2020 Andakter
Møt livet med Den hellige ånds veiledning


Møt livet med Den hellige ånds veiledning

Verdensomspennende andakt for unge voksne

Søndag 3. mai 2020

God kveld, brødre og søstre. Jeg er så takknemlig for den sangen. Det er en av mine favoritter, og den har gitt meg en følelse av fred og kjærlighet i denne tiden. Jeg vil også uttrykke min ydmykhet og kjærlighet fordi jeg er her sammen med dere i kveld. Jeg kjenner mange mennesker over hele verden, og det gjør meg veldig ydmyk å vite hvilke bønner som har blitt uttalt. Og jeg vil sende min kjærlighet til våre barnebarn som vi ikke har sett på mange måneder. Forhåpentligvis lytter de og vet hvor høyt vi elsker dem.

Hvis de var her, ville de vitne om det faktum at jeg elsker vær, all slags vær: solskinn, behagelig bris, snøstorm, storm, tordenvær og til og med nordøstvær, med enorme dønninger og bølger som bryter mot en strand. I løpet av de siste 45 årene har vi bodd i mange forskjellige deler av USA og rundt om i verden, og hvert sted hadde sine egne værutfordringer. I USA var det i Midtvesten dramatiske lynstormer og tornadoer, i sydøst var det orkaner, i nordøst var det snøstormer, underkjølt regn og isstormer, og i vest var det varme Santa Ana-vinder og jordskjelv. I Vest-Afrika var det voldsomme regnskyll og støvstormer fra Harmattan, som var den røde sanden fra Sahara som blåste over hele landet. I Europa var det regn, sludd, snø og solskinn, noen ganger på samme dag, og i Asia kjente vi tyfonenes kraft. Alle disse forskjellige væropplevelsene var alltid spennende for meg! Hva kan jeg si? Jeg elsker vær!

Når det er sagt, selv om jeg ser frem til å oppleve naturen i all dens prakt, har jeg dyp respekt for kreftene og de mulige farene som alltid finnes i voldsomme værfenomener. Jeg ville aldri risikere livet, uansett hvilken fristelse eller skjønnhet jeg ser i disse kreftene. Jeg ville aldri med vilje velge å plassere meg midt på en åpen eng bare for å se et fantastisk lyn-show. Jeg ville ikke dykke ned i et hav mens mektige, majestetiske bølger slår farefylt innover land, og jeg ville ikke utfordre naturen ved å unnlate å søke ly når en tornado eller orkan er på vei. Jeg ser definitivt min egen ynkelighet sammenlignet med de voldsomme kreftene i været rundt meg.

For meg er kraften i skiftende vær en viktig livsmetafor. Når vi går ut døren hver dag, blir dere og jeg møtt ikke bare av ukontrollerbare fysiske værfenomener, men også av stadig sterkere åndelige påkjenninger og fristelser. Selv om omstendighetene sannsynligvis er forskjellige for hver enkelt av dere, skulle det få dere til å spørre: “Hvordan kan jeg best forberede meg på de daglige påkjenningene som omgir meg?”

Jeg tror vi gjør dette ved det vår profet, president Russell M. Nelson, sterkt rådet oss til på konferansen nylig, nemlig å følge “den dyptgripende erklæringen som åpnet denne evangelieutdelingen, [da] Gud … sa: ‘Dette er min elskede Sønn. Hør ham!’ [Joseph Smith – Historie 1:17).”1

Vi kan ikke fullt ut se eller forstå alt som måtte virvle mot oss, over oss eller bak oss, eller alltid være i stand til å forutse mektige og usette krefter som kommer vår vei, men vi kan være trygge på vår daglige reise hvis vi hører Ham. Eldste Boyd K. Packer sa ofte: “Hvis alt du vet er det du ser med dine naturlige øyne og hører med dine naturlige ører, da vet du ikke svært meget.”

En stor sannhet i Det første syn er denne realiteten: Hvis du bare stoler på ditt eget syn og din egen kunnskap, vil du være svært begrenset når det gjelder å se det større bildet som omgir deg, og din sjel kan være i fare. På generalkonferansen nylig sa president Nelson igjen:

“Det har aldri vært mer nødvendig å vite hvordan Ånden taler til deg enn akkurat nå. I Guddommen er Den hellige ånd budbringeren. Han vil bringe tanker til ditt sinn som Faderen og Sønnen ønsker at du skal motta. Han er Trøsteren. Han vil bringe en følelse av fred til ditt hjerte. Han vitner om sannhet og vil bekrefte det som er sant når du hører og leser Herrens ord.

Jeg fornyer min bønn til deg om å gjøre alt som skal til for å øke din åndelige kapasitet til å motta personlig åpenbaring.”2

For lenge siden, ved åndelig veiledning med personlige vanskeligheter og svar på bønn, ble jeg oppmerksom på denne dype realitet og sannhet: For å hjelpe oss å se og forberede oss på ethvert virvlende uvær, ga Gud oss Den hellige ånds løfte og gave og personlig åpenbaring. Det er en uvurderlig gave i vårt daglige liv, som kan “vise [oss] alt [vi] skal gjøre”.3

Da jeg vokste opp, tenkte jeg på åpenbaring som noe som var forbeholdt Kirkens ledere eller profeter, apostler, biskoper og eldre mennesker, og absolutt ikke var for meg som ung. I dag vet jeg bedre, og jeg vitner i kveld om at personlig åpenbaring er en velsignelse vi må søke. Når vårt hjerte og sinn er ydmykt, lærevillig og åpent med tro på Jesus Kristus, vil vi bli undervist i sannheter og veiledet av Den hellige ånd. Noen av dere føler kanskje at dere ikke er verdige til Guds veiledende røst. Dere føler kanskje som Laman og Lemuel at Gud ikke vil gjøre sin røst “kjent” for dere. Ikke tro på det. Hans Ånd er tilgjengelig for alle. Eldste D. Todd Christofferson sa nylig: “Vi trenger ikke … noe minimumsnivå av kapasitet eller godhet før Gud vil hjelpe – guddommelig bistand kan bli oss til del hver time av hver dag.”4 Gud vil møte dere der dere er, uten betingelser. Jesus sa: “Be, og dere skal få.”5 Himmelen kommer naturligvis enda nærmere og blir mer åpen når dere ydmykt og flittig søker å forstå og holde hans bud.

Deres og andres liv vil bli velsignet når dere handler frimodig ifølge enhver tilskyndelse Ånden gir dere. La meg fortelle om en opplevelse som lærte meg denne sannheten for mange år siden. For mange år siden, da vår eldste datter studerte ved University of Utah, ble jeg fredelig vekket midt på natten og fikk et umiddelbart, rolig inntrykk om henne. Jeg var lys våken, men følte ingen frykt – bare kjærlighet til henne – men fikk inntrykk av at hun kunne være i fare. Vi bodde i Connecticut, og hun var i Utah på den andre siden av landet. Så fikk jeg denne tanken: “Ring politiet. Spør dem om de kan sende en politibil for å sjekke området der hun bor.” Jeg nølte en stund og prøvde å forstå det jeg hørte, men hørte så røsten igjen: “Ring politiet.” Så jeg gjorde nettopp det. Jeg ringte politiet. Jeg kunne ikke forklare politimannen nøyaktig hvorfor jeg ba om dette midt på natten, men jeg sa at jeg ville sette pris på om han kunne sende en bil for å sjekke området rundt min datters hus. Han forsikret meg om at han ville gjøre det, og jeg la meg rolig ned igjen. Jeg våknet dagen etter og husket knapt hva som hadde skjedd i løpet av natten.

Flere dager senere, mens vi reiste til Utah og mens vi kjørte til hotellet vårt, hørte vi på radioen at politiet hadde arrestert en mann i forbindelse med overfall som hadde funnet sted rundt boligene nær University of Utah. Ifølge rapporten hadde en ung kvinne tragisk nok blitt drept en kveld den uken. Jeg frøs til, og jeg husket øyeblikkelig at jeg hadde ringt politiet midt på natten flere dager tidligere. Jeg aner ikke om det var den samme kvelden. Jeg aner ikke om studentboligen hennes var et av de utvalgte husene. Jeg vil aldri få vite nøyaktig hva som skjedde den natten, men jeg vet at et forsiktig dytt vekket meg midt på natten og fikk meg til å ta en telefon for å bidra til å beskytte min datter i en tilsynelatende utrygg situasjon.

Livets stormer kan virke overveldende til tider, men det finnes ingen mektigere kraft enn prestedømmets kraft og Den hellige ånds gave i deres liv akkurat nå. Den natten han utførte forsoningen, sa Frelseren at Faderens uvurderlige gave, Den hellige ånd, er gitt for å bringe fred og trøst til deres sjel, for å “lære dere alle ting” og for å “minne dere om alt”,6 for å “veilede dere til hele sannheten” og “forkynne dere … de kommende ting”.7 Vi er gitt Den hellige ånd for å “fylle [vår] sjel med glede”.8

Disse velsignelsene gjør meg ydmyk og kan noen ganger overvelde meg. Er det til å undre seg over at president Nelson innbyr oss til å gjøre alt vi kan for å motta personlig åpenbaring og høre Guds røst gjennom Den hellige ånd i vårt liv? Har dere lagt merke til at temaet personlig åpenbaring og råd om å oppfatte Åndens gave i deres liv går som en rød tråd gjennom de siste tre årenes konferanser? Det har jeg, og jeg er dypt takknemlig for deres råd om å forankre vårt vitnesbyrd og vårt liv med våre egne personlige, målrettede og individuelle gaver av lys og ånd.

I dagene og årene fremover vil dere få erfaringer som vil tilkjennegi forskjellige måter Ånden virker og taler på i deres liv. Ikke ignorer disse inntrykkene. Det kan være en lav hvisken eller et mild tilskyndelse. Det kan være en følelse eller en tanke, eller til og med direkte og tydelige instruksjoner. Det kan være et gjentatt inntrykk eller en persons navn. Den hellige ånd bringer utvilsomt intelligens og forståelse som opplyser vårt sinn. Personlig har jeg opplevd de fleste av disse tilkjennegivelsene, og jeg har lært at hvis jeg stadig kommer til å tenke på en persons navn eller ansikt, må jeg ta telefonen og ringe vedkommende. Jeg har lært å følge tanker og tilskyndelser selv når det ikke var noen konkret forklaring eller noe resultat jeg kunne se. Ånden har advart meg mot å dra til visse steder og fått meg til å unngå visse mennesker og visse aktiviteter. Denne opplevelsen med at Ånden hvisker til dere og snakker til dere, er en livslang prosess. Det skjer ikke bare én gang. Det vil ta mange ganger før dere lærer å skjelne det dere hører og hvordan dere blir veiledet.

Hvorfor valgte jeg å tale til dere om dette? Akkurat slik vi ikke fullt ut kan se eller høre alle former for uvær i horisonten og ikke alltid er klar over alle omstendighetene foran oss, vil vi ikke være forberedt på livets krefter og stormene rundt oss hvis vi bare bruker våre naturlige øyne og ører til å forstå omstendighetene. Jeg føler sterkt at det eneste sanne språk vi alle må høre, kjenne og forstå, er Åndens språk. Måtte dere perfeksjonere dette språket i deres liv. Når dere gjør det, vil dere bli veiledet, beskyttet og løftet på enhver nødvendig måte.

Kjære venner, mine kjære brødre og søstre, jeg er ingen religionsforsker. Jeg er ingen ekspert på Skriftene. Men jeg er troende. Jeg vet at dette er Jesu Kristi sanne og levende kirke, at åpenbaring er virkelig og at himlene er åpne for dere. Jeg vet at Jesus Kristus er min Frelser. Han er deres Frelser, og han ønsker å velsigne dere, beskytte dere, gå i forbønn for dere, veilede dere og løfte dere. Når ingen andre forstår dere, gjør han det. Han forstår. Jeg oppfordrer dere kjærlig til å vende dere til Frelseren hver dag – ikke bort fra ham. Vend dere til ham med tro på de sannheter dere vet er sanne. La ikke deres tvil, deres frykt eller de tingene som holder dere våkne om natten, avlede dere fra Den hellige ånds beskyttelse og kraft og vår Frelser Jesu Kristi løfter. Hver enkelt av dere er oppriktig elsket av vår himmelske Fader og vår Frelser.

Jeg ber om at Gud vil besvare deres bønner som aldri før og gi dere enhver gave fra Den hellige ånd som dere trenger for å gå fremover i livet, og sier dette med stor kjærlighet til hver enkelt av dere. Det vil bli vanskelige og urolige dager fremover. Men jeg lover at det vil bli mange flere vakre, gledesfylte og fredelige dager med blå himmel og varm bris når dere vender dere til ham som har all makt over himmel og jord.

Jeg sier dette med kjærlighet, i vår Frelser Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Skriv ut