Conferentie voor medewerkers van de kerkelijke onderwijsinstellingen
Leer van Mij


Leer van Mij

Een avond met ouderling D. Todd Christofferson

Toespraak tot leerkrachten van de kerkelijke onderwijsinstellingen • 26 januari 2018 • Salt Lake Tabernakel

Ik ben dankbaar dat ik vanavond bij u ben. Ik wil mijn liefde en waardering uitspreken voor de leerkrachten van de opkomende generatie in het seminarie en instituut, en het godsdienstonderwijs aan scholen, hogescholen en universiteiten van de kerk. Ik heb u lief, en ik ben dankbaar voor het geweldige werk dat u doet. Ik ben ook dankbaar voor uw gezinsleden en voor de steun die ze u geven. U bent de jongeren en de jongvolwassenen die u onderwijst uitgebreid tot zegen.

Vanavond wil ik iets behandelen waar u hopelijk wat aan zult hebben in uw pogingen om uw leerlingen het evangelie van Jezus Christus diepgaand te laten leren. Diepgaand het evangelie leren, met hart en ziel leren, gebeurt als onze leerlingen hun vermogen vergroten om de volgende drie dingen te doen:

  1. Met hun verstand en hun hart meer kennis en begrip van het evangelie krijgen.

  2. Op het fundament van die kennis een vermogen bouwen om rechtschapen actie te ondernemen.

  3. Christelijke karaktereigenschappen ontwikkelen om steeds meer op onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te gaan lijken.

De Heer Jezus Christus nodigt ons in twee Schriftteksten uit om diepgaand te leren. De eerste is Mattheüs 11:28–29: ‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel.’1

De tweede is Leer en Verbonden 19:23: ‘Leer van Mij en luister naar mijn woorden; wandel in de zachtmoedigheid van mijn Geest, en u zult vrede hebben in Mij.’2

In beide passages nodigt de Heer ons uit: leer van Mij. Zoals ouderling Maxwell vele jaren geleden heeft opgemerkt, komt deze uitnodiging voort uit de verlossende macht van Jezus Christus, en is het een uitnodiging om diepgaand te leren. Ouderling Maxwell heeft gezegd: ‘Er zijn concrete manieren om Schriftteksten […] over Jezus en de verzoening op onszelf toe te passen, maar ze vallen allemaal onder dit denkbeeld: “Neem Mijn juk op u, en leer van Mij.”3 In feite is er geen enkele andere manier om diepgaand te leren!’4

De enige manier om diepgaand te leren is de wijze van de Heer: door openbaring en inspiratie, door de macht van de Heilige Geest, door actieve, ijverige studie en inzet, en door elkaar onder invloed van de barmhartigheid van Jezus Christus te onderwijzen.5

Dit betekent dat de uitnodiging van de Heiland ‘Leer van Mij’ twee onderling verbonden betekenissen heeft die prachtig corresponderen met de wijze van de Heer om diepgaand te leren.

De eerste betekenis van ‘Leer van Mij’ is: Leer Mij kennen.

We leren Jezus Christus kennen door geloof in Hem te oefenen en ons tot Hem te wenden teneinde ons te bekeren, door Hem om vergeving en zijn verlossende macht te vragen, en zijn geboden te onderhouden. Hem kennen is geestelijk uit Hem geboren worden, een grote verandering van hart ondergaan, zijn zoons en dochters worden. Als we Jezus Christus leren kennen, stellen we ons hart en ons verstand open voor de invloed van de Heilige Geest, en krijgen we de verzekering dat de Heer ons liefheeft.

De tweede betekenis van ‘Leer van Mij’ is: Leer iets van Mij.

De Heer Jezus Christus weet precies wat we nodig hebben. Zijn kennis en begrip, zijn intelligentie en karakter zijn allemaal volmaakt, volledig. Verdiepen we ons in de Schriften, dan leren we van zijn volmaakte voorbeeld. Omdat Hij de verpersoonlijking van elke goddelijke eigenschap is, zouden we ons bij onze evangeliestudie op Hem moeten richten. Leren we Hem kennen, dan belooft Hij ons te helpen om diepgaand van Hem te leren. Natuurlijk moeten we met geloof in Jezus Christus ons deel doen. Maar als we dat doen, belooft Hij ons kennis te geven en ons verstand door de Heilige Geest te verlichten. Hij belooft ons vermogen om rechtschapen te handelen te vergroten, en ons te helpen meer zoals Hij te worden. Dat is diepgaand leren.

U en ik weten dat dit waar is. Als we getrouw zijn, zal de Heer ons de rest van ons leven regel op regel, voorschrift op voorschrift onderwijzen.

Geliefde broeders en zusters, ik moedig u aan de uitnodiging van de Heiland om van Hem te leren ter harte te nemen. Doet u dat, dan zult u diepgaand leren en uw leerlingen ook helpen om diepgaand te leren. Ik nodig u bovendien uit om persoonlijk van deze eeuwige waarheden te getuigen. Het zal veel indruk op uw leerlingen maken als ze u horen getuigen hoe u het ervaren hebt om de Heer te leren kennen en van Hem te leren.

En dus wil ik vanavond eindigen met mijn eigen getuigenis. Ik weet dat God leeft en dat Jezus de Christus is! Ik weet uit eigen ervaring, en door openbaring van de Heilige Geest, dat de Heiland mij liefheeft en dat Hij kracht tot verlossing heeft. Het is verootmoedigend en vreugdevol om door de Heer Jezus Christus onderwezen te worden. Ik getuig dat deze beloften waar zijn. We kunnen écht diepgaand leren, en dat is een voorrecht voor zowel onszelf als voor onze dierbare leerlingen. Dat getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken