2016 Andakter
Finn glede i hverdagen


Finn glede i hverdagen

En aften med eldste Quentin L. Cook

Verdensomspennende andakt for unge voksne • 11. september 2016 • Washington  D.C stavssenter

Jeg anser det som en velsignelse å være sammen med dere i kveld.

Da vi kom til denne jorden, hadde vi med oss vår guddommelige natur som Guds barn. Vår personlige verdi kom fra himmelen. Når vi forstår vår guddommelige natur og hensikten med å være her, kan vi overvinne utfordringer og prøvelser og forbli trofaste mot våre pakter.  De følelser vi har for oss selv bestemmer i hvilken grad vi vil lykkes på vår jordiske reise. Vår selvfølelse blir styrket når visse grunnleggende menneskelige behov blir dekket. Jeg vil nevne tre: Behovet for å føle seg elsket, behovet for å bli akseptert og behovet for å lykkes eller oppnå.

Når disse behovene ikke blir dekket føler vi oss ikke elsket, ikke akseptert og mislykket. Dette medfører følelser som frustrasjon, motløshet, selvmedlidenhet, isolasjon og ensomhet. Vi må alle takle disse følelsene.

Jeg besøkte en venn her om dagen som delte resultatet av en elevundersøkelse på videregående skole med meg. Da de ble spurt om hva deres største bekymring var, skrev mange av dem “ensomhet”. Vi kan alle være ensomme enten vi er gifte eller enslige.

Alle føler ensomhet på forskjellige tidspunkt i vårt liv. President Gordon B. Hinckley sa en gang: “Jeg tror at for de fleste av oss er den beste medisinen mot ensomhet, arbeid og tjeneste for andre.”1

Jeg synes det er et godt råd.

President Thomas S. Monson sa det slik: “Det hender at mismot formørker vår vei, frustrasjon kan være en stadig ledsager… La oss stole på Herren… og forsikre oss om at våre føtter er trygt plantet på tjenestens vei og vårt hjerte og vår sjel innstilt på å følge Herrens eksempel.”2

Vær flittig og ivrig engasjert i Kirkens arbeid. Hold deg nær din himmelske Fader gjennom bønn og skriftstudium. Finn eksempler i Skriftene hvor andre har overvunnet eller taklet ensomhet. Tenk på Moroni og hvor ensom han var da han førte opptegnelsen over ødeleggelsen av hans folk. Han skrev:

“Derfor vil jeg skrive og skjule opptegnelsene i jorden, og hvor jeg går hen, har ingen betydning.

… For jeg er alene. Min far er blitt drept i kamp og alle mine slektninger også, og jeg har hverken venner eller noe sted å gå, og hvor lenge Herren vil la meg leve, vet jeg ikke.”3

Jeg synes det er viktig å huske at vi aldri er helt alene. Frelseren har lovet oss trøst. Hvis vi lever verdig, er Den hellige ånd vår konstante ledsager. Hans innflytelse hjelper oss gjennom periodene med ensomhet. Vi kan være alene, men vi trenger ikke å være ensomme. Jeg elsker salmen “Jeg trenger deg hver stund.”4

Behovet for kjærlighet og aksept er høyst reelt.

Hold deg nær din familie, hvor du er elsket og akseptert mer enn ord kan uttrykke. Vær engasjert i din menighet eller gren. Vær alltid tempelverdig. Hvis du er enslig, ha stevnemøter med dem som er tempelverdige. Ikke bli motløs på grunn av ufullkommenheter hos dem du møter. Vi vokser og forbedrer oss når vi utvikler oss gjennom livet.

Behovet for å lykkes er kraftfullt og motiverende.

Alle har en gave fra Gud.5 Finn dine spesielle gaver og gled deg over dem. Utvikle dem. Les din patriarkalske velsignelse, og lær om de råd, advarsler, gaver og løfter som gis der.

Mine foreldre dro ikke til templet før etter at jeg var gift og våre barn var født. Jeg trodde ikke vi ville bli beseglet som en evig familie. Jeg måtte være tålmodig og vente på Herren for denne velsignelsen.

Jeg tenker en god del på egenskapen tålmodighet og hvor mange måter Herren lærer oss å være tålmodige. Jeg elsker måten det er forklart i Forkynn mitt evangelium: Tålmodighet er evnen til å tåle forsinkelse, vanskeligheter, motgang eller lidelse uten å bli sint, frustrert eller engstelig. Det er evnen til å gjøre Guds vilje og godta hans tidsplan. Når du er tålmodig, utholder du prøvelser og er i stand til å takle motgang med fatning og håp… Du må vente på at Herrens lovede velsignelser skal bli oppfylt.”6

Jeg har alltid elsket Salmenes bok 27:14: “Vent på Herren! Vær ved godt mot, ditt hjerte være sterkt! Ja, vent på Herren!”

Uavhengig av din nåværende situasjon, finn glede i hverdagen. Ville det ikke være fantastisk å våkne hver morgen og si: “Jeg føler meg elsket, jeg føler meg akseptert og jeg føler at jeg lykkes.” Vi kan alle gjøre dette!

Måtte dere finne glede og lykke på deres reise i jordelivet. Måtte dere leve verdig til å ha Den hellige ånd som deres konstante ledsager, og motta enhver velsignelse Herren har i vente for dere, er min bønn i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Gordon B. Hinckley, “A Conversation with Single Adults,” Ensign, mar. 1997, 61.

  2. Thomas S. Monson, “The Path to Peace,” Ensign, mai 1994, 62.

  3. Mormon 8:4–5.

  4. “Jeg trenger deg hver stund,” Salmer, nr. 63.

  5. Se Lære og pakter 46:11–12.

  6. Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2004), 120.

Skriv ut