till exempel sammanfatta vad Paulus sa om nåd i vers 8 ?)

  3. Formulera det du lärde dig till en sanning som du kan använda i ditt liv.

  • Vilken sanning hittade du? Hur identifierade du sanningen?

Be flera elever berätta. Beröm dem för deras arbete. Några möjliga sanningar är bland annat följande: Gud är barmhärtig och älskar oss (se Ef. 2:4); när vi tror på Jesus Kristus blir vi frälsta genom hans nåd (se Ef. 2:5, 8); enbart våra gärningar är inte tillräckliga för att frälsa oss (se Ef. 2:8–9). Medan eleverna berättar kan du ställa följdfrågor som följande:

  • Hur kan den här sanningen hjälpa dig att känna vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek till dig eller hjälpa dig att bli mer som dem?

  • Hur har du tillämpat eller hur kan du tillämpa den här sanningen i ditt liv?

Öva på att identifiera sanningar

Det kan vara bra att låta eleverna arbeta enskilt för att hitta sanningar. Sedan kan de hitta en annan elev i klassen som studerade samma skriftställe och jämföra sanningarna de hittade med varandra.

Använd stegen som beskrevs tidigare. Välj en eller två av följande uppsättningar verser och sök efter eviga sanningar i dem.

  • Efesierbrevet 3:13–19

  • Efesierbrevet 4:20–32 (det kan vara bra att veta att den ”gamla människan” i verserna symboliserar tidigare syndiga levnadssätt och att den ”nya människan” symboliserar att leva ett rättfärdigt liv genom Jesus Kristus)

Välj en av sanningarna du hittade och fundera över hur den kan hjälpa dig känna vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek till dig eller hjälpa dig att bli mer som dem.

Använd de resurser som finns (papper, färgpennor, digitala verktyg med mera) och gör en affisch som kan tas med i tidskriften Vägledning för de unga. Ta med följande i affischen:

  • principen du hittade och skriftstället eller verserna där du hittade den

  • en enkel bild eller teckning som hjälper läsarna att förstå sanningen eller visar hur någon kan använda den här sanningen i sitt liv.

Visa gärna några exempel på affischer från ChurchofJesusChrist.org. Följande länk kan vara till hjälp: https://www.churchofjesuschrist.org/media/collection/inspirational-picture-quotes-images?lang=eng.

Eller se om det senaste numret av tidskriften Vägledning för de unga innehåller en affisch.

Be eleverna dela med sig av sina affischer och beskriva dem. Du kan ställa följdfrågor som följande: ”Hur hittade du den här sanningen?” ”Hur hjälper den dig att känna vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek till dig?” ”Hur har Herren välsignat dig när du har försökt leva efter den här sanningen?”

Begrunda hur man hittar sanningar

Tänk på din upplevelse av att söka efter eviga sanningar i skrifterna.

  • Hur kände du att du lyckades?

  • Vad var svårt?

  • Hur fick du hjälp att känna vår himmelske Faders kärlek till dig genom att söka efter sanningar?

  • Hur kan du använda det du har lärt dig i dag i dina personliga skriftstudier eller skriftstudier med familjen?

Kommentarer och bakgrundsinformation

Efesierbrevet 2:4–9 . Vad är nåd och vad gör den för mig?

President Dieter F. Uchtdorf, dåvarande medlem i första presidentskapet, definierade Guds nåd som ”den gudomliga hjälp och styrkans gåva genom vilken vi kan växa från de bristfälliga och begränsade varelser som vi är nu, till upphöjda varelser av ’sanning och ljus, tills [vi] är förhärligade i sanningen och vet allting’ [ L&F 93:28 ]” (”Nådens gåva”, Liahona, maj 2015, s. 107). För mer information om nåd kan du läsa hela talet på JesuKristiKyrka.org.

Fler insikter om Frälsarens nåd finns i Mosiah 2:20–24 och Filipperbrevet 2:12–13 .

Efesierbrevet 4:22 . Vad innebär det att ”lägga bort den gamla människan”?

Paulus lärde att när vi väljer att ta emot dopets förrättning sluter vi ett förbund att göra slut på vårt gamla levnadssätt (eller ”lägga bort den gamla människan” [ Ef. 4:22 ]) och börja ett nytt liv som Jesu Kristi efterföljare (se Rom. 6:1–6 ; L&F 20:37). Det innebär bland annat att lämna våra synder och allt som hindrar oss från att komma närmare vår himmelske Fader bakom oss. Vi kan inte få det att ske på egen hand. Det sker bara tack vare Jesus Kristus och hans försoning och den Helige Andens helgande inflytande.

Kompletterande övningar

Förstå sanningen på ett djupare plan

När eleverna har identifierat en sanning i Efesierbrevet kan de uppmanas att studera sanningen på ett djupare plan. De kan använda resurser i skrifterna, Gospel Topics (topics.ChurchofJesusChrist.org), appen Evangeliebiblioteket eller andra resurser för att slå upp nyckelord. Du kan sedan be att de berättar vad de lärde sig om sanningarna och hur de kan införliva sanningarna i sina liv.

Insikter i Mormons bok om Jesu Kristi nåd

Om det skulle hjälpa eleverna att samtala om Jesu Kristi nåd i stället för att hitta principer i skrifterna, ber du dem studera Efesierbrevet 2:1–12 och jämföra hur deras liv skulle vara utan Jesu Kristi nåd (se v. 1–3) med hur deras liv är med hans nåd (se v. 4–8). De kan sedan studera skriftställen ur Mormons bok som undervisar om Frälsarens nåd (se 2 Ne. 10:24–25 ; Jakob 4:6–7 ; Hel. 12:24 ; Eth. 12:27 ; Moro. 10:32–33), identifiera sitt eget behov av Frälsarens nåd och skapa en plan för hur de kan söka hans nåd oftare.