Vuoden 2021 hartaustilaisuudet
Aihetta toivoon


Aihetta toivoon

Seminaarien ja instituuttien maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille 2021

10. tammikuuta 2021

Rakkaat veljet ja sisaret, millainen ilo onkaan olla kanssanne! Olemme kokoontuneet virtuaalisesti kaikilta asutuilta mantereilta sekä meren saarilta, ja meitä yhdistää rakkaus Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta kohtaan ja sitoutumisemme auttaa Hänen valtakuntansa rakentamisessa. Te annatte minulle toivoa paremmasta maailmasta. Ja tietenkin on miljoonia muita hyviä ihmisiä, joiden kanssa voimme koota ja tehdä yhteistyötä ja joilta voimme oppia. ”Toivo on sitä”, sanoo piispa Desmond Tutu, ”että kaikesta pimeydestä huolimatta kykenee näkemään, että valoa on.”1

Meidän suurin toivomme on Jeesuksessa Kristuksessa, Vapahtajassamme. Hänen ansiostaan me löydämme iloa ja rauhaa. Hän tuntee lopun alusta asti. Hän lupaa: ”Etsikää uutterasti, rukoilkaa alati ja uskokaa, niin kaikki yhdessä koituu teidän parhaaksenne, jos vaellatte oikeamielisesti.”2

Mutta me emme näe loppua alusta asti. ”Tietämisemme on [vain] vajavaista.”3 Kenties elämämme on muotoutumassa toisin kuin mitä olimme toivoneet. Me voimme silti ”ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa, [ja meillä voi olla] täydellinen toivon kirkkaus”4, koska tiedämme, että rakastavalla taivaallisella Isällämme on suunnitelma meitä varten.

Kun meitä on koronapandemian aikana käsketty pysymään kotona, olen harjoitellut uutta taitoa – erästä tiettyä tilkkutöiden tekemistapaa. Se on taitoa muuttaa kangastilkut monimutkaisiksi kuvioiksi. Alussa tämä menetelmä tekee hahmottamisen hankalaksi. Kangaspaloja ommellaan yhteen ylösalaisin ja väärinpäin lopullisen kuvion kannalta katsottuna. On vaikea nähdä, kuinka nämä värikkäät tilkut muodostavat yhtenäisen kuvion. Mutta vähitellen, kun kärsivällisesti leikkaa, ompelee ja silittää yhä uudelleen, näkyviin tulee kaunis kuvio.

Meistä saattaa tuntua, ettei elämämme suunnitelma ole vielä selkeä. Se ei tarkoita, että olisimme odottamassa elämämme alkamista. Nämä ovat korvaamattomia vuosia, olittepa missä hyvänsä elämässänne.

Nyt on aika kehittää lahjoja. Presidentti Nelson opettaa: ”Koulutus on se, mikä erottaa sen, että toivoisitte voivanne auttaa muita ihmisiä, ja sen, että pystytte auttamaan heitä.”5 Ne hyvät ja hyödylliset asiat, joita opitte nyt, muovaavat ja siunaavat koko elämäänne.

Tämä on aikaa etsiä viisaita ja vanhurskaita opastajia – vanhemmat tai isovanhemmat, opettajat, ystävät, kirkon johtohenkilöt ja, mikä tärkeintä, Jeesus Kristus – auttamaan meitä rakentamaan merkityksellistä elämää. Luokaa merkityksellisiä suhteita niihin, jotka voivat auttaa teitä oppimaan ja kasvamaan.

Tämä on aikaa tehdä innokkaasti työtä hyvien asioiden puolesta. Taivas ei odota, että pandemia päättyisi, että laihduttaisin viisi kiloa tai että menisitte naimisiin unelmienne henkilön kanssa, jotta meistä tulisi todellisia opetuslapsia – jotta pitäisimme Hänen käskynsä ja etenkin käskyn rakastaa Herraa ja lähimmäisiämme.

Jos haluamme elämäämme suurempaa toivoa ja syvällisempää merkitystä, voisimme aloittaa jokaisen päivän kiitosrukouksella ja vilpittömällä pyynnöllä: ”Taivaallinen Isä, anna minun olla välineenä Sinun käsissäsi tänään. Avaa sydämeni. Anna minulle viisautta, mielikuvitusta, voimaa ja rohkeutta tehdä, mitä voin.” Pankaa sitten merkille tilaisuuksia olla todellisempi ystävä, ystävällisempi sisko, parempi poika, anteliaampi naapuri, innoitetumpi palvelutyön tekijä, kärsivällisempi isä tai äiti. Leo Tolstoi kirjoitti: ”Vaikka ihmisistä tuntuu siltä, että he elävät huolehtimalla itsestään, niin todellisuudessa he elävät yksinomaan rakastamalla. Se, joka rakastaa, on Jumalassa, ja Jumala on hänessä, sillä Jumala on rakkaus.”6

Taivas ei odota, että olisimme täydellisiä tai pääsisimme seuraavaan maailmaan, siunatakseen meitä. Jos ”[teemme] vanhurskaita tekoja, [saamme palkkamme], nimittäin rauhan tässä maailmassa ja iankaikkisen elämän tulevassa maailmassa”.7

Kristuksen rakkaus on varmaa. Apostoli Paavali opettaa:

”[Ei] kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat,

ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.”8

”Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät”9, kun luotatte Häneen, niin että Pyhän Hengen voimasta sisimpänne voi täyttyä ylitsevuotavalla toivolla.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on totta. Se on voimallinen. Se on ihana, ja se on tärkeä! Sanon nämä asiat Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

_______________________________________________

Tulosta