En aften med en generalautoritet
Åndelig overlevelse


Åndelig overlevelse

Kraften i Jesus Kristus og ren lære med ældste Neil L. Andersen

Søndag 11. juni 2023

Indledende budskab

Godaften brødre og søstre. Lad mig først udtrykke min dybfølte taknemmelighed for vores religionsundervisere, der er samlet overalt i verden, for måden hvorpå I underviser og drager omsorg for vores elever. I har bogstaveligt talt Kirkens fremtid i jeres klasser. Når jeg rejser til seminar-, institut- og universitetsklasser rundt om i verden, bliver jeg inspireret af den måde, hvorpå I drager omsorg for eleverne og I hjælper dem til at forankre deres liv i Jesus Kristus. Da Maria Magdalene først talte til den opstandne Frelser, var den titel, hun valgte, »Rabbuni«.1 I teksten står der, at dette betyder »Mester«, men i den græske oversættelse er det »Lærer«. Sikke en ædel kaldelse vi har som undervisere til at vende vores elever hen mod Mesterlæreren, ja, Jesus Kristus.

Efter mine indledende bemærkninger vil vi modtage råd fra en Herren Jesu Kristi apostel om, hvordan vi underviser i sandhed i et klima af voksende forvirring og bedrag. Jeg havde en nylig oplevelse, der øgede min egen forståelse af denne udfordring. Jeg var blevet sendt sammen med præsident Henry B. Eyring til BYU-Hawaii, hvor en elev henviste til præsident Nelsons udtalelse: »I den kommende tid vil det ikke være muligt at overleve åndeligt uden Helligåndens vejledende, anvisende, trøstende og konstante indflydelse.«2 Eleven spurgte om, hvad dette ville betyde for de unge voksne. Jeg forklarede dernæst, hvordan Ånden ville hjælpe dem til at træffe vigtige valg i livet om, hvad de skulle studere, hvem de skulle date og gifte sig med, og hvor de skulle arbejde og bo.

Men præsident Eyring svarede derpå ved at gennemgå en vigtig faktor i præsident Nelsons udtalelse, hvor han beskrev, vigtigheden af, at man »overlever åndeligt«. Han påpegede, at den åndelige overlevelse, som vi har brug for, omfatter mere end blot de enkle livsvalg, jeg havde introduceret. Han forklarede, hvordan vores unge og unge voksne vil leve i en tid, hvor sandhed vil være skjult af modstanderen så snedigt, at uden Helligånden vil det blive umuligt – ja endnu sværere – at skelne mellem godt og ondt, mellem sandhed og vildfarelse. Åndelig overlevelse bliver så et spørgsmål om at genkende sandheden.

I aften håber jeg, at vi vil reflektere over, hvordan vi kan lære vores elever at genkende sandhed. Jeg håber også, at vi vil overveje vores rolle i undervisningen af sandhed med tydelighed og enkelhed. Jeg ser frem til, at vi kan vi lære af ældste Andersen, og jeg vidner for jer om, at når vi forankrer vores undervisning i Jesus Kristus og den rene lære, skaber vi et mønster for vores elever, så de kan se og genkende sandhed, ikke kun i vores klasser, men gennem hele deres liv. Dette siger jeg i Jesu Kristi navn. Amen.

Introduktion til ældste Neil L. Andersen

Det er nu mit privilegium at præsentere ældste Neil L. Andersen. Der er så meget, jeg kan fortælle om ældste Andersen – hans fantastiske ægteskab og hans vidunderlige familie, hans uddannelsesmæssige og forretningsmæssige præstationer, hans betydningsfulde virke for Kirken, deriblandt familiens kald som missionsledere i Bordeaux-missionen i Frankrig. Ældste Andersen taler fransk, men også portugisisk og spansk . Heldigvis for nogle af os her til aften taler hans også engelsk. Han har boet rundt omkring i verden og kender Kirken, hvor end I underviser og opløfter jeres elever.

Men når jeg tænker på ældste Andersen, er der to karaktertræk, som jeg håber, at I vil huske, når I lytter til ham i aften. For det første ser, følger og forsvarer ældste Andersen Guds profet. Jeg har set dette, i måden Ældste Andersen efter generalkonference udskriver og studerer profetens ord og gør dem til en del af sin egen undervisning. Jeg har personligt set ældste Andersen understrege præsident Nelsons lærdomme om at være fredsstifter; blive retskafne, bevidste forældre; og bygge vores grundvold på Jesus Kristus. For det andet er ældste Andersen et særligt vidne om Jesus Kristus. Han bærer dette kald som en hellig forvaltning. På en opgave med ældste og søster Andersen på det amerikanske flyvevåbens officersskole i Colorado for et år siden så jeg ham undervise og vidne om Jesus Kristus for officerseleverne, der var kommet for at høre ham tale. Da jeg så på ham den aften, følte jeg en overvældende indskydelse og bekræftelse på, at jeg var sammen med et særligt vidne om Jesus Kristus.

Jeg håber, at I vil anerkende muligheden, vi nu har for nu at høre fra en Herrens apostel, der følger profeten og vidner om Frelseren, Jesus Kristus. Ældste Andersen, vi ser frem til din instruktion.

Udskriv