Kerstdevotionals
Voor de rechtschapenen betekent Kerstmis dat alles goed komt


Voor de rechtschapenen betekent Kerstmis dat alles goed komt

Kerstdevotional met het Eerste Presidium 2022

Zondag 4 december 2022

Ik ben heel blij dat president Nelson en het Eerste Presidium mij gevraagd hebben om vanavond te spreken. Ons gezin heeft in ons eigen land en in Frankrijk, Duitsland en Brazilië kerst gevierd. Waar we ook wonen, kunnen wij die in Jezus Christus geloven en Hem volgen, ons aan dezelfde mooie waarheid vasthouden: we verblijden ons dat Hij die vanaf het begin was geroepen, Hij die eeuwenlang werd verwacht, Hij die de Eniggeborene van de Vader is, is gekomen – in het midden des tijds, onder de meest bescheiden omstandigheden. Hij is gekomen. En omdat Hij is gekomen, zullen de miljarden mensen die op aarde hebben geleefd wéér leven en kunnen zij, als ze daarvoor kiezen, de grootste van alle gaven van God beërven: het eeuwig leven.

We kunnen uit het prachtige verhaal van zijn geboorte veel leren.

De les die ik u vanavond wil meegeven, is dat het ondanks alle zorgen en onzekerheden, alle moeilijkheden en problemen van het sterfelijk leven, met de rechtschapenen – die geloof en vertrouwen in God hebben – uiteindelijk goed zal komen.

Denk aan de volgende prachtige voorbeelden.

De rechtschapen vrouw Elizabet en haar man, Zacharias, inmiddels bejaard, waren bedroefd dat zij geen kinderen hadden gekregen. Toch waren zij getrouw en vertrouwden zij op de Heer.

Al beschrijven de Schriften niet wat Zacharias en Elizabet voelden en tegen elkaar zeiden, door de musical Savior of the World kunnen we ons een voorstelling maken van wat er mogelijk in hun hart is omgegaan. Zacharias zegt tegen Elizabet: ‘Wij zijn niet uitverkoren om kinderen te hebben. Maar toch vertrouwen we op de Heer.’ Daarna zingen ze: ‘Ik geef God de eeuwigheid, doe niet mijn eigen wil. […] Wordt mijn wens niet vervuld, dan geef ik Hem de eeuwigheid en wacht ik met geduld. […] Ik laat toe dat Hij mij leidt, uren, dagen, heel mijn levenstijd.’1

Dan gebeurt er een wonder. In de Schriften staat dat de engel Gabriël in de tempel aan Zacharias verschijnt. De engel zegt: ‘Elizabet zal u een zoon baren en u zult hem de naam Johannes geven. […] En hij zal […] voor de Heere een toegerust volk gereedmaken.’2

Zacharias antwoordt: ‘Ik ben oud en mijn vrouw is op leeftijd gekomen.’3

Gabriël zegt daarop: ‘Omdat u mijn woorden niet geloofd hebt,’ ‘zult [u] zwijgen en niet kunnen spreken tot op de dag dat deze dingen […] vervuld zullen worden.’4

Kunt u zich voorstellen hoe Elizabet en Zacharias zich moeten hebben gevoeld? Ze hadden jarenlang om kinderen gebeden, maar er geen gekregen. Ze blijven de geboden onderhouden en de Heer vertrouwen. Dan verschijnt er een engel aan Zacharias, waarna hij niet meer kan spreken. Misschien vraagt hij zich wel af hoe hij er bij de Heer voor staat. Maar als de tijd rijp is, wordt het kindje geboren. Zacharias kan weer spreken. Dat kindje was de profeet Johannes, die de weg voor de Heiland heeft bereid. Ondanks alle onzekerheid en moeilijkheden zal het met de rechtschapenen uiteindelijk goed komen.

In het vervolg van het kerstverhaal maken we kennis met de geliefde Maria, die is uitverkoren om de moeder van de Zoon van God te zijn. Toch zijn zorgen en onzekerheid haar deel. Gabriël verschijnt aan Maria om haar over haar edele roeping te vertellen. Maria vraagt: ‘Hoe zal dat mogelijk zijn, aangezien ik geen gemeenschap heb met een man?’5 Gabriël legt uit dat de macht van de Heilige Geest over haar zal komen, dat de kracht van de Allerhoogste haar zal overschaduwen, en dat ze de Zoon van God zal baren, wiens naam Jezus zal zijn.

Kunt u zich de vreugde en het geluk voorstellen die ze moet hebben gevoeld toen ze door een engel van God was bezocht? Ze zal zich heel nederig hebben gevoeld toen ze erbij stilstond dat ze de moeder van de langverwachte Messias zou zijn. Toch was het niet makkelijk om dit aan Jozef te vertellen. Jozef was een rechtvaardig man en wilde Maria niet beschamen, maar hij wist niet zeker welk pad hij moest volgen. In zijn verwarring en onzekerheid verschijnt er een engel aan hem in een droom: ‘Jozef, […] wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest; en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.’6

Natuurlijk kunnen we begrijpen dat Maria bezorgd en onzeker was, en zich afvroeg hoe deze buitengewone zegening werkelijkheid zou worden. Jozef was ook bezorgd en verontrust. Niettemin was het nu duidelijk dat ze dit pad samen moesten bewandelen. Wat zal Maria gelukkig zijn geweest dat er een engel aan Jozef was verschenen! Wat zal Jozef gelukkig zijn geweest toen hij wist dat dit de wil van God was! Ondanks alle onzekerheden en moeilijkheden zal het met de rechtschapenen uiteindelijk goed komen.

Maar zoals we weten, lagen er nog steeds moeilijkheden in het verschiet; zo gaat het altijd. Toen Maria hoogzwanger was, moest Jozef vanwege een Romeinse wet terugkeren naar de stad Bethlehem. Maria en Jozef kozen ervoor om samen te gaan. We houden allemaal van dit prachtige kerstverhaal. Toen ze in Bethlehem aankwamen, was er geen kamer vrij in de herberg. Wat zal Jozef bezorgd zijn geweest. Hoe kon dat? Waarom moest Maria, die boven alle vrouwen was uitverkoren, de Zoon van de Allerhoogste in een primitieve stal baren? Zou de geboorte probleemloos en zonder complicaties verlopen?

Het leek misschien onverwacht en onrechtvaardig. Maar het Kindje werd geboren; Hij was gezond. Zoals het prachtige kerstlied luidt: ‘Geen wieg voor een Koning, een kribbe alleen, geen plaats in een woning voor ’t Kindeke klein.’7

Vóór zonsopgang verscheen er een engel aan herders in het veld om grote blijdschap te verkondigen. Engelen zongen: ‘Eer zij aan God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in mensen een welbehagen.’8

De herders gingen naar Bethlehem, waar ze het Kindje Jezus aantroffen. Wat zal dat Jozef en Maria hebben getroost en gerustgesteld! Ze zullen vast hebben beseft dat hun moeilijkheden een doel hadden. De engelen hadden zijn komst en nobele zending aangekondigd. Ondanks alle worstelingen en onzekerheid zal het met de rechtschapenen uiteindelijk goed komen.

In de Nieuwe Wereld hadden de rechtschapenen ook problemen, onzekerheden en zorgen. De profeet Samuel profeteerde dat de Heiland vijf jaar later zou worden geboren, en dat er een hele nacht zonder duisternis als teken zou zijn. Toen die dag naderde, leek het ondenkbare te gebeuren. ‘Door de ongelovigen [die zeiden dat de tijd was verstreken, was er] een dag bepaald waarop allen die geloofden [dat de Heiland zou komen] ter dood zouden worden gebracht, tenzij het teken verscheen.’9 De ongelovigen bespotten de gelovigen: ‘Uw vreugde en uw geloof daarin zijn dus tevergeefs geweest.’10 Kunt u zich het ongemak en de zorgen van de rechtschapenen voorstellen? In de Schriften staat dat Nephi ‘zich ter aarde neerboog en zijn God krachtig aanriep ten behoeve van zijn volk’.11 En toen Nephi aan het bidden was, ‘[kwam] de stem van de Heer tot hem en zei: Hef uw hoofd op en wees welgemoed; want zie, de tijd is gekomen, en deze nacht wordt het teken gegeven, en morgen kom Ik in de wereld om de wereld te tonen dat Ik alles zal vervullen wat Ik bij monde van mijn heilige profeten heb laten spreken.’12

In de Schriften staat: ‘De woorden die tot Nephi kwamen, werden vervuld […] want zie, bij het ondergaan van de zon was er geen duisternis. [En] alle mensen […] waren zo buitengewoon verbaasd dat zij ter aarde vielen. [En er was] die gehele nacht geen duisternis, maar [het was] zo licht alsof het midden op de dag was. […] En zij wisten dat het de dag was waarop de Heer zou worden geboren.’13

Ondanks alle moeilijkheden en onzekerheden, zal het met de rechtschapenen – die op God vertrouwen – uiteindelijk goed komen, in dit leven of wanneer we aan zijn voeten knielen.14

Over het heilige moment van Jezus’ geboorte gesproken, waarom zou de Heer tot de allerlaatste nacht hebben gewacht om Nephi te vertellen dat Hij de dag erna geboren zou worden? Hij had hem dit weken of maanden van tevoren kunnen vertellen. Waarom liet Hij Elizabet en Zacharias zonder kinderen oud worden voordat Hij hun vertelde dat de profeet Johannes hun kind zou worden? En waarom moest Maria zich zorgen maken over de weg die voor haar lag, en moest Jozef twijfelen over zijn plaats in het verhaal der verhalen? Waarom was er niets bekend over de kribbe, de herders en de engelen, totdat dit allemaal plaatsvond?

De Heer heeft in de voorsterfelijke wereld verklaard: ‘En wij zullen hen hiermee beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebieden.’15 En in Spreuken staat: ‘Vertrouw op de Heere met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet. Ken Hem in al je wegen, dan zal Híj je paden rechtmaken.’16

Laten wij in onze eigen onzekere tijden, bij moeilijkheden, problemen of worstelingen getrouw zijn. Jezus is in die heilige nacht gekomen. Hij is de Heiland van de wereld, de Vredevorst, de Koning der koningen. Hij leeft, en ‘de hoop en vrees van alle vlees zijn thans in [Hem] bijeen’.17 Ik getuig dat als wij rechtschapen zijn, al onze tranen van verdriet, moeilijkheden en onzekerheden in Hem – de geliefde Zoon van God – zullen worden rechtgezet en goedgemaakt. ‘Juich, wereld, juich, de Heer ’s nabij!’18 In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken