Att undervisa ungdomar och unga vuxna
Lär av mig


Lär av mig

En kväll med äldste D. Todd Christofferson

Tal till KUV:s religionslärare 26 januari 2018 Tabernaklet i Salt Lake City

Jag är tacksam över att få vara tillsammans med er i kväll. Jag skulle vilja uttrycka min kärlek och uppskattning för det uppväxande släktets lärare i seminariet, institutet och religionsutbildning i kyrkans skolor, högskolor och universitet. Jag älskar er och är tacksam för ert underbara arbete. Jag är också tacksam för era familjer och det stöd som de ger er. Ni är en stor välsignelse för de ungdomar och unga vuxna som ni undervisar.

I kväll vill jag dela med mig av en tanke som jag hoppas ska hjälpa er när ni försöker hjälpa er elever få djupare insikt om Jesu Kristi evangelium. Djupare insikt i evangeliet, att lära sig av hela hjärtat och själen, uppstår när våra elever får större kraft att göra tre saker:

  1. Tillväxa i evangeliekunskap och förståelse, med sinne och hjärta.

  2. Bygga på den kunskapen för att utveckla förmågan till ett effektivt och rättfärdigt handlande.

  3. Tillväxa i kristuslika egenskaper och karaktärsdrag för att bli alltmer som vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Herren Jesus Kristus framför en inbjudan till djupare insikt i två skriftställen. Det första är Matteus 11:28–29: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar.”1

Det andra är Läran och förbunden 19:23: ”Lär av mig och lyssna till mina ord. Vandra i min Andes ödmjukhet, och du skall ha frid i mig.”2

I bägge skriftställen framför Herren en inbjudan: lär av mig. Som Äldste Neal A. Maxwell sa för många år sedan så är denna inbjudan fokuserad på Herren Jesu Kristi återlösande kraft och en inbjudan till djupare insikt. Äldste Maxwell sa: ”Det finns många specifika sätt varpå vi kan jämföra … skriftställen om Jesus och försoningen, men alla omfattas av samma begreppsmässiga liknelse: ’Ta på er mitt ok och lär av mig.’3 Faktum är att det finns inget annat sätt att lära sig på ett djupare plan!”4

Det enda sättet att få djupare insikt är Herrens sätt: medelst uppenbarelse och inspiration genom den Helige Andens kraft, genom aktiva och hängivna studier och engagemang och genom att undervisa varandra med Jesu Kristi nåd närvarande.5

Detta innebär att Frälsarens inbjudan ”lär av mig” har två relaterade innebörder vilka på ett underbart sätt överensstämmer med Herrens sätt att få djupare insikt.

Den första innebörden av ”lär av mig” är: Lär känna mig.

Vi lär känna Jesus Kristus genom att ha tro på honom och vända oss till honom för omvändelse, för att söka hans förlåtelse och hans återlösande kraft och för att hålla hans bud. Att känna honom är att födas andligen av honom, att uppleva en mäktig förändring i hjärtat och bli hans söner och döttrar. Att lära känna Jesus Kristus öppnar våra hjärtan och sinnen för den Helige Andens inflytande och skänker oss förvissning om Herrens kärlek.

Den andra innebörden i ”lär av mig” är: Lär av mig.

Herren Jesus Kristus vet exakt vad vi behöver. Hans kunskap och förståelse, intelligens och karaktär är perfekt, fullkomlig. När vi fördjupar oss i skrifterna lär vi av hans perfekta exempel. Eftersom han är förkroppsligandet av varje himmelsk egenskap och karaktärsdrag bör våra evangeliestudier fokusera på honom. När vi lär känna honom lovar han att hjälpa oss att få djupare insikt genom honom. Vi måste naturligtvis handla i tro på Jesus Kristus för att göra vår del, men när vi gör det så lovar han att ge oss kunskap och att påskynda vår förståelse genom den Helige Anden. Han lovar att öka vår förmåga till rättfärdiga handlingar och hjälpa oss bli mer som han. Detta är att få djupare insikt.

Du och jag vet att detta är sant. Om vi är trofasta kommer Herren att undervisa oss rad på rad, bud på bud, livet ut.

Mina kära bröder och systrar, jag inbjuder er att ta till er Frälsarens inbjudan att lära av honom. När ni gör det får ni djupare insikt och ni hjälper också era elever att få djupare insikt. Jag ber er också att bära ert personliga vittnesbörd om dessa eviga sanningar. Det kommer att vara så kraftfullt för era elever att höra er bära vittnesbörd om era egna erfarenheter om att lära känna Herren och att lära av honom.

Och därmed avslutar jag med mitt eget personliga vittnesbörd. Jag vet att Gud lever och att Jesus är Kristus! Jag känner till Frälsarens kärlek och hans återlösande kraft genom egna erfarenheter och medelst uppenbarelse genom den Helige Anden. Det är ödmjukande och glädjefyllt att undervisas av Herren Jesus Kristus. Jag vittnar om att hans löften är sanna. Man kan verkligen få djupare insikt och det är vårt privilegium och våra dyrbara elevers privilegium. Det vittnar jag om i Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut