2017 Andakter
Omvendelse og nestekjærlighet


Omvendelse og nestekjærlighet

En aften med eldste Kim B. Clark

Verdensomspennende andakt for unge voksne • 7. mai 2017 • Salt Lake tabernakel

Eldste Clark og jeg er glad for å være sammen med dere under denne verdensomspennende andakten.

Jeg ønsker å dele noen tanker som ligger mitt hjerte nært, og som jeg håper også vil være meningsfylte for dere.

Først vil jeg uttrykke min kjærlighet: Jeg har fått en spesiell følelse i mitt hjerte for Kirkens unge voksne. Dere er i den fasen av livet da dere tar viktige avgjørelser – om utdannelse, arbeid, misjon, stevnemøter, ekteskap og familie. Jeg har følt og vært vitne til den store innflytelsen dere er til det gode når dere inngår og holder hellige pakter og søker Herrens vilje når dere tar disse avgjørelsene. Dere er fantastiske! Og dere er elsket av Herren. Jeg vet det.

Jeg ønsker også å bære mitt vitnesbyrd og gi dere noen oppmuntrende ord. Jeg vil at dere skal vite at jeg vet at Gud er vår levende Fader i himmelen. Jeg vet at han ga oss frelsesplanen og den fantastiske gaven som hans Sønn Jesus Kristus, vår Frelser og Forløser, er. Jeg vet at profeten Joseph Smith er profeten for evangelieutdelingen i tidenes fylde. Jeg vet at Kristus vil komme igjen, og at vi må være forberedt til han kommer.

Hvordan kan vi forberede oss til en så stor begivenhet? Det kan føles overveldende! Det er så mye å gjøre! Jeg ønsker å gi oppmuntring og håp ved to prinsipper som vil hjelpe oss å være forberedt – omvendelse og nestekjærlighet.

President Monson sa følgende på generalkonferansen i oktober i fjor: “Vår Frelser, Jesus Kristus, er avgjørende for planen. Uten hans sonoffer, vil alt være tapt. Det er imidlertid ikke nok å bare tro på ham og hans misjon. Vi må arbeide og lære, søke og be, omvende oss og bli bedre.”1

Vi må omvende oss. Og hvilken velsignelse det er! Ved hjelp av Jesu Kristi forsoning og kraft kan vi overvinne enhver svakhet, smerte, sorg og synd. Jeg har lært at selv om omvendelse ofte handler om å slutte med noe man gjør, kan det også handle om noe man trenger å begynne å gjøre som man ikke har gjort.

En av de viktigste tingene vi må begynne å gjøre som en del av omvendelse, er å utføre tjeneste for andre. Det er i tjeneste for andre, når vi arbeider side om side med Herren og opplever hans rene kjærlighet, at vi virkelig lærer Frelseren å kjenne. Jeg så kraften i den kjærlighet som kommer ved å tjene andre på et nadverdsmøte for bare en måned siden.

Jeg kom til møtehuset sammen med en venninne av meg som stanset for å hilse på en av de små jentene i Primær-klassen sin. Under møtet ble venninnen min oppholdt som ny hjelpeforeningspresident på stavsplan. Den lille piken hun hadde møtt på vei inn i møtehuset, snudde seg og så på venninnen min, læreren sin. Denne søte jenta visste at læreren hennes ville bli avløst, og begynte å gråte. Hun skyndte seg til enden av benken og begravde hodet i morens skulder! Jeg kikket bort på venninnen min, Hjelpeforeningens nye president på stavsplan, og jeg så henne også briste i gråt! Dette vitnet om kjærlighet gjorde sterkt inntrykk på meg. Jeg begynte selv å få tårer i øynene. Jeg var vitne til den gaven som Kristi rene kjærlighet er, som kommer fra Frelseren til hans sanne etterfølgere når de virker i hans rike.

I Moroni kapittel 7 underviser Mormon oss:

“Derfor, mine elskede brødre, hvis dere ikke har kjærlighet, er dere intet, for kjærligheten svikter aldri. Derfor, hold fast ved kjærligheten som er det største av alt, for alle ting skal svikte.

Men kjærligheten er Kristi rene kjærlighet, og den varer evig.”2

Mine kjære brødre og søstre, jeg ber om at hver og en av oss må handle med tro på Jesus Kristus for å vende oss til ham, omvende oss fra våre synder og tjene ham av hele vårt hjerte. Jeg vet at hvis vi gjør dette, vil vi faktisk bli hans sanne etterfølgere. Og hvis vi vil “be til Faderen med all hjertets iver om å bli fylt med [hans] kjærlighet”,3 vet jeg at vi vil ha større tro, større håp og føle større kjærlighet – ja, Kristi rene kjærlighet. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Thomas S. Monson, “Den fullkomne vei til lykke”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 80–81.

  2. Moroni 7:46-47.

  3. Moroni 7:48.

Skriv ut