Årliga utsändningar
Djup insikt och glädje i Herren


Djup insikt och glädje i Herren

Utsändning av årlig utbildning för kyrkans seminarier och religionsinstitut • 13 juni 2013

Det är en välsignelse att få tala till S&I-familjen över hela jorden. Jag älskar er innerligt och jag är tacksam för er och allt som ni gör och allt som ni är. Jag ber att Herren ska välsigna er i det stora verk som väntar oss.

Mina kära bröder och systrar, det är ett viktigt arbete att undervisa, förbereda, lyfta och stärka det uppväxande släktet. Jag känner det arbetets brådska och intensitet. Ungdomarna och de unga vuxna i Herrens kyrka möter många svåra utmaningar och många underbara möjligheter. Världen runt omkring dem är fylld med kraftfull teknik som används för både mycket gott och fruktansvärd ondska. Många av våra ungdomar finns i länder drabbade av krig och krigsrykten, terrordåd, korruption, splittring av familjer, politisk och social splittring, sekularism samt fattigdomens, sjukdomars och svältens härjningar.

Mitt i all denna oro och detta tumult förbereder ändå Herren Jesus Kristus sitt rike och sitt folk för sin återkomst. Han verkar med kraft över hela jorden för att samla det skingrade Israel, bygga upp sitt rike och upprätta Sion. Hans kärleks armar är utsträckta till kyrkans ungdomar och unga vuxna och inbjuder dem att ta emot hans läkande, stärkande och återlösande kraft i sina liv.

Det stora kriget mellan gott och ont som började i föruttillvaron fortsätter med växande styrka i de sista dagarna. I det slaget är ungdomarna och de unga vuxna i det uppväxande släktet inte på hemmaplan. De står i frontlinjen och de kommer att spela en allt viktigare roll i Herrens stora verk. Därför vänder jag mig till er.

Ni är precis där i frontlinjen med det uppväxande släktet. När jag tänker på er och det ni gör varje dag för att beröra Herrens kyrkas hundratusentals ungdomar och unga vuxna tänker jag på Nephis syn för vår tid.

”Och … jag, Nephi, såg att Guds Lamms kraft föll över de heliga i Lammets kyrka och över Herrens förbundsfolk som var spritt över hela jordens yta, och de var beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet.”1

Nephi beskriver en gudomlig process som ni är högst delaktiga i. När ni tänker på det ni gör när ni undervisar i seminarier och institut hoppas jag att ni påminns om detta skriftställe. Ni är redskap i Guds händer i en gudomlig process genom vilken hans dyrbara barn inom förbundet är välsignade med rättfärdighet och tar emot hans kraft och hans härlighet.

Detta är det ni gör. Ni undervisar dessa underbara unga människor om Jesu Kristi evangelium, och ni hjälper dem ta emot gudomlig kraft i prästadömet, i templet, i den Helige Andens sällskap, i de heliga skrifterna, i heliga förbund och förrättningar. Det är Guds kraft och han ger det till sina älskade söner och döttrar så att de kan älska, undervisa och tjäna med tro och hopp i honom när de uträttar hans verk genom hela sina liv.

Det kan ibland vara svårt att koppla Nephis inspirerade syn till verkligheten i din seminarieklass klockan 6:15 på morgonen eller den sena kvällsklassen på institutet med många trötta universitetsstudenter. Jag har sett min beskärda del av tonåringar med trötta ögon tidigt på morgonen. Och jag vet verkligen hur en trött universitetsstudent ser ut. Men jag har sett vad som händer med tonåringar och universitetsstudenter som undervisas genom Herrens Ande av en lärare som älskar dem. Jag har sett vad som sker i deras hjärtan och deras själar när en lärare öppnar upp skriftens kraft för dem och hjälper dem få djupare insikt på Herrens sätt. Jag vet det, för det hände alla mina barn. Och det är det som händer mina barnbarn.

Ungdomarna och de unga vuxna som ni undervisar är fantastiska. Men det behövs att många, många fler av dem tar emot prästadömets och templets välsignelser, går ut som missionärer, gifter sig i templet, skapar eviga familjer, tjänar Herren i hans rike och är ljus för världen – många, många fler. Det betyder att ni behöver bli bättre och bättre på det ni gör. Herren behöver att ni är ännu mer kraftfulla och effektiva i detta stora verk.

Glädje i Herren

Jag vill idag delge några tankar som jag hoppas kommer hjälpa er när ni strävar efter det gudomliga syftet. Mitt budskap är enkelt: Vi behöver göra mer för att hjälpa kyrkans ungdomar och unga vuxna att uppleva glädje – äkta, andlig glädje – i Herren Jesus Kristus. Jag tror att det bästa sättet att göra det är genom att få djup insikt om Kristi lära på Herrens sätt. Det är mitt vittnesbörd till er att djup insikt om Jesu Kristi lära leder till glädje i Herren.

Som president Nelson lärt oss:

”Mina kära bröder och systrar, glädjen vi känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus.

När fokus i vårt liv är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet. Glädje kommer från och tack vare honom. Han är källan till all glädje.2

Det är den glädjen våra ungdomar behöver känna. Det skyddar dem mot ondska, motiverar dem till att vara rättfärdiga, när deras önskan att alltid ha den heliga Anden hos sig och för dem till Herren.

Frälsaren har gett oss ett underbart mönster i Mormons bok för att hjälpa er hjälpa era elever finna glädje i honom:

”Håll därför upp ert ljus så att det lyser för världen. Se, jag är det ljus som ni skall hålla upp – det som ni har sett mig göra. Se, ni märker att jag har bett till Fadern, och det har ni alla bevittnat.

Och ni ser att jag har befallt att ingen av er skall gå härifrån, utan har snarare befallt att ni skall komma till mig för att ni skall kunna känna och se. På samma sätt skall ni göra för världen.”3

När Frälsaren visade sig för folket vid templet i Ymnighet, älskade han dem, undervisade han dem sin lära och välsignade dem. De kände stor glädje. I detta avsnitt kallar Frälsaren er att komma till honom och genom den heliga Andens kraft se honom arbeta, känna hans kärlek och uppleva hans glädje. Sedan befaller han er att ta med er det ni sett och känt till era elever. Älska dem, undervisa dem hans lära, inbjud dem att komma till honom och känna hans glädje. Om Jesu Kristi kärlek, lära, ljus och glädje finns inom er kan ni inspirera dem och uppmuntra dem att söka efter sina egna privata, personliga andliga upplevelser med Herren.

Glädje och djup insikt

Den kunskap som leder till glädje är djup insikt i Jesu Kristi lära och måste göras på Herrens sätt. Att få djup insikt är att lära sig med hela själen – sinnet, hjärtat, kroppen och den odödliga anden. Djup insikt ökar elevens kraft att göra tre saker:4

1. Veta och förstå

Ett, veta och förstå. Detta är sinnets och hjärtats kunskap. När man till exempel talar om tro på Jesus Kristus lär sig eleverna att tro på Kristus är en handlings- och kraftprincip. Genom Andens vittnesbörd känner de sanningen av den principen och börjar tydligare se, djupare önska och därmed i sina hjärtan mer fullständigt förstå hur den principen fungerar.

2. Agera effektivt och rättfärdigt

Två, agera effektivt och rättfärdigt. Eleverna lär sig hur de ska tillämpa principen om tro på Jesus Kristus i sina liv och sedan faktiskt göra det. De kan till exempel bestämma sig för att agera med tro på Frälsaren för att ha modet att be en vän att läsa Mormons bok. När de agerar med tro på honom växer deras tilltro till honom och Herren välsignar dem med större tro.

3. Bli mer som vår himmelske Fader

Tre, bli med som vår himmelske Fader. Detta är en process där elevens karaktär och själva natur förändras. Det sker genom Jesu Kristi förlösande och stärkande kraft. Tillämpad på principen om tro på Frälsaren innebär det att eleven blir en än mer trofast person. Tro på Kristus blir en del av deras karaktär, vilka de verkligen är, när de gång på gång och konsekvent växer i kunskap och förståelse om tro på Jesus Kristus, agerar med tro på honom för att göra det han vill ska göras och söker hans gåvor och välsignelser att bli som han och hans Fader.

Dessa tre aspekter av djup insikt samverkar och förstärker varandra. Att bli en trofast person ökar en elevs förmåga att veta och förstå. Djupare insikt motiverar till verksam handling, som i sin tur skapar nya insikter och leder till starkare karaktär. Det finns stor glädje i alla delar av att få djup insikt – glädje i ny förståelse, glädje i rättfärdigt agerande, glädje i att bli mer som Fadern och Sonen.

Herrens sätt att nå djup insikt

Tre uppmaningar

Herrens sätt att nå djup insikt är enkelt men kraftfullt. Här är Herrens beskrivning av att lära sig på hans sätt:

”Om ni har blicken fäst endast på min ära skall hela er kropp vara fylld med ljus.”5

”Förbered er och heliggör er.”6

”Undervisa varandra om rikets lära.”7

”Undervisa flitigt och min nåd ska vara med er.”8

”Sök flitigt och lär varandra visdomsord.”9

”Sök lärdom, ja, genom studier och även genom tro.”10

”Utse bland er en lärare, och låt inte alla vara talesmän samtidigt.”11

”Låt en tala åt gången och låt alla lyssna … så att … alla kan bli uppbyggda av varandra.”12

”Och framför allt: Klä er med kärlekens band.”13

Dessa vackra ställen i det 88:e kapitlet i Läran och förbunden lyfter fram tre interaktiva, förstärkande faktorer i Herrens sätt att lära på djupet: Ett: flitigt studera, söka, förbereda och lyda.14 Två: samlas för att kärleksfullt undervisa varandra, vägledda av en inspirerad lärare, åtföljda av Jesu Kristi nåd. Tre: ta emot uppenbarelse, inspiration och andra andliga gåvor som kommer genom den Helige Andens kraft.

På Herrens sätt spelar läraren en aktiv, inspirerad roll genom att engagera eleverna i alla delar av att få djup insikt. Två saker är nödvändiga: För det första att ni har den Helige Anden med er och för det andra att ni älskar eleverna.

Ni har en underbar resurs – handboken Studera och undervisa om evangeliet15 – för att hjälpa er undervisa så att era elever lär sig på Herrens sätt. Jag vill ge er en uppgift: Jag vill att ni ska läsa och studera handboken med fokus på djup insikt, särskilt Jesu Kristi lära, som leder till glädje. När ni förstår att djup insikt som leder till glädje är vårt mål, kommer det att förändra hur ni tillämpar de kraftfulla principerna som finns i handboken. Låt mig ge er tre enkla exempel (det finns många fler):

  • Ni ber era elever komma till lektionen förberedda att undervisa varandra.

  • Ni prioriterar att hjälpa era elever att utveckla kristliga egenskaper.

  • Ni ser till att glädje är ett gemensamt mål i klassrummet och eleverna delar regelbundet med sig av sina vittnesbörd om glädje.

Mina kära bröder och systrar, jag vet att ni redan gör fantastiska och underbara saker för att hjälpa era elever förstå Jesu Kristi evangelium djupt i sina hjärtan och uppleva glädje i honom. Jag känner till era uppoffringar och er hängivenhet. Och det gör även Herren.

Jag vill i dag avsluta med tre uppmaningar. Jag vet att om ni agerar utifrån dessa uppmaningar hjälper ni era elever få än mer djupare insikt på Herrens sätt och uppleva ännu mer glädje i honom.

Uppmaning 1: Evig identitet och uppgift. Jag ber er att hjälpa eleverna verkligen förstå vilka de är. Hjälp dem se och känna och veta att de verkligen är Guds barn, hans älskade söner och döttrar. Hjälp dem förstå betydelsen och innebörden av ”Familjen – ett tillkännagivande för världen” när det förkunnar att var och en av era elever ”har gudomliga egenskaper och förutsättningar … och [en] evig identitet och uppgift”.16

Hjälp dem att djupt i hjärtat känna att de är andliga varelser som får en jordisk erfarenhet. Herren och Frälsaren Jesus Kristus led och dog för dem så att de kan ”utvecklas mot fullkomlighet och slutligen nå sin gudomliga bestämmelse som arvtagare till evigt liv”.17 Det är vår himmelske Faders plan för dem. Gör denna plan verklig för dem.

Lär dem att de föddes av himmelska föräldrar för att lära sig och växa och bli som dem. Lärandet är centralt för avsikten med livet i föruttillvaron och på jorden och för deras eviga frälsning. De behöver lära sig om det som hör Gud till och om världsliga ting så att de kan uppfylla Guds vilja i sina liv. Hjälp dem förstå att lärandet är nödvändig i Guds eviga plan och därmed för deras eviga syfte och gudomliga bestämmelse.

Uppmaning 2: Herrens väg till djup insikt. Jag uppmanar er att hjälpa era elever förstå hur de kan lära på Herrens sätt. Ni gör det delvis genom ert exempel. På ett kraftfullt sätt är hur ni undervisar det ni lär era elever om Herrens sätt att lära. Om ni skapar möjligheter att lära på Herrens sätt, lär de på hans sätt. Om ni inte gör det, lär de sig inte på det sättet.

Jag hoppas att ni ska undervisa era elever om Herrens sätt att lära genom ert exempel. Men jag hoppas även att ni ska lära dem hans sätt direkt och medvetet, avsiktligt. Det finns en god möjlighet att göra det i lärarmaterialet Nyckelläror där principerna för att ”Förvärva andlig insikt” lär ut Herrens sätt att lära. När ni undervisar om principerna under året, lär ni dem Herrens sätt att lära. Den undervisningen kan ske även i kurserna du undervisar i institutet.

Hjälp dina elever förstå att Herrens sätt gäller allt de studerar. Metoderna de träffar på i klasserna på gymnasiet eller under eftergymnasiala studier kommer vara olika beroende på de lärare de har. Men era elever kan alltid vara aktivt engagerade, studera flitigt och välsignade med den Helige Andens sällskap. Uppmana era elever att ta med sig den Helige Anden till skolan.

Uppmaning 3: Omvändelse och lärande. Jag ber er att undervisa era elever om att omvändelse är grundläggande för djup insikt. Omvändelse är Herrens process för personlig insikt, andlig utveckling och att bli mer och mer som han. Era elever lär på Herrens sätt genom att Jesu Kristi försonings återlösande kraft blir verksam i deras liv och ger tillgång till hans barmhärtighet och nåd.

Hjälp era elever förstå att omvändelse är den gudomliga process genom vilken de kan bli mer som Frälsaren hela tiden. Ibland handlar deras omvändelse om något som de behöver sluta göra. Ibland handlar det om något de måste börja göra. Hjälp dem förstå att omvändelse är mycket mer än att berätta för Herren och biskopen att de gjort något fel. Att synda är att vända sig från Herren. Att omvända sig är att vända åter till honom. Omvändelse kräver en hjärtats och sinnets förändring, en förändring av ett liv, anpassad till elevens egna omständigheter.

Undervisa dem även om att omvändelse ständigt kan välsigna dem. Det är Herrens sätt att hjälpa dem att göra bättre och vara bättre genom hela livet. Det kräver av dem att de förändras och utvecklas och det innebär att de måste omvända sig, vända sig mer fullt till Frälsaren och mer fullständigt ge honom sina hjärtan hela tiden. Den förändringsprocessen och processen av att ge är livslång. Den är nödvändig för djup insikt.

Vittnesbörd

Jag ger er detta löfte: Om ni lär era elever vilka de verkligen är, hur de kan få djup insikt på Herrens sätt och den gudomliga principen omvändelse, kommer de få djup insikt i Jesu Kristi lära, deras tro på och kärlek till honom kommer växa och de kommer känna glädje i Herren. Både ni och era elever kommer uppleva detta fantastiska löfte från Herren: ”Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Jag skall ge dig av min Ande, som skall upplysa ditt förstånd, vilket skall fylla din själ med glädje.”18

Jag vet att det löftet är sant. Jag vittnar om att Gud vår Fader lever. Jesus är Kristus. Han lever! Detta är deras heliga verk. Det vittnar jag om och ger er min kärlek, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. 1 Nephi 14:14.

  2. Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82.

  3. 3 Nephi 18:24–25.

  4. Mönstret att ”veta, göra, bli” har använts flitigt som ram för ledarutveckling och i samtal om Herrens plan för hans barns andliga utveckling. Se Thomas S. Monson, ”Att lära, att göra, att vara”, Liahona, nov. 2008, s. 60–68; och Dallin H. Oaks, ”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40–43. För en djupare behandling av de olika delarna av det här mönstret, se bokserien i tre delar av David A. Bednar, Increase in Learning (2011), Act in Doctrine (2012) och Power to Become (2014).

  5. L&F 88:67.

  6. L&F 88:74.

  7. L&F 88:77.

  8. L&F 88:78.

  9. L&F 88:118.

  10. L&F 88:118.

  11. L&F 88:122.

  12. L&F 88:122.

  13. L&F 88:125.

  14. Som termen ”lyda” används här ersätter det ”helga er”. President Harold B. Lee lärde att helgelse kommer när vi håller Guds bud (se Kyrkans presidenters lärdomar: Harold B Lee [2000], s. 30).

  15. Studera och undervisa om evangeliet: En handbok för lärare och ledare inom kyrkans seminarier och religionsinstitut (2012).

  16. Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  17. Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, s. 129.

  18. L&F 11:13.

Skriv ut