Foredrag 2017
Omvendelse og næstekærlighed


Omvendelse og næstekærlighed

En aften med ældste Kim B. Clark

Verdensomspændende foredrag for unge voksne • 7. maj 2017 • Tabernaklet i Salt Lake City

Ældste Clark og jeg er glade for at være sammen med jer ved dette verdensomspændende foredrag.

Jeg vil gerne dele nogle tanker med jer om ting, der ligger mit hjerte nært, så jeg håber, at det også vil være meningsfuldt for jer.

For det første ønsker jeg at udtrykke min kærlighed: Kirkens unge voksne har med tiden fået en særlig plads i mit hjerte. I er på et stadie i jeres liv, hvor I skal træffe vigtige beslutninger som at tage en uddannelse, finde beskæftigelse, tage på mission, date, blive gift og stifte familie. Jeg har følt og været vidne til jeres mægtige kraft til at gøre det gode, når I indgår og holder hellige pagter, og når I søger Herrens vilje i disse beslutninger. I er fantastiske! Og Herren elsker jer. Jeg ved det.

Jeg vil også gerne bære mit vidnesbyrd for jer og komme med nogle opmuntrende ord. Jeg ønsker, at I skal vide, at jeg ved, at Gud er vor levende Fader i himlen. Jeg ved, at han gav os frelsesplanen og den storslåede gave, som hans Søn, Jesus Kristus, vor Frelser og Forløser, er. Jeg ved, at profeten Joseph Smith er tidernes fyldes uddelings profet. Jeg ved, at Kristus vil komme igen, og at vi er nødt til at være beredt på det komme.

Hvordan forbereder vi os på en så storslået begivenhed? Det kan føles overvældende! Der er så meget at gøre! Jeg vil gerne opmuntre jer og give jer håb i to principper, der bereder os: Omvendelse og næstekærlighed.

Præsident Monson har ved generalkonferencen i oktober sagt: »Vor Frelser, Jesus Kristus, er afgørende for planen. Uden hans sonoffer ville alt være tabt. Det er imidlertid ikke nok blot at tro på ham og hans mission. Vi er nødt til at arbejde og lære, søge og bede, omvende og forbedre os.«1

Vi må omvende os. Hvilken velsignelse! Gennem Jesu Kristi kraft og forsoning kan vi overvinde enhver svaghed, smerte, sorg og synd. Jeg har lært, at selv om omvendelse ofte handler om at stoppe noget, vi er i gang med, kan det også være at begynde noget, som vi ikke har gjort.

Noget af det vigtigste, vi er nødt til at begynde på som en del af vores omvendelse, er at tjene andre mennesker. Når vi tjener andre, arbejder side om side med Herren og forventer hans rene kærlighed, da er det, vi virkelig lærer Frelseren at kende. Jeg så ved et nadvermøde for blot en måned siden den kraft, der er i kærlighed, når man tjener andre.

Jeg trådte ind i kirkebygningen med en af mine venner, som stoppede op for at hilse på en af de små piger i sin primaryklasse. Under mødet blev min ven opretholdt som stavens nye hjælpeforeningspræsident. Den lille pige, hun havde hilst på på vej ind i kirkebygningen, vendte sig om og så på min ven, sin primarylærer. Denne søde pige vidste, at hendes lærer ville blive afløst, og begyndte at græde. Hun styrtede hen for enden af bænkerækken og begravede hovedet ved sin mors skulder! Jeg så over på min ven, den nye hjælpeforeningspræsident i staven, og jeg så, at hun også begyndte at græde! Dette bevis på kærlighed virkede stærkt på mig. Jeg begyndte at mærke tårerne presse sig på. Jeg var vidne til den gave, Kristi rene kærlighed er, som kommer fra Frelseren til hans sande tilhængere, når de tjener i hans rige.

I Moroni kapitel 7 lærer Mormon os:

»Derfor, mine elskede brødre, hvis I ikke nærer næstekærlighed, er I intet; for næstekærligheden hører aldrig op. Hold derfor fast ved næstekærligheden, som er det største af alt, for alt skal høre op –

men næstekærligheden er Kristi rene kærlighed, og den varer ved for evigt.«2

Mine kære brødre og søstre, jeg beder til, at hver eneste af os vil handle i tro på Jesus Kristus, så vi vender os mod ham, omvender os fra vores synder og tjener ham af hele vores hjerte. Jeg ved, at hvis vi gør det, vil vi virkelig blive hans sande tilhængere. Og hvis vi »bed[er] til Faderen med hjertets hele styrke om, at [vi] må blive fyldt af [hans] kærlighed,«3 ved jeg, at vi får større tro, større håb og føler større kærlighed, ja, Kristi rene kærlighed. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Thomas S. Monson, »Den fuldkomne vej til lykke«,Liahona, nov. 2016, s. 80-81.

  2. Moro 7:46-47.

  3. Moro 7:48.

Udskriv