Devotionals 2021
Redenen voor hoop


Redenen voor hoop

Wereldwijde S&I-devotional voor jongvolwassenen 2021

10 januari 2021

Lieve broeders en zusters, ik ben blij dat ik hier bij jullie ben! Wij zijn hier vanuit ieder bewoond werelddeel en vanuit de eilanden in de zee digitaal verenigd in onze liefde voor onze Heiland, Jezus Christus, en in onze vastberadenheid om zijn koninkrijk op te bouwen. Jullie geven me hoop op een betere wereld. En natuurlijk zijn er miljoenen andere goede mensen met wie we kunnen bijeenkomen en samenwerken en van wie we kunnen leren. Bisschop Desmond Tutu heeft gezegd: ‘Hoop betekent dat je licht kunt zien ondanks alle duisternis.’1

Onze grootste hoop is in Jezus Christus, onze Heiland. Door Hem vinden we vreugde en vrede. Hij kent het einde vanaf het begin. Hij belooft: ‘Zoek ijverig, bid altijd en wees gelovig, en alle dingen zullen voor uw welzijn samenwerken, indien u oprecht wandelt.’2

Maar wij zien niet het einde vanaf het begin. ‘Wij kennen [slechts] ten dele.’3 Misschien ontvouwt ons leven zich heel anders dan we hadden gehoopt. Toch kunnen wij ‘standvastig in Christus voorwaarts streven, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen’,4 want we weten dat onze liefdevolle hemelse Vader een plan voor ons heeft.

In de periode waarin we vanwege de COVID-19-pandemie aan huis gebonden waren, heb ik een nieuwe vaardigheid ontwikkeld: patchwork door paper piecing. Het is een methode waarbij je ingewikkelde patronen van restjes stof maakt. In het begin was het tegenintuïtief. Je naait stukjes stof op hun kop en achterstevoren aan elkaar ten aanzien van het patroon dat uiteindelijk tevoorschijn komt. Het is moeilijk je voor te stellen hoe die kleine stukjes kleurige stof een samenhangend patroon zullen vormen. Maar als je geduldig knipt, naait en perst, steeds weer, dan ontstaat er langzaamaan een prachtig ontwerp.

Misschien is het plan voor ons leven ons nog niet duidelijk. Dat betekent niet dat we op een goede start gaan zitten wachten. Dit zijn kostbare jaren, ongeacht waar je staat in je leven.

Dit is een tijd om talenten te ontwikkelen. President Nelson heeft gezegd: ‘Een opleiding is het verschil tussen anderen willen helpen en anderen kunnen helpen.’5 De goede, nuttige dingen die je nu leert, zullen je hele leven beïnvloeden en je tot voordeel strekken.

Dit is een tijd waarin je er goed aan doet om wijze, rechtschapen mentoren te kiezen – ouders of grootouders, leerkrachten, vrienden, kerkleiders, en bovenal Jezus Christus – bij het creëren van een zinvol leven. Vorm een goede relatie met hen die je kunnen helpen om te leren en groeien.

Dit is een tijd om je ijverig voor goede zaken in te zetten. De hemel wacht niet op het einde van de pandemie zodat ik dan 5 kilo af kan vallen, of zodat jij met de partner van je dromen kunt trouwen, of zodat wij ware discipelen kunnen worden – door zijn geboden te onderhouden, en in het bijzonder het gebod om de Heer en onze naasten lief te hebben.

Als we naar meer hoop en zingeving verlangen, kunnen we bijvoorbeeld elke dag met een dankgebed beginnen en een oprechte smeekbede als: ‘Hemelse Vader, laat mij vandaag alstublieft een instrument in uw handen zijn. Open mijn hart. Geef me wijsheid, verbeeldingskracht, sterkte en moed om te doen wat ik kan.’ Kijk dan uit naar kansen om een trouwere vriend te zijn, een lievere zus, een betere zoon, een grootmoediger naaste, een meer geïnspireerde dienende broeder of zuster, een geduldiger ouder. Leo Tolstoj schreef: ‘Hoewel het erop lijkt dat mensen leven op grond van zelfzorg, leven zij in werkelijkheid alleen maar op grond van liefde. Hij die liefde heeft, is in God, en God is in hem, want God is liefde.’6

De hemel zit niet met zijn zegeningen te wachten tot we volmaakt zijn of tot we in de volgende wereld zijn. Als we ‘de werken van gerechtigheid’ doen, zullen we ons ‘loon ontvangen […], ja, vrede in deze wereld, en het eeuwige leven in de toekomende wereld.’7

De liefde van Christus staat vast. De apostel Paulus leert ons:

‘Noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen,

‘noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel zal [ons] kunnen scheiden van de liefde van God, in Christus Jezus, onze Heere.’8

‘De God nu van de hoop moge u vervullen met alle blijdschap en vrede’9 wanneer je op Hem vertrouwt, zodat je overvloedig in hoop bent door de kracht van de Heilige Geest.

Het evangelie van Jezus Christus is waar. Het is krachtig. Het is mooi en belangrijk! In de naam van Jezus Christus. Amen.

_______________________________________________

Afdrukken