En aften med en generalautoritet
Lær af mig


Lær af mig

En aften med ældste D. Todd Christofferson

Tale til religionsundervisere i CES • 26. januar 2018 • Tabernaklet i Salt Lake City

Jeg er taknemmelig for at være sammen med jer i aften. Lad mig komme med kærlig og påskønnende kommentar til lærerne for den opvoksende slægt i seminar, institut og religionsundervisning på Kirkens skoler, colleger og universiteter. Jeg elsker jer højt, og jeg er taknemmelig for jeres vidunderlige arbejde. Jeg er taknemmelig for jeres familier og den støtte, de giver jer. I er en stor velsignelse for dem, I underviser.

I aften ønsker jeg at dele en tanke med jer, som jeg håber vil være en hjælp, når I forsøger at hjælpe jeres elever til rigtigt at lære om Jesu Kristi evangelium. Indgående læring i evangeliet, at lære af hele deres hjerte og sjæl, sker, når vores elever får større kraft til at gøre tre ting:

  1. Udvikle deres evangeliske kundskab og forståelse med deres hjerte og sind.

  2. Bygge videre på den kundskab for at udvikle evnen til at handle retskaffent og effektivt

  3. Udvikle deres kristuslignende egenskaber og karakter til mere og mere at blive som vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus.

Herren Jesus Kristus kommer med en invitation om rigtigt at lære i to skriftsteder. Det første står i Matthæus 11:28-29: »Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.«1

Det andet står i Lære og Pagter 19:23: »Lær af mig, og lyt til mine ord; vandr i min Ånds sagtmodighed, så skal du få fred i mig.«2

I begge skriftsteder kommer Herren med opfordringen: Lær af mig. Som ældste Neal A. Maxwell sagde for mange år siden, er denne invitation centreret i Herren Jesu Kristi forløsende kraft, og den er en invitation til at lære indgående. Ældste Maxwell sagde: »Der er mange specifikke måder, hvorpå vi kan anvende disse … skriftsteder om Jesus og forsoningen på os selv, men alle dækkes af denne altomfattende udtalelse: ›Tag mit åg på jer, og lær af mig‹.3 Faktisk findes der ikke nogen anden måde, hvorpå vi rigtigt kan lære!«4

Den eneste måde rigtigt at lære er på Herrens måde – gennem Helligåndens åbenbaring og inspiration, gennem aktivt og flittigt studium og indsats og gennem undervisning af hinanden ved Jesu Kristi nåde.5

Dette betyder, at Frelserens invitation om »lær af mig« har to sammenhængende betydninger, der smukt hænger sammen med Herrens måde at rigtigt at lære på.

Den første betydning af »lær af mig« er: Lær mig at kende.

Vi lærer Jesus Kristus at kende ved at have tro på ham og vende os mod ham for at omvende os, for at søge hans tilgivelse og hans forløsende kraft og for at holde hans befalinger. At kende ham er at blive åndeligt født af ham, opleve en mægtig forandring i hjertet og blive hans sønner og døtre. At lære Jesus Kristus at kende åbner vores hjerte og sind for Helligåndens indflydelse og bringer os forsikring om Herrens kærlighed.

Den anden betydning af »lær af mig« er: Lær af mig.

Herren Jesus Kristus ved lige præcis, hvad vi har brug for. Hans kundskab og forståelse, hans intelligens og karakter er alle fuldkomne, hele. Når vi fordyber os i skriften, lærer vi af hans fuldkomne eksempel. Fordi Jesus er personificeringen af hver eneste guddommelige egenskab og karakteristik, bør vores studium af evangeliet fokusere på ham. Når vi lærer ham at kende, lover han at hjælpe os til rigtigt at lære af ham. Vi må selvfølgelig handle i tro på Jesus Kristus for at gøre vores del, men når vi gør det, lover han at give os kundskab og fremskynde vores forståelse gennem Helligånden. Han lover at styrke vores evne til at handle retskaffent og hjælpe os til at blive mere som ham. Det er rigtig læring.

I og jeg ved, at disse ting er sande. Hvis vi er trofaste, vil Herren undervise os linje på linje, forskrift på forskrift hele vores liv.

Mine kære brødre og søstre, jeg beder jer om at tage Frelserens invitation til jer og lære af ham. Når I gør det, vil I rigtigt lære og I vil også hjælpe jeres elever til rigtigt at lære. Jeg beder jer også om personligt at bære jeres vidnesbyrd om disse evige sandheder. Det vil være stort for jeres elever at høre jer bære vidnesbyrd om jeres egne erfaringer med at kende Herren og lære af ham.

Og derfor afslutter jeg mine bemærkninger denne aften med mit personlige vidnesbyrd. Jeg ved, at Gud lever, og at Jesus er Kristus! Jeg kender Frelserens kærlighed og hans forløsende kraft fra min egne oplevelser og åbenbaring fra Helligånden. Man bliver ydmyg og meget glad, når man bliver undervist af Herren Jesus Kristus. Jeg vidner om, at hans løfter er sande. Indgående læring er virkelig, og det er vores privilegium og vores dyrebare elevers privilegium. Det vidner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Udskriv