Andakter 2017
Omvändelse och kärlek


Omvändelse och kärlek

En kväll med äldste Kim B. Clark

Världsomfattande andakt för unga vuxna • 7 maj 2017 • Tabernaklet i Salt Lake City

Äldste Clark och jag är glada att vara med er på den här världsomfattande andakten.

Jag vill delge några tankar om något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag hoppas även ska beröra er.

Först vill jag uttrycka min kärlek, kyrkans unga vuxna har en särskild plats i mitt hjärta. Ni befinner er i ett stadie av livet då ni fattar avgörande beslut – utbildar er, söker jobb, verkar som missionärer, dejtar, gifter er och bildar familj. Jag har känt och bevittnat den mäktiga kraft ni har att göra gott när ni ingår och håller heliga förbund och när ni söker Herrens vilja i de besluten. Ni är fantastiska! Och Herren älskar er. Jag vet det.

Jag vill också bära mitt vittnesbörd och ge några ord av uppmuntran. Jag vill att ni ska veta att jag vet att Gud är vår levande Fader i himlen. Jag vet att han gav oss frälsningsplanen och den förunderliga gåva som hans Son Jesus Kristus, vår Frälsare och Återlösare, är. Jag vet att profeten Joseph Smith är tidernas fullbordans utdelnings profet. Jag vet att Kristus kommer tillbaka och att vi behöver vara förberedda för hans ankomst.

Hur förbereder vi oss för en sådan monumental händelse? Det kan kännas överväldigande! Det finns så mycket att göra! Jag vill ge uppmuntran och hopp genom två principer som hjälper oss vara förberedda: omvändelse och kärlek.

President Monson sa följande på generalkonferensen i oktober: ”Väsentlig för planen är vår Frälsare Jesus Kristus. Utan hans försoningsoffer skulle allt vara förlorat. Men det räcker inte att bara tro på honom och hans mission. Vi behöver arbeta och lära, söka och be, omvända oss och bli bättre.”1

Vi måste omvända oss. Och vilken välsignelse det är! Genom Jesu Kristi försoning och kraft kan vi övervinna varje svaghet, smärta, sorg och synd. Jag har förstått att även om omvändelse ofta handlar om att sluta göra något man gör, kan det också vara att börja göra något man inte har gjort.

En av de viktigaste sakerna vi behöver börja göra som en del av omvändelsen är att tjäna andra. Det är genom att tjäna andra, arbeta sida vid sida med Herren och uppleva hans rena kärlek som vi verkligen lär känna Frälsaren. På ett sakramentsmöte för bara en månad sedan såg jag kraften i kärleken som kommer av att tjäna andra.

Jag gick in i kapellet med en väninna som stannade till för att hälsa på en av de små flickorna i hennes primärklass. Under mötet blev min väninna inröstad som stavens nya hjälpföreningspresident. Den lilla flickan hon hade hälsat på på väg in i kapellet vände sig om och tittade på min väninna, hennes lärare. Den rara flickan visste att hennes lärare skulle bli avlöst och började gråta. Hon skyndade till andra änden av bänken där hon begravde huvudet mot sin mors axel! Jag tittade på min väninna, stavens nya hjälpföreningspresident, och såg att hon också började gråta! För mig var det ett mäktigt bevis på kärlek. Jag kände hur jag själv fick tårar i ögonen. Jag bevittnade Kristi rena kärleks gåva som kommer från Frälsaren till hans sanna efterföljare när de tjänar i hans rike.

I Moroni kapitel sju lär Mormon oss:

”Om ni därför, mina älskade bröder, inte har kärlek är ni ingenting, ty kärleken sviker aldrig. Håll därför fast vid kärleken, som är det största av allt, ty allt måste upphöra.

Men den kärlek som är Kristi rena kärlek består för evigt.”2

Mina kära bröder och systrar, jag ber att vi alla ska handla med tro på Jesus Kristus och vända oss till honom, omvända oss från våra synder och tjäna honom av allt vårt hjärta. Jag vet att om vi gör det så blir vi verkligen hans sanna efterföljare. Och om vi ber till Fadern av allt vårt hjärta att vi må vara fyllda av hans kärlek3 vet jag att vi får större tro, större hopp och känner större kärlek – ja, Kristi rena kärlek. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Thomas S. Monson, ”Den fullkomliga vägen till lycka”, Liahona, nov. 2016, s. 80–81.

  2. Moro. 7:46–47.

  3. Se Moro. 7:48.

Skriv ut