En aften med en generalautoritet
Evangelisk mesterlære og dyb indlæring


Evangelisk mesterlære og dyb indlæring

En aften med ældste Gerrit W. Gong

Tale til religionsundervisere i CES • 17. februar 2017 • Tabernaklet i Salt Lake City

Kære brødre og søstre. Jeg glædes over denne mulighed for at være sammen med jer denne aften. Inden jeg introducerer ældste Gong, vil jeg gerne dele en tanke, som jeg håber vil være behjælpelig for jer og jeres elever.

Jeg vil først udtrykke min kærlighed til jer og min taknemlighed for det, I gør. I gør et stort arbejde i Guds rige og i jeres elevers liv. Jeg elsker jer og beder for Herrens udsøgte velsignelser til jer og jeres familie.

I aften vil jeg sige et par ord om Evangelisk mesterlære. Det, jeg vil sige, gælder især for dem af jer, der underviser i seminar, men det gælder i virkeligheden for os alle.

Mesterlære er et program i seminar, der har tre formål: For det første at hjælpe eleverne til at lære, hvordan de opnår åndelig kundskab; for det andet at hjælpe dem til at kende og forstå Frelserens lære – dette betyder både at kende sand lære i deres sind og forstå sand lære i deres hjerte, og vi ønsker, at det skal være dybt i deres hjerte, og for det tredje at hjælpe dem til at lære, hvordan de anvender læren i deres liv, både ved selv at efterleve den og bruge den til at svare på spørgsmål, som deres venner kan have, eller for at undervise og hjælpe andre til at kende sandheden.

Evangelisk mesterlære blev præsenteret på verdensplan sidste efterår. Jeg ønsker, at I skal vide og føle i jeres hjerte, at det er kommet gennem åbenbaring fra Herren. Det er et mirakel. Jeg har ofte reflekteret over, hvordan det kom, hvornår det kom og hvorfor det kom. Jeg er kommet til at se Evangelisk mesterlære i den større sammenhæng med uddannelse i Kirken og Herrens store værk på jorden.

Jeg tror, at Evangelisk mesterlære hjælper vores elever til at vokse i kundskab og forståelse af læresætninger og hjælper dem til at lære, hvordan de skal anvende den kundskab og forståelse i deres liv. Men det gør mere end det. Det underviser vores elever i Herrens måde i, hvordan man lærer en hvilken som helst kundskab dybt at kende på et hvilket som helst tidspunkt i deres liv.

Indlæring er dyb, når den øger vores kraft til at gøre tre ting: (1) At vide og forstå; (2) at handle effektivt og retfærdigt og (3) at blive mere som vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus.1

Dyb indlæring skal ske på Herrens måde gennem Helligåndens kraft og gennem aktivt, flittigt studium og undervisning af hinanden ved Jesu Kristi nåde. Dette er sandt for enhver form for kundskab på ethvert tidspunkt i livet.

Dette er lige præcist det, vi underviser vores elever i om Evangelisk mesterlære (og i alt, vi underviser, håber jeg). Evangelisk mesterlære er derfor en port til livslang dyb indlæring.

Jeg vil gerne afslutte mit budskab med to opfordringer. Den første er til dem af jer, der underviser i seminar. Mine elskede brødre og søstre over hele verden, jeg håber, at jeres elever ser, at I lærer dem, hvordan de skal lære på Herrens måde. Lær dem, at de skal lære både åndelig og verdslig kundskab dybt at kende i løbet af hele deres liv. Hjælp dem til at se, at det ikke slutter, når de består seminar. Vi ønsker, at de består seminar, og vi ønsker, at de forfølger uddannelse efter high school. I hjælper dem til at gøre begge dele og til at lægge et grundlag for livslang dyb indlæring ved at lære dem, hvordan de lærer på Herrens måde.

Min anden opfordring er til dem af jer, der underviser i institut. Mine elskede brødre og søstre, vær søde at hjælpe de studerende til at lære på Herrens måde. Hjælp dem til at se værdien og kraften i deres liv ved at bestå institut. Det at bestå institut repræsenterer færdiggørelsen af et systematisk omfattende studium af evangeliet. At bestå institut vil styrke deres forståelse af evangeliet, deres vidnesbyrd og deres forpligtigelse til Herren og hjælpe dem til at kende og elske Jesus Kristus.

Jeg ved, at hvis I handler på disse opfordringer, vil Herren og Frelseren velsigne jer og jeres studerende. Jeg bærer vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader lever og elsker os. Hans Søn, Jesus Kristus, er vor Frelser og Forløser. Jeg ved, at han lever. Jeg ved, at i ham og gennem ham kan vi alle lære noget dybt at kende i løbet af hele vores liv, for han er vejen, sandheden og livet. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Note

  1. Mønstret for at »vide, gøre, blive« er blevet anvendt meget som en ramme for lederskabsudvikling og i drøftelse af Herrens plan for åndelig udvikling af sine børn. Se Thomas S. Monson, »At lære, at gøre, at være«, Liahona, nov. 2008, s. 60–62, 67–68; og Dallin H. Oaks, »En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 40–43. For en dybdegående behandling af elementerne i dette mønster, se serien i tre bind af David A. Bednar: Increase in Learning, 2011, Act in Doctrine, 2012, og Power to Become, 2014.

Udskriv