Devotionals 2016
Vind vreugde in het dagelijks leven


Vind vreugde in het dagelijks leven

Een avond met ouderling Quentin L. Cook

Wereldwijde devotional voor jongvolwassen • 11 september 2016 • ringgebouw Washington D.C.

Ik beschouw het als een grote zegen dat ik hier vanavond bij ben.

Toen we op aarde kwamen, hadden we een goddelijke aard als kinderen van God. Onze persoonlijke waarde kwam uit de hemel. Als we onze goddelijke aard en de reden waarom we hier zijn begrijpen, kunnen we moeilijkheden en beproevingen overwinnen en getrouw aan onze verbonden blijven. Hoe we over onszelf denken bepaalt hoe succesvol we op deze levensreis zullen zijn. Ons gevoel van eigenwaarde wordt versterkt door de vervulling van enkele fundamentele menselijke behoeften. Ik noem er drie: de behoefte om geliefd te zijn, de behoefte om geaccepteerd te worden en de behoefte om te slagen of iets te bereiken.

Als die behoeften niet vervuld worden, voelen we ons niet geliefd, niet geaccepteerd en niet succesvol. Dat leidt tot gevoelens van frustratie, ontmoediging, zelfmedelijden, isolement en eenzaamheid. We hebben allemaal met zulke gevoelens te maken.

Ik was onlangs bij een vriendin die mij een onderzoek onder studenten liet zien. Toen hun gevraagd werd wat zij als hun grootste probleem beschouwden, schreven veel van hen ‘eenzaamheid’. We kunnen eenzaam zijn of we nu gehuwd of ongehuwd zijn.

We voelen ons in verschillende perioden van ons leven eenzaam. President Gordon B. Hinckley heeft eens gezegd: ‘Ik geloof dat voor de meesten onder ons het beste geneesmiddel tegen eenzaamheid werken is, en ons voor andere mensen dienstbaar maken.’1

Ik vind dat goed advies.

President Thomas S. Monson heeft het zo verwoord: ‘Soms worden wij op ons pad overvallen door het duister van ontmoediging, of is frustratie onze voortdurende reisgezel. […] Laten we vertrouwen op de Heer en laten we […] ervoor zorgen dat we stevig op het pad van dienstbetoon staan, en dat ons hart en onze ziel toegewijd zijn aan het volgen van het voorbeeld van de Heer.’2

Blijf bezig en blijf ijverig werkzaam in het werk van de kerk. Blijf dicht bij je hemelse Vader door gebed en Schriftstudie. Ga op zoek naar voorbeelden in de Schriften waarin anderen eenzaamheid hebben overwonnen of ermee om leerden gaan. Bedenk hoe eenzaam Moroni was toen hij de kroniek van de vernietiging van zijn volk schreef. Hij schreef:

‘Daarom zal ik schrijven en de kronieken in de aarde verbergen; en waar ik heen ga, doet er niet toe.

‘[…] want ik ben alleen. Mijn vader is in de strijd gedood, evenals al mijn verwanten, en ik heb geen vrienden en kan nergens heen; en hoe lang de Heer zal toestaan dat ik leef, weet ik niet.’3

Ik denk dat het belangrijk is om te bedenken dat we nooit echt alleen zijn. De Heiland heeft ons troost beloofd. Als we goed leven is de Heilige Geest steeds onze metgezel. Zijn invloed leidt ons in de eenzame perioden. We zijn misschien alleen maar we hoeven niet eenzaam te zijn. Ik houd van de lofzang ‘Gij zijt mijn hoogste Goed’.4

De behoefte aan liefde en acceptatie is heel reëel.

Blijf dicht bij je familie, waar je volledig geliefd bent en geaccepteerd wordt. Neem actief deel in je wijk of gemeente. Zorg dat je altijd tempelwaardig bent. Als je ongehuwd bent, ga dan uit met jongelui die tempelwaardig zijn. Raak niet ontmoedigd door de onvolkomenheden in hen die je leert kennen; we groeien in onze vermogens en ontwikkelen ons.

De behoefte om te slagen is een sterke motivatie.

Iedereen heeft een gave van God.5 Ga op zoek naar jouw specifieke gaven en wees daar blij mee. Ontwikkel ze. Lees je patriarchale zegen en maak gebruik van de raad, de waarschuwingen, de gaven en de beloften die je er in vindt.

Mijn ouders gingen pas naar de tempel toen ik al getrouwd was en kinderen had. Ik had niet gedacht dat we nog als een eeuwig gezin verzegeld zouden worden. Ik moest geduld hebben en voor die zegen op de Heer wachten.

Ik denk veel over geduld als eigenschap na en over hoe de Heer ons op veel manieren geduld leert. Ik vind de manier waarop het in Predik mijn evangelie beschreven wordt heel mooi: ‘Geduld is het vermogen om belemmeringen, problemen, tegenspoed of leed te verdragen zonder boos, gefrustreerd of verontrust te worden. Het is het vermogen om Gods wil en timing te aanvaarden. Als u geduldig bent, houdt u stand onder druk en bent u in staat om tegenspoed rustig en hoopvol onder ogen te zien. […] u moet wachten tot de beloofde zegeningen van de Heer in vervulling gaan.’6

Ik ben dol op Psalmen 27:14: ‘Wacht op de Heer, wees sterk en Hij zal uw hart sterk maken; ja, wacht op de Heer.’

Vind ongeacht je situatie op dit moment vreugde in het dagelijks leven. Zou het niet heerlijk zijn om elke ochtend wakker te worden en te zeggen: ik voel me geliefd, ik voel me geaccepteerd en ik voel me succesvol? Dat kunnen we allemaal!

Ik wens dat je vreugde en geluk op je reis door dit sterfelijk leven mag vinden. Dat je zo mag leven dat de Heilige Geest voortdurend bij je kan zijn en dat je iedere zegen die de Heer voor je bestemd heeft, mag ontvangen is mijn gebed. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Notes

  1. Gordon B. Hinckley, ‘A Conversation with Single Adults’, Ensign, maart 1997, 61.

  2. Thomas S. Monson, ‘The Path to Peace’, Ensign, mei 1994, 62.

  3. Mormon 8:4–5.

  4. Gij zijt mijn hoogste Goed, Lofzangen, nr. 67.

  5. Zie Leer en Verbonden 46:11–12.

  6. Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), 129.

Afdrukken