2021 Andakter
Grunner til å ha håp


Grunner til å ha håp

2021 S&I Verdensomspennende andakt for unge voksne

10. januar 2021

Kjære søstre og brødre, for en glede det er å være sammen med dere! Vi er samlet virtuelt fra ethvert bebodd kontinent og fra øyene i havet, forent av kjærlighet til vår Frelser Jesus Kristus og i vår forpliktelse til å bidra til å bygge opp Hans rike. Dere gir meg håp om en bedre verden. Og naturligvis er det millioner av flere gode mennesker som vi kan samles med, samarbeide med og lære av. “Håp”, sier biskop Desmond Tutu, “er å kunne se at det finnes lys til tross for alt mørket.”1

Vårt største håp ligger i Jesus Kristus, vår Frelser. Gjennom ham finner vi glede og fred. Han kjenner enden fra begynnelsen av. Han lover: “Søk flittig, be alltid og ha tro, og alle ting skal tjene dere til det gode hvis dere vandrer rettskaffent.”2

Men vi ser ikke enden fra begynnelsen av. Vi “forstår [bare] stykkevis”.3 Kanskje vårt liv forløper annerledes enn hva vi hadde håpet. Vi kan fortsatt “streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp”4 fordi vi vet at vår himmelske Fader har en plan for oss.

Under påleggene om å holde oss hjemme som har funnet sted under covid-pandemien, har jeg lært meg en ny ferdighet – det kalles for å lage lappetepper. Det er en måte å lage fine design av tøyrester. Til å begynne med virker prosessen lite innlysende. Du syr tøybiter sammen opp ned og bakvendt i forhold til hvordan de vil fremkomme i det endelige mønsteret. Det er vanskelig å se hvordan disse fargebitene vil ende i et samstemt mønster. Men etter hvert som du tålmodig klipper, syr og stryker om og om igjen, kommer et vakkert design til syne.

Vi føler kanskje ikke at planen for livet vårt er tydelig ennå. Det betyr ikke at vi venter på at livet vårt skal begynne. Dette er uvurderlige år uansett hvor du befinner deg i livet.

Dette er en tid for å utvikle talenter. President Nelson underviser: “Utdannelse er forskjellen mellom å ønske å hjelpe andre mennesker og å være i stand til å hjelpe dem.”5 De gode og nyttige tingene du lærer nå vil forme ditt liv og velsigne deg hele livet.

Dette er en tid til å oppsøke kloke og rettferdige mentorer – foreldre eller besteforeldre, lærere, venner, Kirkens ledere og, aller viktigst, Jesus Kristus – for å hjelpe oss å utvikle et meningsfylt liv. Skap meningsfylte relasjoner til dem som kan hjelpe deg å lære og vokse.

Dette er en tid for å arbeide ivrig for en god sak. Himmelen venter ikke på at pandemien skal ta slutt så jeg kan gå ned 10 kilo, eller på at du skal gifte deg med din drømmeperson for at vi skal bli sanne disipler – holde hans bud, spesielt budet om å elske Herren og våre neste.

Hvis vi ønsker større håp og dypere mening i vårt liv, kan vi begynne hver dag med en bønn i takknemlighet og oppriktighet: “Himmelske Fader, la meg være et redskap i dine hender i dag. Åpne mitt hjerte. Gi meg visdom, fantasi, styrke og mot til å gjøre det jeg kan.” Se så etter anledninger til å være en sannere venn, en snillere søster, en bedre sønn, en mer gavmild neste, en mer inspirert tjener, en mer tålmodig mor eller far. Leo Tolstoj skrev: “Selv om det virker som om menneskene lever ved å sørge for seg selv, er det i sannhet kjærlighet alene ved hvilken de lever. Den som har kjærlighet er i Gud, og Gud er i ham, for Gud er kjærlighet.”6

Himmelen venter ikke på at vi skal være fullkomne eller på at vi skal komme til den neste verden for at den skal velsigne oss. Hvis vi gjør “rettferdige gjerninger”, skal vi “få [vår] lønn, ja, fred i denne verden og evig liv i den kommende verden”.7

Kristi kjærlighet er sikker. Apostelen Paulus underviser:

“Verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som komme skal …

verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.”8

Måtte “håpets Gud fylle dere med all glede og fred”9 når dere stoler på ham, slik at dere kan være rike på håp ved Den hellige ånds kraft.

Jesu Kristi evangelium er sant. Det er mektig. Det er vakkert og det er viktig! Dette sier jeg i Jesu Kristi navn. Amen.

_______________________________________________

Skriv ut