Kerstdevotionals
Het grootste kerstgeschenk


Het grootste kerstgeschenk

Kerstdevotional met het Eerste Presidium 2022

Zondag 4 december 2022

‘En het geschiedde, toen de engelen van hen weggegaan waren naar de hemel, dat de herders tegen elkaar zeiden: Laten wij dan naar Bethlehem gaan en dat woord zien dat er geschied is, dat de Heere ons bekendgemaakt heeft.

‘En zij gingen met haast en vonden Maria en Jozef, en het Kindje liggend in de kribbe.’1

Deze eenvoudige Schrifttekst in het Nieuwe Testament, geschreven door Lukas, roept het beeld op van de goddelijke gebeurtenis van de geboorte van Jezus Christus, die vandaag de dag over de hele wereld gevierd wordt.

In ons vaderland, Portugal, is het een geliefde traditie om deze gebeurtenis uit de Schriften uit te beelden door een kerststal te zetten. In de kersttijd zijn er op verschillende plekken in het land kerststallen te vinden. Ook thuis zetten veel mensen een kerststalletje. Om een kerststal te zetten, verzamelt men vaak eerst vers mos, hooi, stenen en andere natuurlijke materialen om een authentieke achtergrond voor het tafereel te creëren.

Deze kersttraditie, het zetten van de kerststal, was in onze kindertijd en jeugd een geliefde bezigheid met onze ouders, en later met onze kinderen. De kerststal zetten was een van mijn favoriete bezigheden in de kersttijd.

We bewaarden alle figuurtjes die we gebruikten om de kerststal en zijn omgeving te maken in een houten kistje. We maakten vaak ook een miniatuurversie van ons eigen dorp. Elk jaar met Kerstmis werden er een paar nieuwe figuren of elementen aan de collectie toegevoegd. Er waren figuurtjes van dorpelingen, huizen, boeren en dieren, wind- en watermolens, en andere natuurlijke elementen om heuvels en valleien, bomen en velden voor te stellen. Stukjes spiegel werden gebruikt om rivieren en stroompjes na te bootsen. Soms hadden we zelfs bruggen. En natuurlijk stonden in het midden van dit alles de belangrijkste figuren, die in de heilige Schriften worden beschreven: een kudde schapen en ‘herders […] die zich ophielden in het open veld en ’s nachts de wacht hielden over hun kudde’;2 de engel die tegen de herders zei dat ze niet bang moesten zijn en die de geboorte van de Heiland aankondigde, en ‘grote blijdschap […] voor heel het volk’ verkondigde;3 de figuurtjes van Maria en Jozef, die een prominente plek bij de kribbe kregen.4 Dan was er nog de ster, die volgens de Schriften de wijzen grote vreugde gaf en hen op hun reis naar Jezus leidde.5

Alle gezinsleden hielpen met de kerststal. In de loop van enkele dagen of zelfs weken werd de set stukje bij beetje samengesteld en werden alle onderdelen op de juiste plek gezet.

Gedurende de kersttijd bewonderden we de kerststal en dachten we aan de gebeurtenissen in de verslagen van Mattheüs en Lukas die deze viering zo betekenisvol maken. We vertelden verhalen over het geloof van Maria en Jozef; over hun reis ‘van Galilea uit de stad Nazareth naar Judea, naar de stad van David, die Bethlehem heet’;6 en over de moeite die ze hadden om daar een slaapplaats te vinden.

Uiteindelijk brak Kerstmis aan en werd het figuurtje van het Kindje Jezus in de kribbe gelegd. We bespraken dan wat Jezus voor ons betekende en wat Hij voor ons had gedaan,7 en dat Hij het grootste van alle geschenken is.

Dit kerstlied omschrijft het gevoel van deze viering:

‘O teder Kind, Maria’s zoon!

O klein Kind, zo puur en schoon!

Die in het hooi in de kribbe lag

Op die eerste goddelijke kerstdag!

De hoop van alle mensen is gericht

Op uw stralende gezicht!

Op heel de aarde zal uw glorie zijn!

O Kind, zo nederig en klein!

De herders, geleid van ver,

Aanbaden U onder de ster.

De wijzen knielden neer

En brachten U lof en eer!

Kind over wie de engelen zingen!

Het Koningskind dat wij ontvingen!

O wat een balsem voor alle verdriet

Die men in die heldere ogen ziet!

O wat een geschenk is ons gegeven

Zodat wij in de hemel kunnen leven!’8

De Heiland heeft Zelf getuigd van zijn geschenk aan ons: ‘Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat u in Mij vrede zult hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.’9

‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.’10

Wat een buitengewoon geschenk; wat een subliem geschenk!

‘De kersttijd is een goede gelegenheid om na te denken over en te handelen naar de zegeningen en kansen die wij hebben dankzij de geboorte, het leven, de verzoening en de opstanding van onze Heiland, Jezus Christus.’11

Ik denk aan de zegening van de vrede en hoop die we zelfs te midden van moeilijkheden en beproevingen kunnen vinden;12 de zegening van goddelijke leiding, zowel in tijden van triomf als wanhoop;13 de zegening van een breder perspectief en van een doel, om te weten en geloven dat er na deze sterfelijke ervaring meer is;14 de zegening van dankbaarheid, zelfs als we minder hebben om in onze behoeften te voorzien; de zegening van troost als we ons alleen voelen;15 en de zegening om te kunnen geven, zelfs als we niet veel bezitten.

Deze en nog veel andere zegeningen hebben we dankzij Jezus Christus! Ja, dankzij het Kindje Jezus, dat na zo lang wachten met Kerstmis in de kribbe van onze kerststal werd gelegd! Hij is ons grootste geschenk en heeft ons kostbare zegeningen gegeven door zijn leven, voorbeeld, leringen en offer.

Daarom vraag ik: Moeten wij die zegeningen op onze beurt niet gebruiken om de lasten van anderen te verlichten, ze te helpen en aan te moedigen om deze heilige kerstsfeer te voelen en het goede nieuws te vieren dat bij de eerste Kerstmis aan de herders werd verkondigd?

Dankzij Christus is Kerstmis voor ons meer dan linten van vriendelijkheid en genegenheid. Hij verpakt onze feestelijkheden in naastenliefde, ‘de reine liefde van Christus [die] eeuwig stand[houdt]’.16 ‘Onze gevoelens komen en gaan, maar zijn liefde voor ons niet.’17 Zijn liefde blijft het hele jaar en ons hele leven bestaan.

Als we ons met Kerstmis opnieuw op Christus richten, krijgen we een grotere mate van zijn liefde in ons leven en zijn we beter in staat om de mensen om ons heen lief te hebben en te dienen.

Als we het kerstgevoel behouden, behouden we het Christusgevoel. Mogen wij ons in deze periode richten op Jezus Christus, het Licht van de wereld, en mogen wij ons eigen licht in deze periode laten schijnen door anderen onze liefde, ons mededogen en onze dienstbaarheid te tonen.

Omdat Hij is gekomen, heeft ons bestaan zin. Omdat Hij is gekomen, is er hoop. Hij is de Heiland van de wereld en Hij is ons grootste geschenk. Daarvan getuig ik. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken