Foredrag 2016
Find glæde i hverdagen


Find glæde i hverdagen

En aften med ældste Quentin L. Cook

Verdensomspændende Foredrag for Unge Voksne • 11. september 2016 • Washington D.C. stavscenter

Jeg betragter det som en stor velsignelse at være sammen med jer denne aften.

Da vi kom til denne jord, medbragte vi vores guddommelighed som Guds børn. Vores personlige værdi kom fra himlen. Når vi forstår vores guddommelighed og formålet med at være her, kan vi overvinde udfordringer og prøvelser og være trofaste mod vore pagter. Hvordan vi har det med os selv afgør, hvor godt vi klarer os i vores jordiske rejse. Vores selvværd forstærkes, når visse basale behov dækkes. Jeg vil nævne tre: Behovet for at være elsket, behovet for at være accepteret og behovet for at få succes eller opnå mål.

Når disse behov ikke dækkes, føler vi os uelskede, uaccepterede og mislykkede. Det skaber frustration, mismod, selvmedlidenhed, isolation og ensomhed. Vi oplever alle sammen disse følelser.

Forleden talte jeg med en ven, der viste mig en undersøgelse af studerende i tyverne. Da de blev spurgt, hvad de betragtede som deres største bekymring, skrev mange »ensomhed«. Vi kan være ensomme, hvad enten vi er gift eller enlige.

Vi føler os alle ensomme på forskellige tidspunkter i vores liv. Præsident Gordon B. Hinckley har engang sagt: »Jeg tror, at for de fleste er den bedste kur mod ensomhed at arbejde og tjene andre.«1

Det synes jeg er et godt råd.

Præsident Thomas S. Monson sagde det på denne måde: »Nu og da kan modgang formørke vores vej og frustration kan være en bestandig ledsager … Lad os stole på Herren … og sikre os, at vore fødder er solidt plantet på vejen ved at tjene, samt at vores hjerte og sjæl er viet til at følge Herrens eksempel.«2

Hold jer beskæftigede og ivrigt engagerede i Kirkens værk. Hold jer nær til jeres himmelske Fader i bøn og ved skriftstudium. Find eksempler i skriften på, hvordan andre har overvundet eller grebet ensomheden an. Tænk på Moroni, og hvor ensom han var, da han forfattede sin optegnelse om udryddelsen af sit folk. Han skrev:

»Derfor vil jeg skrive og skjule optegnelserne i jorden; og hvor jeg så går hen, er uden betydning …

For jeg er alene. Min far er blevet slået ihjel i kamp og alle mine slægtninge, og jeg har ingen venner, ej heller noget sted at gå hen; og hvor længe Herren vil tillade, at jeg skal leve, ved jeg ikke.«3

Jeg tror, at det er vigtigt at huske, at vi aldrig er virkelig alene. Herren har lovet at trøste os. Hvis vi er værdige, er Helligånden vores stadige ledsager. Hans indflydelse hjælper os gennem ensomme perioder. Vi kan være alene, men vi behøver ikke at være ensomme. Jeg elsker salmen »Jeg trænger til din trøst«.4

Behovet for kærlighed og accept er meget virkeligt.

Hold jer nær til familien, hvor I elskes og accepteres, mere end I kan fatte. Involver jer i jeres menighed. Vær altid værdige til at komme i templet. Hvis I er enlige, så date dem, der er tempelværdige. Vær ikke mismodige over ufuldkommenheder hos dem, I mødes med. Vore evner vokser, og vi forbedrer os, efterhånden som vi udvikler os gennem livet.

Behovet for at få succes er stærkt og motiverende.

Alle har fået en gave af Gud.5 Find jeres særlige gaver, og glæd jer over dem. Udvikl dem. Læs jeres patriarkalske velsignelse, og tag ved lære af dens råd, advarslerne, gaverne og løfterne.

Mine forældre kom først i templet, efter jeg blev gift, og vore børn var blevet født. Jeg troede ikke, vi ville blive beseglet som en evig familie. Jeg måtte være tålmodig og vente på Herren med hensyn til den velsignelse.

Jeg tænker ofte på egenskaben tålmodighed, og på hvor mange måder Herren lærer os at være tålmodige. Jeg elsker den måde, den beskrives på i Forkynd mit evangelium: »Tålmodighed er evnen til at udholde forsinkelser, problemer, modgang eller lidelse uden at blive vred, frustreret eller bange. Det er evnen til at gøre Guds vilje og acceptere hans timing. Hvis du er tålmodig, holder du ud under pres og er i stand til at imødegå modgang med sindsro og fortrøstning … Du må vente på, at Herrens lovede velsignelser bliver opfyldt.«6

Jeg har altid elsket Salmerne 27:14: »Sæt dit håb til Herren, vær stærk, fat mod, sæt dit håb til Herren!«

Find glæde i hverdagen, uanset hvad jeres nuværende situation er. Ville det ikke være fantastisk at kunne vågne hver morgen og sige: »Jeg føler mig elsket, jeg føler mig accepteret, og jeg føler, at jeg klarer mig godt.« Det kan vi alle gøre!

Må I finde lykke og glæde, mens I er på jeres jordiske rejse. Må I leve værdigt, så I kan have Helligånden som jeres stadige ledsager, og må I modtage alle de velsignelser, Herren har i vente til jer. Det er min bøn. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Notes

  1. Gordon B. Hinckley, »En samtale med enlige voksne«, Stjernen, nov. 1997, s. 20.

  2. Thomas S. Monson, »Vejen til fred«, Stjernen, juli 1994, s. 59.

  3. Morm 8:4–5.

  4. »Jeg trænger til din trøst«, Salmer og sange, nr. 51.

  5. Se L&P 46:11–12.

  6. Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2004, s. 120.

Udskriv