Kirkens skoleverks konferanse for religionslærere
Kjenn læren og dyp læring


Kjenn læren og dyp læring

En aften med eldste Gerrit W. Gong

Tale til medarbeidere i Kirkens skoleverk • 17. februar 2017 • Salt Lake tabernakel

Mine kjære brødre og søstre, jeg gleder meg over denne anledningen til å være sammen med dere i kveld. Før jeg presenterer eldste Gong, vil jeg gjerne dele en tanke som jeg håper vil være nyttig for dere og for elevene.

Jeg vil først uttrykke min kjærlighet til dere og min takknemlighet for det dere gjør. Dere gjør et stort arbeid i Guds rike og i elevenes liv. Jeg er glad i dere, og ber om at Herrens mest utsøkte velsignelser må være med dere og deres familie.

Jeg vil si noen ord om Kjenn læren i kveld. Det jeg sier gjelder spesielt for de av dere som underviser i Seminar, men i realiteten gjelder det oss alle.

Kjenn læren er et program i Seminar med tre målsettinger: For det første, å hjelpe våre elever å lære å tilegne seg åndelig kunnskap. For det annet, å hjelpe elevene å bli kjent med og forstå Frelserens lære – med andre ord, kjenne sann lære i sitt sinn og forstå sann lære i sitt hjerte, og vi ønsker at den skal være dypt i hjertet. Og for det tredje, å hjelpe elevene å lære å anvende læren i sitt eget liv, både å etterleve den selv og bruke den til å besvare spørsmål som deres venner kan ha, eller til å undervise og hjelpe andre å få vite sannheten.

Kjenn læren ble innført over hele verden i fjor høst. Jeg vil dere skal vite og føle i hjertet at det har kommet ved åpenbaring fra Herren. Det er et mirakel. Jeg har ofte tenkt på hvordan det kom, når det kom og hvorfor det kom. Jeg har lært å se Kjenn læren i den store sammenhengen i Kirkens skoleverk og Herrens store arbeid på jorden.

Jeg tror Kjenn læren hjelper våre elever å vokse i kunnskap og forståelse av læren og hjelper dem å lære å anvende denne kunnskapen og forståelsen i sitt liv. Men det gjør mer enn det. Det lærer også elevene Herrens måte å få inngående kunnskap om hva som helst og når som helst i livet.

Læringen er dyp når den øker vår evne til å gjøre tre ting: (1) Å vite og forstå, (2) å handle effektivt og rettskaffent, og (3) å bli mer lik vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus.1

Dyp læring må gjøres på Herrens måte, ved Den hellige ånds kraft og ved aktivt, flittig studium og ved å undervise hverandre med hjelp av Jesu Kristi nåde. Dette gjelder for alle typer kunnskap og for enhver periode i livet.

Dette er akkurat det vi underviser våre elever i Kjenn læren (og i alt vi underviser, håper jeg). Kjenn læren er derfor en inngangsport til livslang, dyp læring.

Jeg vil avslutte min tale med to oppfordringer. Den første er til de av dere som underviser i Seminar. Mine kjære brødre og søstre over hele verden, jeg håper elevene deres forstår at dere underviser dem hvordan de kan lære på Herrens måte. Lær dem at de trenger å lære i dybden når det gjelder både åndelig og verdslig kunnskap gjennom hele livet. Hjelp dem å forstå at fullført Seminar ikke er slutten. Vi vil at de skal fullføre Institutt, og vi ønsker at de skal ta utdannelse utover videregående skole. Dere hjelper dem å gjøre begge disse tingene, og å legge en grunnvoll for livslang, dyp læring ved å lære dem å lære på Herrens måte.

Min andre oppfordring er til de av dere som underviser i Institutt. Mine kjære brødre og søstre, vær så snill å hjelp elevene å lære på Herrens måte. Vær så snill å hjelp dem å se verdien og virkningen i deres liv av å fullføre Institutt. Fullførelse av Institutt representerer fullførelsen av et systematisk og omfattende studium av evangeliet. Fullførelse av Institutt vil befeste deres forståelse av evangeliet, styrke deres vitnesbyrd og deres plikttroskap mot Herren, og hjelpe dem å kjenne og elske Jesus Kristus.

Jeg vet at hvis dere følger disse oppfordringene, vil Herren og Frelseren velsigne dere og deres elever. Jeg vitner om at vår himmelske Fader lever og elsker oss. Hans Sønn Jesus Kristus er vår Frelser og Forløser. Jeg vet at han lever. Jeg vet at i ham og gjennom ham kan vi alle lære dypt gjennom hele livet, for han er veien og sannheten og livet. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Note

  1. Mønsteret “vite, gjøre, bli” har blitt allment brukt som et rammeverk for lederutvikling og ved drøfting av Herrens plan for sine barns åndelige utvikling. Se Thomas S. Monson, “Å lære, å gjøre, å være,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 60–62, 67–68; og Dallin H. Oaks, “Utfordringen å bli,” Liahona, jan. 2001. For en grundig behandling av hvert av elementene i dette mønsteret, kan du se bokserien i tre bind av David A. Bednar: Increase in Learning (2011), Act in Doctrine (2012) og Power to Become (2014).

Skriv ut