Foredrag 2018
I er ledere


I er ledere

En aften med ældste Dieter F. Uchtdorf

Verdensomspændende foredrag for unge voksne • 14. januar 2018 • Konferencecentret

Mine kære brødre og søstre og mine kære unge venner!

I ser godt ud. I er smukke. I er fantastiske. Wow! Jeg ville ønske, at jeg kunne give jer alle sammen et stort knus.

Sidste uge var en tid med sorg og taknemlighed. Jeg elsker præsident Monson. Jeg vil savne ham. Men jeg er sikker på, at han er lykkelig ved igen at være sammen med Frances, hans evige partner.

Det er så dejligt at være sammen med jer i dag. Jeg kan også godt lide, at være sammen med min yndlingsapostel. Jeg ved godt, at man ikke skal have en favorit. Men i mit tilfælde er det OK, for jeg er gift med ham.

Vi har lige fejret vores 55. bryllupsdag, og vi er stadig forelskede!

Vi har virkelig oplevet evangeliets frugter! Når vi får kærlige beskeder og lykønskninger ved sådanne lejligheder fra vores børnebørn og oldebørn, så ved vi, hvor værdifulde velsignelserne ved at være medlem af Kirken og have evangeliet er.

De af jer, der er enlige, fraskilte eller lever i udfordrende familieforhold, vær forvisset om, at Gud kender og elsker jer, og når I er tro mod jeres pagter, vil glæden ved et familieliv ikke blive forkortet eller holdt tilbage fra jer. Jeg ved ikke præcist, hvordan det vil være, men jeg ved, at Herrens nåde, barmhjertighed og kærlighed er tilstrækkelig for os alle. Han vil få det til at ske i overensstemmelse med sin måde og sin tid.

Dieter og jeg voksede op i den samme gren i Frankfurt i Tyskland Jeg vidste, at han var lidt lun på mig, men jeg var ikke rigtigt interesseret. Han var sød, og vi var venner. Vi lærte at danse sammen ved vores kirkeaktiviteter. Det var en tid med foxtrot, boogie-woogie og rock’n’roll.

Da han meldte sig til flyvevåbnet for at blive jagerpilot, så jeg ham ikke i næsten to år. For at være ærlig, da han vendte tilbage til Frankfurt, så var mit første indtryk ikke særligt godt. Han lignede lidt fyrene i filmen Top Gun.

Men når han talte med mig, blev jeg lidt imponeret; han var tilsyneladende blev mere moden i løbet af de to år. Han vidste, hvad han ønskede af sit liv, og han var stærk i evangeliet.

Han var rimelig målrettet og kreativ i sit kurmageri, og nogle få måneder senere blev vi gift, og mit navn blev ændret fra Reich til Uchtdorf. Jeg har aldrig fortrudt, at jeg kiggede ordentligt på ham, selv efter et usikkert første indtryk.

Dieter er mit livs kærlighed og den stolte far og bedstefar til vores børn og vores børns børn.

Og I skal vide, at vi stadig elsker at danse sammen – selv nu.

Lad mig føre jer tilbage til det tidspunkt, hvor jeg var 12 år gammel. Det er en sørgelig tid i mit unge liv. Min far var død nogle få måneder tidligere på grund af kræft. Han var en storartet far, en kærlig ægtemand og en meget god mand. Han var veluddannet, talte fem sprog, spillede forskellige musikinstrumenter professionelt i et symfoniorkester og kom fra en prominent familie af musikere i Frankfurt.

Mine forældre havde store planer for os. Fremtiden så lys ud, selv efter anden verdenskrigs ødelæggende år. Men årene med min fars sygdom forvandlede vores hjem til et sted med lidelse, sorg og håbløshed.

Efter min fars død blev min mor meget deprimeret. Om søndagen tog vi til den protestantiske gudstjeneste, men vi kunne ikke finde balsammen i Gilead. Det syntes som om, at der ikke var noget eller nogen, der kunne trøste min mor.

Men alligevel ikke helt! Vor himmelske Fader havde i sin store kærlighed ikke glemt os.

Det var otte måneder efter min fars død, at to amerikanske missionærer bankede på vores dør i Frankfurt. Disse to missionærer, der var vejledt af Ånden og godt forberedt, vidste præcis, hvad vores lille familie havde brug for. De efterlod Mormons Bog, der er så værdifuld, hos min mor.

Min mor elskede at læse. Og hun elskede Bibelen. Hun blev med det samme fanget af denne nye hellige skrift. Da hun begyndte at læse Mormons Bog, kunne hun ikke holde op, førend hun havde læst den fra ende til anden. Min mor var så begejstret for indholdet og budskabet i Mormons Bog, at hun ofte fik min søster og mig til at sidde ned og lytte, mens hun læste vers, der syntes at være skrevet kun til os.

I de sidste par uger i min fars liv havde jeg ofte stået ved vinduet i vores lejlighed og bedt til Gud om lindring for vores smerte.

Og svaret kom. Det kom gennem budskabet om Jesu Kristi gengivne evangelium. Hvor jeg dog elsker Mormons Bog. Hvor jeg dog elsker budskabet om frelsesplanen, planen for lykke. Hvilket smukt og stærkt budskab om håb og lys, som vi har fået af vor himmelske Fader. Da vi tog Mormons Bog til os, lindrede det vores hjertesorg og helede den fortvivlelse og sorg, der var kommet på grund af min fars død.

Da Mormons Bog kom ind i vores hjem, var der ikke mere mørke i vores hjem, da lys og mørke ikke kan være på det samme sted på samme tid. Vi følte Ånden så stærkt, at vi vidste af hele vores hjerte og sind, at budskabet, som disse missionærer bragte, var sandt.

Fred kom tilbage til vores hjem. Evangeliets budskab og medlemskab af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bragte et sandt mirakel til vores familie. Det var som om, at engle var blevet sendt til os.

De to missionærer, som kom til vores hjem, var ca. på jeres alder. De havde ikke selv nogen imponerende historie. Men de var som to af herlighedens engle sendt til os af Gud. De bragte os velsignelserne ved Jesu Kristi gengivne evangelium.

Mine kære, unge venner, I er lavet af det samme guddommelige materiale. Nogle af jer er gift, nogle af jer er enlige, men I bor alle blandt denne verdens mennesker. I vore dage er I de udvalgte, som ved ord og gerninger underviser om og efterlever evangeliets budskab blandt jeres folk. Af denne grund er I sat i jeres landsby eller by, jeres skole eller på jeres arbejdsplads, i jeres land, jeres familie. Glem ikke, at I har potentiale til at være vidunderlige engle for dem ved siden af jer.

I repræsenterer Jesu Kristi Kirke, og I er stærke ledere i at forkynde evangeliets budskab ved jeres retskafne liv og modige vidnesbyrd.

En leder er en, der hjælper andre til at se, føle og finde den rette vej. Hjælp hinanden med at forblive dybt grundfæstet i Kirken og i evangeliet. Gud har sat jer et sted, hvor I har mange muligheder for at være redskaber i Herren Jesu Kristi hånd. Han stoler på jer, han kender jer, han har tillid til jer og han vil styrke jer. Han lever. Han er virkelig!

Ethvert enkelt og ligetil ord eller gerning, der er godt, retskaffent, barmhjertigt, venligt, tjenestegørende, kærligt og omsorgsfuldt, kan blive jeres gerning som ledere i Guds rige. Undervurder ikke jeres indflydelse og magt til at gøre godt. Disse to unge missionærer på jeres alder hjalp mig til at se den vej, der fører til vor Frelser og tilbage til vor himmelske Fader.

Selvfølgelig skulle jeg selv gå på vejen, overvinde udfordringer, finde svar på spørgsmål, stå overfor alvorlige valg og træffe beslutninger. Og det skal I også! Kirken og Herren giver jer nogle gode ressourcer til at opnå jeres formål i livet. Mormons Bog er en af dem, og den er lige foran jer. Ræk ud og tag imod den og dens lærdomme. Ræk ud til vor himmelske Fader og han vil vejlede jer. Stol på Herren!

Mine kære unge venner, husk på, at jeg elsker jer og er taknemmelig for hver eneste af jer. Mine bønner og velsignelser er med jer. I er en betydningsfuld del af vor Forløsers vidunderlige og hellige værk. Dette vidner jeg om, i Jesu Kristi navn. Amen.

Udskriv