Andakter 2021
Orsak till hopp


Orsak till hopp

S&I:s världsomfattande andakt för unga vuxna 2021

10 januari 2021

Dyrbara bröder och systrar, vilken glädje att få vara med er! Vi samlas virtuellt från varje bebodd kontinent och från havets öar, förenade i kärlek till vår Frälsare Jesus Kristus och vår beslutsamhet att bygga upp hans rike. Ni ger mig hopp om en bättre värld. Och självklart finns det miljontals fler goda människor som vi kan samla och samarbeta med och lära oss av. ”Hopp”, sa biskop Desmond Tutu, ”är att kunna se att det finns ljus trots allt mörker.”1

Vårt största hopp finns i Jesus Kristus, vår Frälsare. Genom honom finner vi glädje och frid. Han känner till änden från begynnelsen. Han lovar: ”Sök flitigt, be alltid och ha tro, och allt ska samverka till ert bästa om ni vandrar rättrådigt.”2

Men vi ser inte änden från begynnelsen. ”Vi förstår bara till en del.”3 Våra liv kanske utvecklas på sätt som skiljer sig från det vi hoppades på. Vi kan ändå ”sträva framåt med ståndaktighet i Kristus [och] fullkomligt klart hopp och kärlek”4 eftersom vi vet att vår kärleksfulle himmelske Fader har en plan för oss.

Under tiden vi tvingats stanna hemma på grund av covid-pandemin har jag arbetat på en ny färdighet – att sy ett lapptäcke. Man syr ihop tygbitar till invecklade mönster. Till en början är processen ologisk. Tygbitarna sys ihop upp och ner och baklänges jämfört med hur de kommer att vara till slut. Det är svårt att se hur de här färgklickarna ska leda till ett sammanhängande mönster. Men gradvis, medan man tålmodigt klipper, syr och stryker om och om igen framträder ett vackert mönster.

Vi kanske känner att planen för våra liv inte är tydlig än. Det betyder inte att vi väntar på att livet ska börja. De här åren är ovärderliga oavsett var man befinner sig i sitt liv.

Det här är en tid för att utveckla talanger. President Nelson har sagt: ”Utbildning är skillnaden mellan att önska att ni kunde hjälpa andra och att kunna hjälpa dem.”5 De bra och användbara saker ni lär er nu kommer att forma och välsigna hela ert liv.

Det här är en tid för att söka reda på kloka och rättfärdiga mentorer, föräldrar eller far- och morföräldrar, lärare, vänner, ledare i kyrkan och allra viktigast Jesus Kristus – så att de kan hjälpa oss bygga upp meningsfulla liv. Skapa meningsfulla relationer med dem som kan hjälpa dig lära och utvecklas.

Det här är en tid för att verka med iver för det som är gott. Himlen väntar inte på att pandemin ska ta slut, på att jag ska gå ner fem kilo eller på att du ska gifta dig med din drömpartner innan vi kan bli sanna lärjungar – innan vi håller hans bud, särskilt budet att älska Herren och vår nästa.

Om vi vill ha större hopp och djupare innebörd i våra liv kan vi börja varje dag med en tacksam bön och en uppriktig vädjan: ”Käre himmelske Fader, låt mig vara ett redskap i dina händer i dag. Öppna mitt hjärta. Ge mig visdom, fantasi, styrka och mod att göra det jag kan.” Sök sedan efter möjligheter att vara en sannare vän, en vänligare syster, en bättre son, en generösare granne, en mer inspirerad tjänare och en mer tålmodig förälder. Lev Tolstoj skrev: ”Även om människor tror att de endast lever för sin egen välfärd är det egentligen så att kärlek är det enda som får dem att leva. Hon som har kärlek finns i Gud och Gud i henne, för Gud är kärlek.”6

Himlen väntar inte på att vi ska bli perfekta eller komma till nästa värld innan den välsignar oss. Om vi gör ”rättfärdighetens gärningar” ska vi ”få [vår] lön, ja, frid i den här världen och evigt liv i den kommande världen”.7

Kristi kärlek är absolut. Aposteln Paulus lär:

”Varken död eller liv, änglar eller furstar, varken något som nu är, eller något som ska komma,

varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.”8

”Må nu hoppets Gud fylla er med all glädje och frid”9 när ni förlitar er på honom, så att ni överflödas av hopp genom den Helige Andens kraft.

Jesu Kristi evangelium är sant. Det är mäktigt. Det är vackert och det är viktigt! Jag säger detta i Jesu Kristi namn, amen.

_______________________________________________

Skriv ut