Kirkens skoleverks konferanse for religionslærere
Lær av meg


Lær av meg

En aften med eldste D. Todd Christofferson

Tale til medarbeidere i Kirkens skoleverk • 26. januar 2018 • Salt Lake tabernakel

Jeg er takknemlig over å kunne være sammen med dere i kveld. La meg få gi uttrykk for min kjærlighet og takknemlighet til lærerne av den oppvoksende generasjon i Seminar, Institutt, og religiøs utdanning i Kirkens skoler, høyskoler og universiteter. Jeg er glad i dere, og jeg er takknemlig for det fantastiske arbeidet dere utfører. Jeg er også takknemlig for deres familier og støtten de gir dere. Dere er en stor velsignelse for ungdommen og de unge voksne som dere underviser.

I kveld ønsker jeg å dele en tanke med dere, som jeg håper vil hjelpe dere når dere prøver å hjelpe deres studenter å fordype seg i læren om Jesu Kristi evangelium. Dyp læring av evangeliet, læring med hele hjertet og sjelen, inntreffer når studentene øker sin kraft til å gjøre tre ting:

  1. Vokse i kunnskap og forståelse om evangeliet, med sitt sinn og hjerte.

  2. Bygge på den kunnskapen for å utvikle evnen til effektiv, rettferdig handling.

  3. Vokse i Kristus-lignende egenskaper og karakter, til å bli mer og mer lik vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus.

Herren Jesus Kristus innbyr til dyp læring i to skriftsteder. Det første er Matteus 11:28-29: “Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile! Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er nedbøyd og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler.”1

Det andre er Lære og pakter 19:23: “Lær av meg, og lytt til mine ord, gå frem i min Ånds saktmodighet, og du skal ha fred i meg.”2

I begge vers innbyr Herren: Lær av meg. Som Eldste Neal A. Maxwell bemerket for mange år siden, kjernen i denne innbydelsen er Jesu Kristi forløsende kraft, og er en innbydelse til dyptgående læring. Eldste Maxwell sa: “Det fins mange spesielle måter å anvende… skriftstedene om Jesus og forsoningen på oss selv, men alt kan sammenfattes under denne grunnsetningen: ‘Ta mitt åk på dere og lær av meg.’3 Faktum er at det ikke finnes noen annen måte å virkelig lære ordentlig på!”4

Den eneste måten å oppnå dyp læring på, er på Herrens måte – ved åpenbaring og inspirasjon gjennom Den hellige ånds kraft, ved flittig studium og anstrengelse, og ved å undervise hverandre i det vi ledsages av Jesu Kristi nåde.5

Dette betyr at Frelserens innbydelse “lær av meg” har to beslektede betydninger, som på en vakker måte henger sammen med Herrens måte å lære dyptgående på.

Den første betydningen av “lær av meg” er: Lær meg å kjenne.

Vi lærer å kjenne Jesus Kristus ved å ha tro på ham og vende oss til ham for å omvende oss, søke hans tilgivelse og hans forløsende kraft, og holde hans befalinger. Å kjenne ham er å bli åndelig født av ham, erfare en mektig forandring i hjertet, og bli hans sønner og døtre. Å lære å kjenne Jesus Kristus åpner vårt hjerte og sinn for Den hellige ånds innflytelse, og forsikrer oss om hans kjærlighet.

Den andre betydningen av “lær av meg” er: Lær av meg.

Herren Jesus Kristus vet akkurat hva vi trenger. Hans kunnskap og forståelse, hans intelligens og hans karakter, er helt fullkommen, komplett. Når vi fordyper oss i Skriftene, lærer vi fra hans fullkomne eksempel. Fordi han er personifiseringen av hver guddommelige egenskap og hvert kjennetegn, bør vårt studium av evangeliet fokusere på ham. Når vi lærer ham å kjenne, lover han å hjelpe oss å lære av ham på en dyptgående måte. Selvfølgelig må vi handle i tro på Jesus Kristus for å gjøre vår del, men når vi gjør det, lover han å gi oss kunnskap og opplyse vår forstand gjennom Den hellige ånd. Han lover å forsterke vår evne til å handle rettferdig og hjelpe oss å bli mer lik ham. Dette er dyp læring.

Dere og jeg vet at disse ting er sanne. Om vi er trofaste, vil Herren undervise oss linje på linje og bud på bud gjennom hele livet vårt.

Mine kjære brødre og søstre, jeg innbyr dere til å ta Frelserens innbydelse til hjertet om å lære av ham. Når dere gjør dette, vil dere lære på en dyptgående måte, og dere vil hjelpe deres studenter til å lære dyptgående også. Jeg inviterer dere også til å personlig vitne om disse evige sannheter. Det vil være så kraftfullt for deres studenter å få høre dere bære vitnesbyrd om deres egne erfaringer om å kjenne Herren og å lære fra ham.

Så jeg avslutter i kveld med mitt eget personlige vitnesbyrd. Jeg vet at Gud lever, og at Jesus er Kristus! Jeg kjenner Frelserens kjærlighet og hans forløsende kraft av egen erfaring og ved Den hellige ånds åpenbaring. Det gjør meg ydmyk og glad å bli undervist av Herren Jesus Kristus. Jeg vitner om at hans løfter er sanne. Dyp læring er virkelig, og det er vårt privilegium og privilegiet våre dyrebare studenter har. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut