Andakter 2016
Finn glädje i vardagslivet


Finn glädje i vardagslivet

En kväll med äldste Quentin L. Cook

Världsomfattande andakt för unga vuxna • 11 september  2016 • stavscentret Washington D.C.

Det är en stor välsignelse att få vara med er den här eftermiddagen.

När vi kom till det här jordelivet förde vi med oss vår gudomliga natur som Guds barn. Vårt personliga värde kommer från himlen. När vi förstår vår gudomliga natur och syftet med att vara här, kan vi övervinna svårigheter och prövningar och förbli sanna och trogna våra förbund. Vad vi anser om oss själva avgör vår framgång under vår jordiska resa. Vår självkänsla förbättras om vissa grundläggande behov uppfylls. Jag vill nämna tre: behovet av att vara älskad, behovet av att vara accepterad och behovet att lyckas eller prestera.

När de här behoven inte tillgodoses känner vi oss oälskade, oaccepterade och misslyckade. Det här orsakar känslor av frustration, modfälldhet, självömkan, isolering och ensamhet. De här känslorna upplever vi alla.

Jag pratade med en vän häromdagen som berättade för mig om en undersökning bland ungdomar på college. När man frågade vilket deras största bekymmer var, skrev många ”ensamhet”. Vi kan vara ensamma vare sig vi är gifta eller ensamstående.

Vi känner oss alla ensamma då och då i livet. President Gordon B. Hinckley sa en gång: ”Jag tror att för de flesta av oss är den bästa medicinen mot ensamhet att arbeta och att tjäna andra.”1

Jag tycker att det är ett bra råd.

President Thomas S. Monson uttryckte det så här: Ibland kan nedstämdhet förmörka vår stig. Besvikelse kan vara en ständig följeslagare. Låt oss lita på Herren och … se till att våra fötter står stadigt på tjänandets stig och att våra hjärtan och själar är beslutna att följa Frälsarens föredöme.”2

Håll dig verksam och verka med iver i kyrkans verksamhet. Håll dig nära din himmelske Fader i bön och skriftstudier. Hitta exempel i skrifterna där andra har övervunnit eller handskats med ensamhet. Tänk på hur ensam Moroni var när han skrev uppteckningen om sitt folks undergång. Han skrev:

”Därför skall jag skriva och gömma uppteckningarna i jorden, och vart jag går betyder ingenting

… ty jag är ensam. Min far har dräpts i strid, och alla mina släktingar, och jag har varken vänner eller någonstans att gå. Och hur länge Herren skall låta mig leva vet jag inte.”3

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att vi aldrig är helt ensamma. Frälsaren har lovat oss tröst. Om vi är värdiga är den Helige Anden är vår ständige följeslagare. Hans inflytande hjälper oss igenom ensamma tider. Vi kan vara ensamma, men vi behöver inte känna oss övergivna. Jag älskar psalmen ”Var när mig varje stund”4.

Behovet av kärlek och tillhörighet är mycket verkligt.

Håll dig nära din familj, där du är älskad och accepterad mer än ord kan uttrycka. Var engagerad i din församling eller gren. Var alltid tempelvärdig. Om du är ensamstående, dejta dem som är tempelvärdiga. Låt dig inte nedslås av ofullkomligheter hos dem du möter. Vi tillväxer i förmåga och förbättras livet igenom.

Behovet att lyckas är mäktigt och motiverande.

Alla har fått en gåva av Gud.5 Hitta just dina särskilda gåvor och gläds åt dem. Utveckla dem. Se på din patriarkaliska välsignelse och lär av dess råd, varningar, gåvor och löften.

Mina föräldrar kom inte till templet förrän efter att jag hade gift mig och våra barn var födda. Jag trodde aldrig att vi kunde bli beseglade som en evig familj. Jag fick ha tålamod och vänta på Herrens välsignelse.

Jag tänker mycket på egenskapen tålamod och hur många sätt som Herren lär oss vara tålmodiga. Jag tycker om beskrivningen i Predika mitt evangelium: ”Tålamod är förmågan att uthärda förseningar, problem, motstånd eller lidande utan att bli arg, frustrerad eller ängslig. Det är förmågan att utföra Guds vilja och acceptera hans val av tidpunkt. När du är tålmodig klarar du av påfrestningar och kan möta motgångar lugnt och hoppfullt. … Du måste vänta på att Herrens utlovade välsignelser ska uppfyllas.”6

Jag har alltid älskat Psaltaren 27:14: Hoppas på Herren, var stark och frimodig i ditt hjärta, ja, vänta på Herren!”

Oavsett din situation just nu, kan du känna glädje i vardagen. Vore det inte underbart att vakna varje morgon och säga: ”Jag känner mig älskad, jag känner mig accepterad och jag känner att jag lyckas.” Vi kan alla göra det!

Må ni finna glädje och lycka när ni färdas på er resa i dödligheten. Må ni leva värdiga att ha den Helige Anden som ständig följeslagare och få varje välsignelse som Herren har i beredskap för er är min bön i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Gordon B. Hinckley, ”Ett samtal med ensamstående vuxna”, Nordstjärnan, nov. 1997, s. 20.

  2. Thomas S. Monson, ”Vägen till frid”, Nordstjärnan, juli 1994, s. 59.

  3. Morm. 8:4–5.

  4. ”Var när mig varje stund”, Psalmer nr 63.

  5. Se L&F 46:11–12

  6. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2005), s. 120.

Skriv ut