Kall på misjonsplan
Kapittel 3: Leksjon 1 – Budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium


“Kapittel 3: Leksjon 1 – Budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium”, Forkynn mitt evangelium – En veiledning i å dele Jesu Kristi evangelium med andre (2023)

“Kapittel 3: Leksjon 1”, Forkynn mitt evangelium

Kapittel 3: Leksjon 1

Budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium

Bilde
Det første syn

Folk lurer kanskje på

  • Finnes Gud?

  • Hvordan kan jeg føle meg nærmere Gud?

  • Hvordan kan jeg lære sannhet i dagens forvirrende verden?

  • Hvordan kan religion hjelpe meg?

  • Hvorfor er det så mange kirker?

  • Hvorfor har jeg så mange utfordringer?

  • Hvordan kan jeg finne fred i urolige tider?

  • Hvordan kan jeg bli lykkeligere?

  • Hvordan kan en profet hjelpe verden i dag?

Fra verdens begynnelse har Gud åpenbart evangeliet for sine barn gjennom profeter. Han har gjort dette gjennom sin Sønn Jesus Kristus. I oldtiden åpenbarte Jesus evangeliet til profeter som Adam, Noah, Abraham og Moses. Men mange forkastet det.

For 2000 år siden underviste Jesus Kristus selv sitt evangelium og opprettet sin kirke. Folk forkastet til og med Jesus. Kort tid etter hans død var det et utbredt frafall fra Herrens sannhet og Kirke. Evangeliets fylde og prestedømsmyndighet fantes ikke lenger på jorden.

Flere århundrer senere kalte Gud nok en profet, Joseph Smith. Gud gjenga evangeliets fylde gjennom ham og bemyndiget ham til å organisere Jesu Kristi Kirke igjen.

Å ha Jesu Kristi evangeliums fylde på jorden er en av vår tids store velsignelser. Evangeliet hjelper oss å besvare livets mest søkende spørsmål. Levende profeter veileder oss gjennom utfordrende tider. Guds prestedømsmyndighet finnes igjen på jorden for å velsigne hans barn.

Bilde
misjonærer underviser en familie

Undervisningsforslag

Denne delen gir deg et eksempel på en oversikt som kan hjelpe deg å forberede deg til å undervise. Den inneholder også eksempler på spørsmål og innbydelser du kan bruke.

Når du forbereder deg til å undervise, skulle du med bønnens hjelp overveie den enkeltes situasjon og åndelige behov. Avgjør hva som vil være mest nyttig å undervise om. Forbered deg til å definere begreper som folk kanskje ikke forstår. Planlegg i henhold til hvor mye tid du vil ha, og husk å holde leksjonene korte.

Velg skriftsteder du kan bruke når du underviser. Delen “Doktrinær grunnvoll” i leksjonen inneholder mange nyttige skriftsteder.

Overvei hvilke spørsmål du skal stille når du underviser. Planlegg innbydelser som vil oppmuntre hver enkelt person til å handle.

Legg vekt på Guds lovede velsignelser, og bær vitnesbyrd om det du underviser.

Hva du kan undervise folk om på 15–25 minutter

Velg ett eller flere av følgende prinsipper å undervise. Det doktrinære grunnlaget for hvert prinsipp er gitt etter denne oversikten.

Gud er vår kjærlige himmelske Fader

  • Gud er vår himmelske Fader, og vi er hans barn. Han skapte oss i sitt bilde.

  • Gud kjenner oss personlig og elsker oss.

  • Gud har et forherliget, fullkommengjort legeme av kjøtt og ben.

  • Gud ønsker å velsigne oss med fred og en fylde av glede som vil vare evig.

  • Fordi Gud elsker oss, sendte han sin Sønn Jesus Kristus, for å forløse oss fra synd og død.

Gud åpenbarer evangeliet gjennom profeter i hver evangelieutdeling

  • Gud kaller profeter som sine representanter på jorden.

  • I oldtiden kalte Gud profeter som Adam, Noah, Abraham og Moses.

  • En levende profet mottar åpenbaring fra Gud for å undervise og lede oss i vår tid.

Jesu Kristi jordiske virke og forsoning

  • Jesus Kristus er Guds Sønn.

  • Under sitt jordiske virke underviste Jesus sitt evangelium og opprettet sin kirke.

  • Jesus kalte tolv apostler og ga dem myndighet til å lede hans kirke.

  • På slutten av sitt liv sonet Jesus for våre synder ved sin lidelse i Getsemane hage og under korsfestelsen. Etter Jesu død sto han opp igjen fra de døde.

  • På grunn av Jesu sonoffer kan vi bli tilgitt og renset for våre synder når vi omvender oss. Dette gir oss fred og gjør det mulig for oss å vende tilbake til Guds nærhet og motta en fylde av glede.

  • På grunn av Jesu oppstandelse vil vi alle oppstå fra de døde. Dette betyr at den enkeltes ånd og legeme vil bli gjenforenet og leve evig.

Frafallet

  • Etter at Jesu apostler døde, var det et utbredt frafall fra evangeliet og Jesu Kristi Kirke.

  • I denne perioden forandret folk mange av evangeliets læresetninger. Folk endret også prestedømsordinanser, for eksempel dåp. Prestedømsmyndighet og den Kirke som Jesus hadde opprettet, fantes ikke lenger på jorden.

Gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium gjennom Joseph Smith

  • Joseph Smith søkte å få vite hvilken kirke som var Guds sanne Kirke, slik at han kunne slutte seg til den. Vår himmelske Fader og Jesus Kristus viste seg for ham i 1820. Denne begivenheten kalles Det første syn.

  • Gud kalte Joseph Smith til å være profet, akkurat slik han hadde kalt profeter i tidligere tider.

  • Jesu Kristi evangelium ble gjengitt gjennom Joseph Smith.

  • Andre himmelske sendebud gjenga prestedømmet, og Joseph ble bemyndiget til å organisere Jesu Kristi Kirke.

  • Jesus Kristus fortsetter å lede sin kirke i dag gjennom levende profeter og apostler.

Mormons bok: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus

  • Mormons bok er en bok med hellig skrift som ble skrevet i oldtiden av profeter på det amerikanske kontinent. Joseph Smith oversatte den ved Guds gave og kraft.

  • Sammen med Bibelen gir Mormons bok et vitnesbyrd om Jesu tjenestegjerning, læresetninger og misjon som vår Frelser.

  • Vi kan komme nærmere Gud ved å lese Mormons bok og følge dens forskrifter.

  • Vi kan vite at Mormons bok er Guds ord ved å lese den, grunne på den og be angående den. Denne prosessen vil også hjelpe oss å få vite at Joseph Smith var en profet.

Be om å få vite sannheten gjennom Den hellige ånd

  • Bønn er en toveiskommunikasjon mellom Gud og hans barn.

  • Gjennom oppriktig bønn kan vi vite at budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium er sant.

  • Når vi ber, underviser og bekrefter Den hellige ånd sannhet for oss.

Bilde
misjonærer underviser unge menn

Spørsmål du kan stille folk

Følgende spørsmål er eksempler på hva du kan spørre folk om. Disse spørsmålene kan hjelpe deg å ha meningsfylte samtaler og forstå en persons behov og perspektiv.

  • Hva tror du om Gud?

  • Hvordan vil det hjelpe deg å føle deg nærmere Gud?

  • Hva vet du om Jesus Kristus? Hvordan har hans liv og læresetninger påvirket deg?

  • Hvordan finner du pålitelige svar i dagens forvirrende verden?

  • Hvordan vil det hjelpe deg å vite at det finnes en levende profet på jorden i dag?

  • Har du hørt om Mormons bok? Kan vi fortelle hvorfor den er viktig?

  • Vil du dele din tro om bønn? Kan vi dele vår tro om bønn?

Innbydelser du kan gi

  • Vil du be Gud i bønn om å hjelpe deg å vite at det vi har undervist, er sant? (Se “Undervisningsinnsikt: Bønn” i siste del av denne leksjonen.)

  • Vil du gå i Kirken denne søndagen for å lære mer om det vi har undervist?

  • Vil du lese Mormons bok og be om å få vite at den er Guds ord? (Du kan gjerne foreslå bestemte kapitler eller vers.)

  • Vil du følge Jesu eksempel og bli døpt? (Se “Innbydelsen til å bli døpt og bekreftet”, like før denne leksjonen.)

  • Kan vi avtale tid til vårt neste besøk?

Doktrinært grunnlag

Denne delen inneholder lære og skriftsteder som du kan studere for å styrke din kunnskap og ditt vitnesbyrd om evangeliet og for å hjelpe deg å undervise.

Bilde
familie

Gud er vår kjærlige himmelske Fader

Gud er vår himmelske Fader, og vi er hans barn. Han skapte oss i sitt bilde. Han har et herliggjort, fullkomment “legeme av kjøtt og ben like følbart som menneskets” (Lære og pakter 130:22).

Gud kjenner oss personlig, og elsker oss høyere enn vi kan fatte. Han forstår våre prøvelser, sorger og svakheter, og han tilbyr seg å støtte oss når vi gjennomgår dem. Han fryder seg over vår fremgang og vil hjelpe oss å ta riktige valg. Han ønsker å kommunisere med oss, og vi kan kommunisere med ham i bønn.

Gud har gitt oss denne erfaringen på jorden slik at vi kan lære, vokse og bli mer lik ham. Med fullkommen kjærlighet ønsker han at vi skal vende tilbake til ham etter at vi dør. Men vi kan ikke gjøre dette på egenhånd. Fordi Gud elsker oss, sendte han sin Sønn Jesus Kristus for å forløse oss. “For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne … for at verden skulle bli frelst ved ham” (Johannes 3:16–17).

Gud ønsker å velsigne oss med fred og en fylde av glede som vil vare evig. Han har tilveiebragt en plan som gir oss anledning til å motta disse velsignelsene. Denne planen kalles frelsesplanen (se leksjon 2).

Skriftstudium

Lær mer om dette prinsippet

Bilde
Moses and the Tablets [Moses og steintavlene], av Jerry Harston

Gud åpenbarer evangeliet gjennom profeter i hver evangelieutdeling

Profeter er Guds representanter på jorden

En viktig måte Gud viser sin kjærlighet til oss på, er ved å kalle profeter, gi dem prestedømsmyndighet og inspirere dem til å tale for ham. Profeter er Guds representanter på jorden. Profeten Amos i Det gamle testamente, skrev: “For Herren Herren gjør ikke noe uten at han har åpenbart sine skjulte råd for sine tjenere profetene” (Amos 3:7). Noen av velsignelsene vi mottar fra levende profeter, er forklart nedenfor.

Vitner om Jesus Kristus. Profeter er spesielle vitner om Jesus Kristus, som vitner om ham som vår Frelser og Forløser.

Læresetninger. Profeter mottar rettledning fra Gud for å hjelpe oss å skjelne sannhet fra villfarelse. De lærer oss å adlyde Guds bud og omvende oss når vi kommer til kort. De fordømmer synd og advarer mot dens konsekvenser.

Profetenes læresetninger løfter oss mot Gud og hjelper oss å motta velsignelsene han ønsker at vi skal få. Vår største trygghet ligger i å følge Herrens ord gjennom hans profeter.

Prestedømsmyndighet. Den nåværende profeten er den presiderende prestedømsbærer på jorden. Prestedømmet er Guds myndighet og kraft. Profeten har myndighet til å tale og handle i Guds navn for sine barns frelse.

Rettledning for Kirken. Jesu Kristi Kirke er bygget på profeter og apostlers grunnvoll (se Efeserne 2:19–20; 4:11–14).

Profeter i oldtiden

Adam var den første profeten på jorden. Gud åpenbarte Jesu Kristi evangelium til ham og ga ham prestedømsmyndighet. Adam og Eva underviste sine barn om disse sannhetene og oppfordret dem til å utvikle tro og etterleve evangeliet.

Til slutt gjorde Adam og Evas etterkommere opprør og vendte seg bort fra evangeliet. Dette førte til en tilstand som ble kalt frafall. Når utbredt frafall finner sted, trekker Gud tilbake sin prestedømsmyndighet. Den er nødvendig for å undervise og forrette evangeliets ordinanser.

Det gamle testamente inneholder mange tilfeller av utbredt frafall. For å avslutte disse periodene henvendte Gud seg til sine barn ved å kalle nok en profet. Han åpenbarte evangeliets sannheter på nytt til disse profetene og ga dem prestedømsmyndighet. Noen av disse profetene var Noah, Abraham og Moses. Dessverre, i et mønster som gjentok seg over tid, forkastet folk til slutt profetene og falt fra.

Skriftstudium

Lær mer om dette prinsippet

  • Veiledning til Skriftene: “Profet

  • Gospel Topics: “Prophets”, “Restoration of the Church

Bilde
O My Father [O min Fader], av Simon Dewey

Jesu Kristi jordiske virke og forsoning

Jesus Kristus er Guds Sønn. Jesus og hans forsoning står sentralt i Guds plan for oss. Hans forsoning omfattet hans lidelse i Getsemane hage, hans lidelse og død på korset og hans oppstandelse.

Fra Adam og Evas tid så folk frem til Jesu Kristi komme som sin Frelser og Forløser. Vår himmelske Fader sendte Jesus til jorden for mer enn 2000 år siden.

Jesus levde et fullkomment og syndfritt liv. Han underviste sitt evangelium og opprettet sin kirke. Han kalte tolv apostler og ga dem prestedømsmyndighet til å undervise og utføre hellige ordinanser, som for eksempel dåp. Han ga dem også myndighet til å lede sin kirke.

På slutten av sitt liv sonet Jesus for våre synder ved sin lidelse i Getsemane og under sin korsfestelse. På grunn av Jesu sonoffer kan vi bli renset for våre synder når vi omvender oss. Dette gjør det mulig for oss å vende tilbake til Guds nærhet og motta en fylde av glede.

Etter at Jesus ble korsfestet, oppsto han og vant seier over døden ved vår himmelske Faders kraft. På grunn av Jesu oppstandelse vil vi alle oppstå etter at vi dør. Dette betyr at den enkeltes ånd og legeme vil bli gjenforenet, og hver enkelt av oss vil leve evig i et fullkommengjort, oppstandent legeme. (Se “Jesu Kristi forsoning” i leksjon 2.)

Bilde
profeten Joseph Smith

Profeten Joseph Smith underviste: “De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet, oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion, er bare supplement til dette” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 50–51).

Skriftstudium

Lær mer om dette prinsippet

  • Veiledning til Skriftene: “Jesus Kristus”, “Forsoning

  • Bible Dictionary: “Atonement

  • Gospel Topics: “Jesus Christ”, “Atonement of Jesus Christ

Frafallet

Etter Jesu Kristi død forsøkte hans apostler å holde Kristi lære ren og opprettholde orden i Kirken. Mange av Kirkens medlemmer vendte seg imidlertid bort fra apostlene og fra læren som Jesus hadde undervist.

Etter at apostlene var drept, skjedde det et omfattende frafall fra Jesu Kristi evangelium og kirke. Dette frafallet kalles noen ganger Det store frafall. På grunn av det trakk Gud prestedømsmyndighet tilbake fra jorden. Dette tapet omfattet den myndighet som trengtes for å lede Kirken. Som følge av dette var Kirken som Jesus hadde opprettet, ikke lenger på jorden.

I denne perioden forandret folk mange av evangeliets læresetninger. Mye av kunnskapen om vår himmelske Faders, Jesu Kristi og Den hellige ånds sanne natur ble forvrengt eller gikk tapt. Folk endret også prestedømsordinanser, for eksempel dåp.

Flere århundrer senere forsøkte sannhetssøkende menn og kvinner å forandre læresetningene og fremgangsmåtene som hadde blitt endret. De søkte større åndelig lys, og noen av dem snakket om behovet for en gjengivelse av sannhet. Deres innsats førte til organiseringen av mange kirker.

Denne tidsperioden førte til økt vektlegging av religionsfrihet, noe som åpnet veien for gjengivelsen av sannhet og myndighet fra Gud.

Profeter og apostler hadde forutsagt frafallet (se 2 Tessaloniker 2:1–3). De hadde også forutsagt at Jesu Kristi evangelium ville bli gjengitt og at Jesu Kristi Kirke ville bli gjenopprettet på jorden (se Apostlenes gjerninger 3:20–21). Hvis det ikke hadde vært et frafall, ville det ikke ha vært behov for en gjenopprettelse.

Skriftstudium

Lær mer om dette prinsippet

Gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium gjennom Joseph Smith

Det første syn og kallet av Joseph Smith som profet

Gjennom århundrene da Jesu Kristi evangeliums fylde ikke fantes på jorden, fortsatte vår himmelske Fader å nå ut til sine barn. Med tiden beredte han veien slik at de igjen kunne bli velsignet med hans evangeliums fylde. Da omstendighetene var riktige, kalte han Joseph Smith som en profet som evangeliet skulle gjengis og Jesu Kristi Kirke skulle gjenopprettes gjennom.

Joseph Smith bodde i det østlige USA i en tid med stor religiøs vekkelse. Hans familiemedlemmer var trofaste mot Gud og søkte sannhet. Mange kirker hevdet å ha sannheten, og Joseph ønsket å vite hvilken som var riktig (se Joseph Smith – Historie 1:18). Bibelen lærer oss at det finnes “én Herre, én tro, én dåp” (Efeserne 4:5). Da Joseph gikk i forskjellige kirker, var han forvirret med hensyn til hvilken han skulle slutte seg til. Han sa senere:

“Forvirringen og striden mellom de forskjellige trossamfunn var så stor at det var umulig for meg – ung … som jeg var – å komme frem til en bestemt avgjørelse om hvem som hadde rett og hvem som tok feil …

Midt i denne ordstrid og meningsbrytning sa jeg ofte til meg selv: Hva skal jeg gjøre? Hvilket av alle disse trossamfunn er det rette, eller er de alle på villspor? Hvis et av dem er det rette, hvilket er det, og hvordan kan jeg få vite det?” (Joseph Smith – Historie 1:8, 10).

I likhet med mange andre, hadde Joseph Smith også spørsmål om sin sjels frelse. Han ønsket å få sine synder tilgitt og være ren for Gud. Mens han søkte sannhet blant de forskjellige kirkesamfunnene, leste han i Bibelen: “Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal han få den” (Jakobs brev 1:5).

På grunn av dette skriftstedet bestemte Joseph seg for å spørre Gud om hva han skulle gjøre. Våren 1820 gikk han til et skogholt nær sitt hjem og knelte i bønn. Det er fire beretninger om synet som fulgte, nedtegnet av Joseph Smith eller av skrivere under hans ledelse (se Artikler om emner i evangeliet, “Beretninger om det første syn”). I beretningen som er kanonisert som hellig skrift, beskrev han sin opplevelse som følger:

Bilde
The First Vision [Det første syn], av Linda Christensen og Michael Malm

“[Jeg så] en lysstøtte rett over mitt hode, klarere enn solen, stige ned inntil den hvilte på meg … Da lyset hvilte på meg, så jeg to personer hvis glans og herlighet overgår enhver beskrivelse, stående over meg i luften. En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa idet han pekte på den annen: Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” (Joseph Smith – Historie 1:16–17).

I dette synet viste Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus seg for Joseph Smith. Frelseren sa at han ikke skulle slutte seg til noen av kirkesamfunnene.

I en annen beretning om dette synet fortalte Joseph at Frelseren også fortalte ham: “Dine synder er deg forlatt … Se, jeg er herlighetens Herre. Jeg ble korsfestet for verden for at alle som tror på mitt navn, skal få evig liv.”

Etter synet reflekterte Joseph: “Min sjel ble fylt med kjærlighet, og i mange dager opplevde jeg stor glede, og Herren var med meg,” (Joseph Smith History, circa Summer 1832, 3, josephsmithpapers.org; rettskrivning og tegnsetting modernisert).

Gjennom dette synet ble Joseph Smith et vitne om Jesus Kristus og lærte viktige sannheter om Guddommen. Han lærte for eksempel at vår himmelske Fader og Jesus Kristus er adskilte personer. Da de kalte ham ved navn, lærte han at de kjente ham personlig. Da Joseph ble fortalt at han var tilgitt, lærte han at Gud var barmhjertig. Denne opplevelsen fylte ham med glede.

Slik Gud hadde gjort med mange tidligere profeter, kalte han Joseph Smith til å være en profet som evangeliets fylde ville bli gjengitt til jorden gjennom. Denne gjengivelsen ville hjelpe Guds barn å finne glede i denne verden og evig liv i den kommende verden – alt gjennom Jesus Kristus.

Gjengivelsen av prestedømmet og prestedømsnøkler

Bilde
Upon You My Fellow Servants [Til dere, mine medtjenere], av Linda Curley Christensen og Michael Malm

Etter at Faderen og Sønnen hadde vist seg, ble andre himmelske sendebud sendt til Joseph Smith og hans medarbeider Oliver Cowdery. Døperen Johannes viste seg som en oppstanden person og overdro Det aronske prestedømme og dets nøkler til dem. Det aronske prestedømme har myndighet til å døpe.

Bilde
The Voice of Peter, James, and John [Peter, Jakob og Johannes’ røst] av Welden C. Andersen

Kort tid senere viste Peter, Jakob og Johannes – tre av Kristi opprinnelige apostler – seg som oppstandne personer og overdro Det melkisedekske prestedømme og dets nøkler til Joseph Smith og Oliver Cowdery. Dette prestedømmet er den samme myndighet som Kristus ga sine apostler i oldtiden.

Bilde
Image of Moses Elias and Elijah descending into the Kirtland temple and appearing to Joseph Smith.

I Kirtland tempel viste Moses, Elias og Elijah seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery og overdro ytterligere myndighet og prestedømsnøkler som var nødvendig for å utføre Guds verk i de siste dager. Moses overdro nøklene til Israels innsamling. Elias overdro nøklene til Abrahams evangelieutdeling. Elijah overdro nøklene til beseglingsmyndigheten. (Se Lære og pakter 110:11–16; se også Generell håndbok, 3.1.)

Organisering av Kirken

Joseph Smith ble bedt om å organisere Jesu Kristi Kirke på jorden igjen. Gjennom ham kalte Jesus Kristus tolv apostler

Profeter i bibelsk tid henviste til tiden vi lever i som de siste dager. Det er tiden like før Jesu Kristi annet komme. Det er derfor Kirken kalles Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (se Lære og pakter 115:3–4, se også 3 Nephi 27:3–8).

Levende profeter og apostler i vår tid

Akkurat slik Jesus kalte apostler under sitt jordiske virke til å lede sin kirke, har han kalt apostler til å lede den i dag. Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum er profeter, seere og åpenbarere.

Bare seniorapostelen kalles profeten fordi han presiderer over hele Kirken og er unikt bemyndiget til å tale for Herren. Han er den bemyndigede etterfølgeren av Joseph Smith. Han og de nåværende apostlene sporer sin myndighet til Jesus Kristus i en ubrutt kjede av ordinasjoner som begynte da Joseph Smith ble ordinert under hendene til himmelske sendebud.

Skriftstudium

Lær mer om dette prinsippet

Mormons bok: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus

Mormons bok er en bok med gammel hellig skrift som kan sammenlignes med Bibelen. Bibelen er ett vitnesbyrd om Jesus Kristus, og Mormons bok er enda et vitnesbyrd om hans tjenestegjerning, hans læresetninger og hans misjon som vår Frelser.

Joseph Smith ble ledet av et himmelsk sendebud ved navn Moroni til en høyde hvor en gammel opptegnelse hadde vært nedgravd i århundrer. Denne opptegnelsen, gravert på gullplater (tynne metallplater), inneholdt profeters skrifter om Guds handlemåte med noen av de fordums innbyggerne på det amerikanske kontinent. Joseph Smith oversatte denne opptegnelsen ved Guds gave og kraft.

Profetene i Mormons bok kjente til Jesu Kristi misjon og underviste hans evangelium. Etter at Jesus oppsto, viste han seg for disse menneskene og betjente dem personlig. Han underviste dem og opprettet sin kirke.

Mormons bok hjelper oss å komme nærmere Gud når vi lærer, forstår og anvender dens læresetninger. Profeten Joseph Smith sa at “et menneske [vil] komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok” (Teachings: Joseph Smith64).

Bilde
mann som leser

For å vite at Mormons bok er Guds ord, må vi lese den, grunne på den og be angående den. En profet i Mormons bok lovet at Gud vil åpenbare bokens sannhet for oss når vi ber av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og med tro på Kristus (se Moroni 10:3–5). Å studere Mormons bok er avgjørende for varig omvendelse.

Når vi leser Mormons bok og ber angående den, vil vi lære sannheter om Jesus Kristus som vil velsigne oss. Vi vil også få vite at Joseph Smith var en Guds profet og at evangeliet og Jesu Kristi Kirke har blitt gjengitt gjennom ham.

Bilde
President Russell M. Nelson

“Jeg lover at når dere med bønn studerer Mormons bok hver dag, vil dere ta bedre avgjørelser – hver dag. Jeg lover at når dere grunner på det dere studerer, vil himmelens sluser åpnes, og dere vil motta svar på deres egne spørsmål og veiledning for deres eget liv. Jeg lover at når dere daglig fordyper dere i Mormons bok, kan dere bli immune mot vår tids onder” (Russell M. Nelson, “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?”, Liahona, nov. 2017, 63).

Skriftstudium

Lær mer om dette prinsippet

  • Veiledning til Skriftene: “Mormons bok

  • Gospel Topics: “Book of Mormon

Bilde
kvinne som ber

Be om å få vite sannheten gjennom Den hellige ånd

Fordi Gud er vår Fader vil han hjelpe oss å gjenkjenne sannheten. Vi kan vite at budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium er sant når vi leser Mormons bok og ber til Gud. Når vi ber med tro og ærlig hensikt, vil han besvare våre spørsmål og veilede oss.

Gud besvarer vanligvis våre bønner gjennom Den hellige ånd. Når vi ber, underviser og bekrefter Den hellige ånd sannhet. Kommunikasjon fra Den hellige ånd er mektig. Den kommer vanligvis som en fredelig forsikring gjennom våre følelser, tanker og tilskyndelser (se 1 Kongebok 19:11–12; Helaman 5:30; Lære og pakter 8:2).

Konsekvent studium av Skriftene (spesielt Mormons bok), ukentlig tilstedeværelse på nadverdsmøtet og oppriktig bønn hjelper oss å føle Den hellige ånds kraft og oppdage sannhet.

Skriftstudium

Lær mer om dette prinsippet

  • Veiledning til Skriftene: “Bønn

  • Bible Dictionary: “Prayer

  • Gospel Topics: “Prayer

Kort til middels leksjonsutkast

Følgende oversikt er et eksempel på hva du kan undervise noen om hvis du bare har litt tid til disposisjon. Når du bruker denne oversikten, velger du ett eller flere prinsipper å undervise. Det doktrinære grunnlaget for hvert prinsipp er gitt tidligere i leksjonen.

Når du underviser kan du stille spørsmål og lytte. Gi innbydelser som vil hjelpe folk å lære hvordan de kan komme nærmere Gud. Én viktig innbydelse er for vedkommende til å møte deg igjen. Lengden på leksjonen vil avhenge av de spørsmål du stiller og den lytting du gjør.

Bilde
misjonærer snakker med mann

Hva du kan undervise folk om på 3–10 minutter

  • Gud er vår himmelske Fader, og han skapte oss i sitt bilde. Han kjenner oss personlig og elsker oss. Han ønsker å velsigne oss med fred og en fylde av glede som vil vare evig.

  • Jesus Kristus er Guds Sønn. Hans oppgave var å gjøre det mulig for oss å bli renset for våre synder, overvinne døden og motta evig liv.

  • Gud kaller profeter som sine representanter på jorden. I oldtiden kalte han profeter som Adam, Noah, Abraham og Moses. En levende profet mottar åpenbaring fra Gud for å undervise og lede oss i vår tid.

  • Under Jesu jordiske virke opprettet han sin kirke. Etter at Jesu apostler døde, var det et utbredt frafall fra evangeliet og Jesu Kristi Kirke. Folk forandret mange læresetninger i evangeliet og prestedømsordinanser, for eksempel dåp.

  • Gud kalte Joseph Smith til å være profet, akkurat slik han hadde kalt profeter i tidligere tider. Vår himmelske Fader og Jesus Kristus viste seg for ham. Jesu Kristi evangelium ble gjengitt gjennom ham.

  • Mormons bok er en bok med hellig skrift. I likhet med Bibelen er den et vitnesbyrd om Jesus Kristus og hjelper oss å komme nærmere Gud når vi leser den og anvender dens forskrifter. Joseph Smith oversatte den ved Guds gave og kraft.

  • Ved oppriktig bønn kan vi kommunisere med Gud. Vi kan vite at budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium er sant.