Kirkens skoleverks konferanse for religionslærere
Åndelig overlevelse


Åndelig overlevelse

Jesu Kristi kraft og kraften i ren lære, med eldste Neil L. Andersen

Søndag 11. juni 2023

Innledende budskap

Brødre og søstre, god kveld. Til våre religionslærere som er samlet rundt om i verden, la meg først uttrykke min inderlige takknemlighet for hvordan dere underviser og betjener våre elever. Ganske bokstavelig talt har dere Kirkens fremtid i deres klasser. Når jeg reiser til Seminar-, Institutt- og universitetsklasser rundt om i verden, blir jeg inspirert av hvordan dere bryr dere om studenter og hjelper dem å forankre sitt liv i Jesus Kristus. Da Maria Magdalena første gang tiltalte den oppstandne Frelseren, var tittelen hun valgte “Rabbuni”.1 Teksten omformulerer dette til “Mester”, men den greske oversettelsen er “Lærer”. Hvilket edelt kall vi deler som lærere som viser våre elever veien til Mesterlæreren, ja, Jesus Kristus.

Etter mine innledende ord vil vi motta veiledning fra en Herren Jesu Kristi apostel om hvordan man underviser i sannhet i et klima der forvirring og bedrag tiltar. Jeg hadde nylig en opplevelse som økte min egen forståelse av denne utfordringen. Jeg fikk et oppdrag sammen med president Henry B. Eyring på BYU–Hawaii, der en student henviste til president Nelsons uttalelse: “I tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse.”2 Studenten spurte om hvilken innvirkning dette ville få for unge voksne. Jeg forklarte hvordan Ånden ville hjelpe dem å ta valg – viktige livsvalg om hva de skulle studere, hvem de skulle gå på stevnemøter med og gifte seg med, og hvor de skulle bo og arbeide.

Men president Eyring svarte så med å gjenta et viktig premiss i president Nelsons uttalelse hvor han beskrev hvor viktig det er å kunne “overleve åndelig”. Han påpekte at den åndelige overlevelsen vi ville trenge går langt utover de enkle livsvalgene jeg hadde presentert. Han forklarte hvordan våre ungdommer og unge voksne vil leve i en tid da sannheten ville være så smart skjult av motstanderen, at uten Den hellige ånd ville det bli umulig – ja, stadig vanskeligere – å skille mellom godt og ondt, mellom sannhet og villfarelse. Åndelig overlevelse ble så et spørsmål om å gjenkjenne sannhet.

I kveld håper jeg vi vil reflektere over hvordan vi kan lære våre elever å gjenkjenne sannhet. Jeg håper også vi vil overveie vår rolle i å undervise i sannhet klart og enkelt. Jeg ser frem til å lære av eldste Andersen, og jeg vitner for dere at når vi forankrer vår undervisning i Jesus Kristus og i ren lære, skaper vi et mønster for våre studenter der de kan se og gjenkjenne sannhet, ikke bare i våre klasser, men gjennom hele livet. Dette sier jeg i Jesu Kristi navn. Amen.

Presentasjon av eldste Neil L. Andersen

Det er nå mitt privilegium å presentere eldste Neil L. Andersen. Det er mye jeg kunne delt om eldste Andersen, hans gode ekteskap og hans herlige familie, hans prestasjoner innen utdannelse og forretningsvirksomhet, hans tjeneste i Kirken, herunder Andersens kall som misjonsledere til Frankrike Bordeaux misjon. Eldste Andersen snakker fransk, og han snakker også portugisisk og spansk. For noen av oss i kveld, snakker han heldigvis også engelsk. Han har levd rundt om i verden og kjenner Kirken uansett hvor du underviser og løfter våre elever.

Men når jeg tenker på eldste Andersen, er det to egenskaper jeg håper dere vil huske mens dere lytter til ham i kveld. For det første: eldste Andersen observerer, følger og forsvarer profeten. Jeg har lagt merke til at han etter hver generalkonferanse tar utskrift av profetens ord og studerer dem, og deretter gjør dem til en del av sin egen undervisning. Jeg har personlig sett eldste Andersen forsterke president Nelsons læresetninger om å være en fredsstifter, bli rettferdig, være bevisste foreldre, og om å bygge vår grunnvoll på Jesus Kristus. For det annet er eldste Andersen selv et spesielt vitne om Jesus Kristus. Han bærer dette kallet som en hellig forvaltning. På et oppdrag sammen med eldste og søster Andersen ved Air Force Academy i Colorado for litt mer enn et år siden, så jeg ham undervise og vitne om Jesus Kristus for de unge kadettene som hadde kommet for å høre ham tale. Mens jeg iakttok ham den kvelden, følte jeg en overveldende tilskyndelse og bekreftelse på at jeg var i nærvær av et spesielt vitne om Jesus Kristus.

Jeg håper dere vil verdsette muligheten til å få høre fra en Herrens apostel nå, en som følger profeten og vitner om Frelseren Jesus Kristus. Eldste Andersen, vi ser frem til din undervisning.

Skriv ut