Årlige transmissioner
Frelsesplanen og den opvoksende generation


Frelsesplanen og den opvoksende generation

Seminar og instituts årlige oplæringstransmission • 12. juni 2018 • Teatret i Konferencecentret

Jeg er taknemmelig for at tale til jer i dag. Jeg ærer jer alle for det store arbejde, I gør. I går Herrens ærinde for at hjælpe den opvoksende generation til virkelig at lære om Jesu Kristi evangelium. Det er med det ærinde i tankerne, at jeg har valgt at tale til jer i dag om at undervise om frelsesplanen til de vidunderlige unge.

Præsident Nelson har kaldet os til at leve op til det store ansvar Gud har givet os.1 Det er en befaling til os og den opvoksende generation. Jeg ved, at vi alle må gøre mere for at hjælpe disse værdifulde unge til at lære mere om vor himmelske Faders plan. De skal kende og forstå den i deres sind og hjerte, de skal elske og efterleve den og de skal blive det, vor himmelske Fader har forudordineret dem til at blive. Med Herrens styrke og Helligåndens kraft kan vi udføre dette store arbejde. Jeg ved, at det er sandt.

For mange år siden var jeg på mission i Tyskland. Den gang brugte vi flonelstavler og små udskårne cirkler for at undervise i frelsesplanen. Cirklerne repræsenterede forudtilværelsen, livet på jorden, åndeverdenen og de tre herlighedsriger. Hvis jeg husker rigtigt var sløret en bølget linje og dommedag var et rektangel. Nu bruger missionærerne ikke længere flonelstavler, men tro mig, de små cirkler bruges stadig.

Her er et eksempel fra en seminarlektion om frelsesplanen fra Mormons Bog.2

Billede
frelsesplanen

Jeg er sikker på, at dette diagram er nyttigt for eleverne, og lektionen er virkelig en vidunderlig sammenfatning af nøgleaspekterne i Faderens plan.

Men jeg er bekymret for cirklerne, og jeg har to opfordringer til jer, når I underviser om frelsesplanen.

For det første, sørg for at eleverne ikke ser diagrammet som planen. Det er ikke planen, men det er meget let for eleverne at tænke, at hvis de har styr på cirklerne, så kender de planen.

For det andet, gør planen levende i deres sind og i deres hjerte. Hjælp dem til at kende og elske Faderens plan. Jeg tror, at måden at gøre dette på er ved at føre dem dybere ind i planen.

I den ånd har jeg valgt at fremhæve tre principper i Faderens plan, som jeg tror vil hjælpe den opvoksende generation til at kende, elske og efterleve den storslåede plan.

Princip 1: Jesus Kristus er vejen, sandheden og livet.

Så princip nummer 1 er: Jesus Kristus er vejen, sandheden og livet.3 Herren og Frelseren Jesus Kristus er midtpunktet for hele frelsesplanen. Hans sonoffer muliggør alt i Faderens plan. Lyt til Almas ord, da han beskrev, hvad Frelseren gjorde for os: »Og han skal gå omkring og lide smerter og trængsler og fristelser af enhver art …

Og han vil påtage sig døden, så han kan løse dødens bånd, som binder hans folk; og han vil påtage sig deres skrøbeligheder, så hans indre kan fyldes med barmhjertighed, hvad angår kødet, så han, hvad angår kødet, kan vide, hvorledes han kan bistå sit folk, hvad angår deres skrøbeligheder …

Guds Søn [lider], hvad angår kødet, så han kan påtage sig sit folks synder, så han kan slette deres overtrædelser i overensstemmelse med hans magt til at udfri.«4

Jeg elsker disse vers. Her forklarer Alma med et smukt sprog, den centrale del af Jesu Kristi forsoning i frelsesplanen. Her er opstandelse givet til alle. Her er tilgivelse og forløsning af synd for dem, der omvender sig. Her er Jesu Kristi kærlighed, når han helbreder, opløfter og styrker os på vores jordiske rejse. Her er Jesu Kristi kraft til at udfri os fra død og synd og åbne ophøjelsens velsignelser og evigt liv til os.

Jeg ønsker, at vores elever kender og forstår, hvor central Jesus Kristus virkelig er for frelsesplanen og for deres liv. På grund af hans sonoffer gennemtrænger hans lys alle Guds skabninger.5 Han er »i alt og gennem alt, sandhedens lys«.6 Det lys giver liv til alting, og bærer »den lov, hvorved alting bliver styret«.7 Tænk engang! Alt i Guds univers, den største galakse, der indeholder hundrede milliarder af stjerner, de mindste partikler, vores jordiske legeme, vores udødelige ånd og vores evige udvikling styres alle af guddommelige love gennem vor himmelske Faders kærlighed og Jesu Kristi forunderlige forsoning.

Jesu Kristi forsoning er kosmisk i dens fejende rækkevidde, og stadig er den meget, meget personlig. Frelserens kærlighed, nåde og kraft velsigner virkelig vores elever en for en. Skrifterne lærer os, at Jesus led alle smerter, sorg og modgang, som vores elever oplever i deres jordiske liv.8 Han påtog sig hele menneskehedens synder, så de kan omvende sig.9 Jesus kender alle vores elever helt og fuldstændigt. Han kender deres stier, da han allerede har gået dem.

De kan vende sig til ham i tro, omvende sig fra deres synder og følge ham med selvsikkerhed og stole på, at han kender vejen. Han er bogstaveligt den eneste vej til det, der betyder mest for dem.10 Han er vejen til tilgivelse og vidunderlig helbredelse. Han er vejen til varig glæde. Han er vejen til Helligåndens ledsagelse og dermed til guddommelig styrke, trøst, åbenbaring, lys og kraft i deres liv. Han er vejen til mod og tålmodighed og alle guddommelige egenskaber. Han er vejen til ren og fuldkommen kærlighed og til fred, der overgår al forståelse. Han er vejen til forhold af kærlighed og tjeneste, der bringer stor personlig tilfredshed, mening og formål i deres liv nu og for evigt. Han er vejen til ophøjelse og evigt liv med deres himmelske Fader og deres familie. Mine kære brødre og søstre, lær jeres elever, at alt godt kommer fra Kristus.11 Han er alt for dem.

Princip 2: Guds sønner og døtre har en evig identitet og formål

Alle vores elever har en evig identitet og formål. Hver enkelt af dem er »en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre, og som sådan besidder hver enkelt guddommelige egenskaber og muligheder.«12

Vor himmelske Faders plan er designet til at hjælpe alle vores elever til at opfylde deres evige identitet og formål gennem Herren Jesu Kristi barmhjertighed og nåde. Jeg vil gerne fremhæve tre dimensioner af deres evige identitet, som jeg føler er meget vigtige for dem at forstå.

Jeg begynder med det faktum, at vores elever er Guds åndelige børn. Hjælp dem til vide og føle, at han virkelig er deres Fader i himlen. Vor himmelske Fader har velsignet vores elever gennem sin elskede Søn med muligheden og evnen til at opnå dyb læring i hans evige plan – til at vokse i kundskab og forståelse, til at få evnen til effektive, retfærdige handlinger og at blive som ham. Det er det omfattende formål for det mest grundlæggende aspekt i deres evige identitet.13

En andet afgørende del af deres identitet er at være en mor eller far, ægtemand eller hustru i en evig familie.14 Ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud, da det er naturen af evigt liv.15 I vor himmelske Faders evige perspektiv er vores elever mødre og fædre i hans rige. Det er deres evige identitet, og det er hans plan. Deres evige formål er derfor at skabe et celestialt ægteskab og en evig familie.

Til sidst skal vores elever vide, at de er Abrahams efterkommere, Herrens pagtsfolk. Gud lovede Abraham, at hans efterkommere ville bringe Jesu Kristi evangelium og hans hellige præstedømme (herunder de frelsende ordinancer) til alle nationer for at velsigne alle familier på jorden på begge sider af sløret.16 Det er indsamlingen af det spredte Israel, og det er en vigtig del af Faderens plan.17 Vores elever er Abrahams efterkommere, og deres evige formål er at udføre Guds arbejde som hans betroede tjenere. De har en vigtig plads, en vigtig rolle i Faderens plan.

Stop op et øjeblik og tænk over de imponerende, virkelig fantastiske velsignelser, som vor himmelske Fader ønsker at give vores elever. Og alligevel kan nogle af vores elever spekulere over, om Gud har en identitet og et formål som dette for dem. Nogle kan føle at blive som vor himmelske Fader, arbejde som hans betroede tjener eller blive beseglet til en evig, elsket partner og få børn er uden for deres rækkevidde. Når de ser sig i spejlet, ser de ikke det, jeg har beskrevet i dag. Hvis det er sådan, at nogle af jeres elever har det, så tilskynd dem til at se igen. Bed dem om at se sig i spejlet med troens øjne og ikke kun se deres eget ansigt, men også Herren Jesu Kristi ansigt ved siden af dem med kraft og herlighed og en evigtvarende fuldkommen kærlighed. Han kom ikke for at efterlade dem uden sine velsignelser.18

Princip 3: Alt, Jesus Kristus lægger navn til, er en del af planen.

Jesus Kristus er ikke alene midtpunktet for Faderens plan, men hans navn, hans kraft, hans gerninger og hans karakter er vævet ind i det hele. Jeg ønsker, at vores elever ved og forstår, at alt, som Jesus Kristus lægger navn til, er en del af Faderens plan.

Tænk et øjeblik over, hvad det er. Hvad har Frelseren lagt navn til? Her er en liste over det, der bærer Jesu Kristi navn, som jeg tror er det vigtigste for vores elever at kende og forstå.

  • Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige: Kirkens navn er et vidne om, at den blev skabt og ledes af Herren Jesus Kristus; den er hans kirke.19 Kirken er Guds rige på jorden. Gennem Kirken støtter Herren og Frelseren enkeltpersoner og familier i deres stræben efter evigt liv og forbereder jorden på hans andet komme. Kirken – Herrens sande og levende kirke – er en afgørende del af Faderens plan for hans børns frelse.

  • Det hellige præstedømme efter Guds Søns orden: Det hellige præstedømme er Guds magt og myndighed. Det gives til mænd, så trofaste sidste dages hellige kan udføre Herrens værk med hans myndighed og med hans magt. Det er gennem den magt og myndighed, at vi modtager de frelsende ordinancer og får velsignelserne i Faderens herlige plan.20

  • Herrens hus: Vi lever på en tid, hvor der er mange templer på hele jorden. Vi glæder os over, at Herren har gjort det muligt for så mange af sine trofaste børn at modtage deres tempelvelsignelser, herunder besegling af evige familier på begge sider af sløret. Ordinancerne i Herrens hus forbinder os til guddommelighedens kraft. De er afgørende i Faderens plan for lykke for hans børn.21

  • Herrens profet: Herren har om sin profet sagt: »Hans ord skal I tage imod … som kom det fra min egen mund.«22 Herrens profet er en seer og åbenbarer. Hans ord er Herrens ord til os, til vores velsignelse i dette liv og vores ophøjelse og evige liv i det kommende liv. Herrens profet er en vidunderlig del af Faderens plan.

  • Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus: Mormons Bog er et vidnesbyrd om, at Herren Jesus Kristus er Frelseren og Forløseren, at Joseph Smith er genoprettelsens profet og at Herren har dannet sin kirke i de sidste dage. Den indeholder også smukke lærdomme om Faderens plan, som den bærer et kraftfuldt vidnesbyrd om.23 Af alle disse grunde er Mormons Bog en vigtig del af den store frelsesplan.

  • Vor himmelske Faders børn: Jesus Kristus lægger sit navn til vor himmelske Faders børn, der indgår og holder hellige pagter. Han har lagt sit navn på jer, der underviser, når I tager til templet.24 Han har til hensigt at lægge sit navn på jeres elever og det vidnesbyrd, de vil bære til verden, når de deltager i Israels indsamling.25 Det er Faderens plan.

Alt, vi har nævnt her – og meget andet, vi kunne nævne, som alle kirkebygninger i hele verden og vores bønner til vor himmelske Fader – er ting, Jesus Kristus lægger sit navn til. De er en del af planen og opfyldelsen af profeti. Som Paulus sagde for længe siden: »Om den frelsesplan for tidernes fylde: at sammenfatte alt i Kristus, både det himmelske og det jordiske.«26

Brødre og søstre, hjælp vores elever til at vide, at disse ting, som de kender så godt – Kirken, præstedømmet, templet, profeten, Mormons Bog, dem selv – alle bærer Frelserens navn, da de alle er til for at bringe os tættere til Jesus Kristus, der er vejen til fred i dette liv og ophøjelse og evigt liv i det næste.

Jeg vil i dag slutte med en tanke om Faderens plans rolle i vores elevers hverdag. Tanken kommer fra kong Benjamins tale til sit folk. I begyndelsen af sin tale sagde han: »I skal lytte til mig og åbne ørerne, så I kan høre, og hjertet, så I kan forstå, og jeres sind, så Guds hemmeligheder må blive udfoldet for jeres syn.«27

Jeg elsker vendingen »så Guds hemmeligheder må blive udfoldet for jeres syn«, og jeg ønsker at anvende den på vores elever. Kong Benjamin gør det nu klart, at de af »Guds hemmeligheder« han har til hensigt at udfolde for sit folks syn er de afgørende elementer i Faderens store frelsesplan. Kong Benjamins udtalelse har til vores formål to betydninger. For det første, at hvis vores elevers hjerte og sind er åbent, og vi underviser med Ånden, vil vores elever se og forstå planen. Men der er en anden betydning. Hvis de forstår planen i deres hjerte, vil den blive måden, hvorpå de ser sig selv og verden omkring dem. Planen vil blive deres syn. Vores elever vil se planen, og planen vil hjælpe dem til at se.

Hvordan kan vores elever i sandhed se planen? Vores klasse er en vigtig del af den proces, men Faderen har gjort mere end at udfolde planen for deres syn. Lær dem, at de kan se planen:

  • Ved fødslen af et barn og hver gang nogen dør.28

  • I templet i ordinancer for de døde.29

  • I nadverordinancen på sabbatsdagen.30

  • I omvendelse, når de beder til vor himmelske Fader om tilgivelse i Jesu Kristi navn.31

  • I Mormons Bog, der er et stærkt vidnesbyrd om Jesus Kristus.32

  • I at se, lytte til og følge Guds profet.33

  • I præstedømmevelsignelser.34

  • I seminar og institut, hvor de føler Kristi kærlighed, hans lys og kraft.35

  • Hver gang de beder til Faderen i Jesu Kristi navn.36

Hjælp vores elever til at kende og føle denne smukke sandhed: Når de se disse ting, ser de Faderens plan i aktion. Hvis deres hjerte er åbent vil Helligånden vidne for dem, at frelsesplanen er sand, og den er til dem.37 Når deres tro på Jesus Kristus og deres forståelse øges vil planen blive deres livsperspektiv og deres eget perspektiv. De vil se sig selv i planen og vil begynde at se verden omkring dem, som Herren ser den.

Planen vil blive rammen, de bruger til at forstå de sager, problemer og udfordringer, de har. Det er faktisk netop det, vi underviser i Evangelisk mesterlære, hoveddokument. Lad mig citere: »For at undersøge begreber, spørgsmål og samfundsemner ud fra et evigt perspektiv må vi overveje dem med frelsesplanen og Frelserens lærdomme i tankerne … Det giver os mulighed for at omformulere spørgsmålet … og se på ideer ud fra Herrens standard for sandhed snarere end at acceptere verdens … antagelser.«38

Hvis vores elever følger dette mønster, vil frelsesplanen blive måden, hvorpå de forstår sig selv og deres ansvar, muligheder og velsignelser. Det er sådan, de finder mening og formål i deres liv. Med Helligånden til at vejlede og undervise dem vil de få det Paulus kaldte »Kristi tanker.«39

Mine kære brødre og søstre, jeg beder til, at Faderens plan vil være i jeres hjerte, at I vil se jer selv i planen, og at planen vil blive måden, hvorpå I ser verden på.40 Jeg bærer vidnesbyrd om, at Faderens plan er sand. Gud vor Fader lever. Jesus er Kristus, vor Frelser og Forløser. Jeg ved, at han lever. Dette er hans kirke. I går hans ærinde ved at undervise den opvoksende generation om Faderens plan ved Helligåndens kraft. Det vidner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Vis omsorg med Guds kraft og myndighed«, Liahona, maj 2018, s. 68-75.

  2. Book of Mormon Seminary Teacher Manual, CES-hæfte, 2017, s. 17.

  3. Se Joh 14:6.

  4. Alma 7:11-13.

  5. Se L&P 88:7-13.

  6. L&P 88:6.

  7. L&P 88:13.

  8. Se Es 53:4; 2 Ne 9:21; Mosi 3:7; Alma 7:11-13; L&P 18:11.

  9. Se 2 Ne 2:7, 9; Alma 34:15-16; L&P 19:16.

  10. Se Joh 14:6; Mosi 3:17; Alma 38:9; Hel 5:9.

  11. Se Moro 7:24.

  12. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, maj 2017, s. 145.

  13. Deres jordiske tilværelse er en mulighed for at vokse og lære. Det er en prøve på deres tro på Jesus Kristus »for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren deres Gud vil befale dem« (Abr 3:25) midt i fristelser, prøvelser og udfordringer i livet på jorden. Gennem Jesu Kristi forløsende og styrkende kraft kan de overvinde det naturlige menneske, vokse i kundskab og forståelse, tjene og adlyde, opleve glæde og lykke og blive mere og mere som Faderen og Sønnen.

  14. Se »Familien: En proklamation til verden«, s. 145.

  15. I »Familien: En proklamation til verden« står der tydeligt, at alle mennesker er en »åndelig søn eller datter af himmelske forældre.« Evigt liv er det liv, vor himmelske Fader lever, og det er ægteskab.

  16. Se 1 Mos 17:9; Abr 2:8-11.

  17. Som Herren lærte Abraham, er det en vigtig del af frelsesplanen: »Du skal være en velsignelse for dine efterkommere efter dig, så de i deres hænder skal bære denne tjenestegerning og dette præstedømme til alle folkeslag … og i dine efterkommere … skal alle jordens slægter blive velsignet, nemlig med evangeliets velsignelser, som er frelsens velsignelser, nemlig evigt liv« (Abr 2:9, 11). Herren spredte Abrahams børn »ud over hele jordens overflade og også blandt alle folkeslag« (1 Ne 22:3), og han har lovet, at »alle de folk, der er af Israels hus, vil jeg … indsamle fra jordens fire hjørner« (1 Ne 19:16). Den endelige opfyldelse af den abrahamske pagt og indsamlingen af det spredte Israel er et sidste dages arbejde. De er i vore dage, at »resterne af Israels hus … [vil] komme til kundskab om den sande Messias, deres Herre og deres forløser« (1 Ne 10:14).

  18. Selv hvis disse velsignelser af identitet og formål virker fjernt for nogle af jeres elever, er de ikke desto mindre virkelige. I Guds plan vil de for eksempel alle have en evig partner, hvis de er trofaste. Og alle vil have børn, der velsigner deres liv, uanset om det er her på jorden eller i den kommende verden. Alle vores elever er ægtemænd og hustruer, mødre og fædre i Guds evige plan. Det er, hvem de virkelig er.

  19. Se L&P 1:30; 115:4.

  20. Se L&P 84:19-22.

  21. Se L&P 84:21.

  22. L&P 21:5.

  23. 2 Ne 9:6-22 er et smukt eksempel på en udtalelse af planen og et vidnesbyrd om dens sandhed. Se også Alma 41 og 42.

  24. Se Mosi 1:11; Alma 7:11-12; L&P 109:26.

  25. Se L&P 1:20-23. Bemærk, at jeres elever har indgået pagt om at være villig til at påtage sig Jesu Kristi navn.

  26. Ef 1:10.

  27. Mosi 2:9.

  28. Se Moses 6:57-62.

  29. Se L&P 128, især vers 11-18.

  30. Se L&P 20:75-79; se også L&P 59, især vers 2, 8-9, 21-24.

  31. Se L&P 20:17-29.

  32. Se Mormons Bog, titelside; 2 Ne 25:18; 3 Ne 9; 11; L&P 1:29; 20:8-9.

  33. Se Ef 4:11-15; L&P 21:1-6; 84:36-38.

  34. Se L&P 42:44-46.

  35. Se 1 Kor 2; Alma 5:7; 3 Ne 18:24-25.

  36. Se 3 Ne 18:18-21; L&P 45:1.

  37. Det er en af de vigtigste opgaver, Helligånden har: Han er et vidne om Faderen og Sønnen, og dermed om den store frelsesplan. Se 3 Ne 11:32; 28:11; Moses 1:24.

  38. Evangelisk mesterlære, hoveddokument, CES-hæfte, 2018, s. 4.

  39. 1 Kor 2:16.

  40. I 1993 talte præsident Boyd K. Packer til seminar- og institutlærere. I sin tale sagde han: »Jeg har en opgave til jer. Det forventede I, gjorde I ikke? I har til opgave at lave en kort oversigt eller gennemgang af lykkens plan – frelsesplanen. Lav den som ramme, hvorpå jeres elever kan organisere de sandheder, som I vil dele med dem. I tror måske først, at det er en enkel opgave. Jeg kan forsikre jer om, at det ikke er tilfældet. Korthed og enkelthed er noget, som er utroligt svært at opnå. I begyndelsen vil I være fristet til at medtage for meget. Planen omfatter i sin fylde enhver evangelisk sandhed … Det kan være yderst vanskeligt, men det er en yderst belønnende opgave i jeres undervisningskarriere« (Boyd K. Packer, »The Great Plan of Happiness«, tale holdt ved et CES-symposium, 10. aug. 1993, s. 3).

Udskriv