Andakter 2020
Välja rättfärdiga önskningar


Välja rättfärdiga önskningar

Världsomfattande andakt för unga vuxna

Söndagen den 3 maj 2020

Mina kära systrar och bröder, först vill jag tacka min fantastiska fru för hennes underbara råd. Tack Lynette.

Det är en fantastisk välsignelse och möjlighet att få vara med er i kväll. Vi lever verkligen i ovanliga tider och jag tror verkligen att ni har förts fram för dessa dagar. För inte så länge sedan sa president M. Russell Ballard: ”Jag tror att det här är den bästa generationen unga vuxna i kyrkans historia. Jag tror uppriktigt sagt att det är sant.”1 Ni är en särskild generation som förts fram för att navigera i dessa turbulenta tider och bidra till att förbereda världen för Jesu Kristi andra ankomst. Han känner er väl och älskar er.

Våra tider

När vi kom till utsändningen i kväll fick vi höra att det kommit in tiotusentals tweets med frågor om Anden och om personlig uppenbarelse. Jag koppas att när ni i kväll lyssnar till min fru och mig att vi kan svara på dessa frågor. Det är min bön att den Helige Anden, som är läraren, må besvara den enskilde och er alla.

De senaste dagarna och månaderna har vi som världssamhälle upplevt ovanliga lidanden, osäkerhet, förvirring och utmaningar. Dessa tider har länge förutsagts och de kommer att kulminera i vår Frälsare Jesu Kristi härliga andra ankomst. Jesus profeterade själv om dessa tider. Han sa: ”Ni skall få höra om krig och rykten om krig. Se till att ni inte blir oroade, ty allt jag har sagt er måste ske. … Se, jag talar för mina utvaldas skull, ty nation skall resa sig mot nation … och det skall bli hungersnöd och farsoter och jordbävningar på olika platser. … Och … människors kärlek [kommer] att kallna. … Alla [ord] skall fullbordas.”2 Jag skulle vilja tala om en aspekt av detta. Det är en lärdom från vår kyrkas historia.

Amanda Barnes Smith, hennes man Warren och deras fem barn var nyomvända till kyrkan när de reste till Missouri. De sällade sig till de heliga vid Haun’s Mill bara några dagar innan pöbeln kom och dödade många där. Amandas man och tioårige son fanns bland de som dödades. Ytterligare en av hennes unga söner skadades allvarligt. Amanda tog emot en kraftfull uppenbarelse om hur hon kunde rädda sin skadade son. Vid en tid av stor nöd skrev hon följande:

”I vår stora förtvivlan, vad kunde vi kvinnor göra förutom att be? Bönen var vår enda källa till tröst, vår himmelske Fader vår ende hjälpare. Ingen förutom han kunde frälsa och rädda oss.

En dag kom en man ur pöbeln från kvarnen med en förkunnelse från kaptenen. [Svärande skrek han]: ’Kaptenen säger att om ni kvinnor inte upphör med era … böner kommer han att skicka ett uppbåd och döda var och en av er!’

Och han kunde lika jämnt ha gjort det, då han hindrade oss stackars kvinnor från att be i vår stora nöds stund.

Våra böner tystades i stor skräck. Vi vågade inte låta våra röster stiga till Guds benådade närhet. Jag fick be när jag gick till sängs eller i tysthet, men jag kunde inte leva så i längden. Den gudlösa tystnaden var mer plågsam än massakerns natt hade varit.

Jag stod inte längre ut. Jag längtade efter att åter få höra min röst i bön till min himmelske Fader.

Jag smög ut till ett majsfält och kröp in i en hög med majs. I det ögonblicket var den som ett Herrens tempel. Jag bad högt och med stor iver.

När jag reste mig upp bland majsen talade en röst till mig. Det var en röst lika tydlig som någon annan jag någonsin hört. Det var inget lågmält, starkt intryck från Anden, utan en röst som upprepade en vers av [vår] psalm:

Den själ, som till Jesus sin lit haver satt,

skall icke förgätas i mörker och natt;

men han skall befrias trots helvetes makt,

förmedelst min nåde, jag evigt det sagt!3

Från den stunden upplevde jag inte längre någon rädsla. Jag kände att ingenting kunde skada mig.”4

Dessa tider kan kännas oroande, men det som var sant för Amanda Barnes Smith är också sant för dig. Oavsett vad som händer runtom dig, oavsett de prövningar du kan behöva bära, så står Gud vid rodret. Han kommer inte att överge dig och du behöver inte vara rädd om du är trofast och lyfter din röst till honom. Det är precis det jag vill tala till dig om i kväll.

Min frus glasögon

Som jag sa är jag tacksam för att min fru är här med mig i kväll. Hon betyder allt för mig. Vi möttes för många år sedan i high school. Efter examen från high school läste hon på Ricks college i Rexburg i Idaho och jag läste på BYU i Provo i Utah. Under första året på college bestämde jag mig för att köra till Rexburg en helg och besöka henne. Där lärde hon mig något mycket viktigt.

Hon hade ingen bil och det var länge sedan hon hade fått tillfälle att köra en. När vi lämnade hennes lägenhet frågade hon om hon kunde få köra min bil. Jag sa: ”Visst.” Inom kort åkte vi nedför en kulle i närheten av hennes bostad. Ungefär halvvägs nedför kullen frågade hon: ”Är det en stoppskylt i slutet av gatan?” Stoppskylten var fullt synbar och jag sa omedelbart: ”Ja, det är en stoppskylt där.” Hon sa: ”Okej, det var det jag trodde. Jag kan bara inte se den.” Jag frågade: ”Varför kan du inte se den?” Hon sa: ”För jag har inte mina glasögon på mig och jag ser inte så mycket utan dem.” Då sa jag något i stil med: ”Och du har inte på dig dina glasögon för att …?” ”För att jag inte tycker om hur jag ser ut i dem, men jag glömde att jag inte kan se något utan dem.” Jag sa: ”Det är nog bäst att du låter mig köra.” Jag lärde mig en enkel läxa: om man inte kan se klart och tydligt är man alltid i fara.

Och nu frågar jag dig: ”Hur kör du framåt i ditt liv?” Använder du de glasögon du behöver för att kunna se livets verklighet klart och tydligt? I den forntida staden Laodicea var de heligas synder inte uppenbara eller tydliga, men Herren tillrättavisade dem för deras ljumma lärjungeskap. Stolta över sina världsliga framgångar och kunskaper blev de mer och mer självgoda och oberoende av Gud. Trots att staden var känd för sin expertis i ögonvård sa Herren till dem: ”[Ta] salva att smörja dina ögon med så att du kan se.”5 Det verkar som att en viktig fråga för var och en av oss är denna: ”Ser jag mitt liv genom Guds sanningars, befallningars och förbunds ögon eller genom mina egna ögon? Lyssnar jag dagligen till hans röst genom bön och personlig uppenbarelse från Anden eller lyssnar jag till det egna jagets röst eller världens visdoms röst som ropar att Guds vägar och till och med hans profeter är missriktade, tråkiga, onödiga, likgiltiga eller kanske till och med - enligt världens retorik - falska och avskyvärda?”

Joseph Smith har sagt: ”Djävulen gör sitt bästa för att bedra de heliga. … Han förvandlar saker och ting till den grad, att man bara står och gapar åt dem som gör Guds vilja.” Utan Guds hjälp och uppenbarelse kan du helt enkelt inte se ”tingen som de verkligen är och … som de verkligen kommer att vara”.6 Motståndaren är fast besluten att få dig att gapa åt dem som gör Guds vilja. Han är fast besluten att hålla dig från att se och förstå verkligheten, att hålla dig från att se att du är en djupt älskad son eller dotter till Gud. Han vill legitimera världen, få dig att förkasta eller halvhjärtat förlita dig på Gud och i synnerhet att få dig att se dig själv och ditt livs resa genom politiska, kulturella eller andra världsliga intressen eller bara med likgiltighet.

Jag har ofta frågat mig själv följande: ”Vad gjorde Nephi till en troende och inte en Laman eller Lemuel?” Alla tre bröder föddes av samma goda föräldrar. En natt hörde jag min fråga besvaras. Jag var i Bangkok, Thailand på ett uppdrag med president M. Russell Ballard där han delade med sig av detta skriftställe:

”Och det hände sig att jag, Nephi, … hade stor önskan att känna till Guds hemligheter. Därför ropade jag till Herren, och se, han besökte mig och uppmjukade mitt hjärta så att jag trodde alla de ord som hade talats av min far. Därför gjorde jag inte uppror emot honom så som mina bröder.”7

Där var mitt svar. Gud uppenbarar sig för oss enligt våra önskningar. Nephi önskade, över allt annat, att känna till Guds sanningar och hemligheter och välsignades med Guds närvaro, lycka, kraft och sanning. Laman och Lemuel önskade att få världens frestelser och tog emot dess belöning. Om du vill vara med Gud måste du förena dina önskningar med hans vilja.

Var, och på vad, du lägger ditt hjärtas önskan kommer att avgöra hur du både får kraften att gå genom och lyckas i livet. I kväll uppmanar jag dig därför att välja att bygga ditt liv på den övergripande önskan att bli omvänd och att stärka andra. Du kanske minns att det var det här Frälsaren bad sin främste apostel Petrus om när han sa: ”Simon, Simon! Satan har begärt att få sålla er som vete. Men jag har bett för dig, att din tro inte ska ta slut. Och när du en gång har omvänt dig, styrk då dina bröder.”8

Önskan att bli omvänd och att stärka andra

Jag kommer aldrig att glömma då min fru och jag intervjuades av en seniormedlem i de tolv apostlarnas kvorum om min villighet att tjäna som missionspresident. Min fru och jag hade mycket på gång i livet. Vid tiden för vår intervju var vi upptagna av väldigt prövande familjeutmaningar, vi deltog i stora humanitära insatser över hela världen som tog upp en stor del av vår tid och våra resurser och jag var seniordelägare i ett globalt investeringsföretag, för att inte tala om de ämbeten vi hade i kyrkan. Jag tyckte att vi redan gjorde så mycket vi möjligtvis kunde. När vi satt där den dagen med den älskade aposteln och reflekterade över allt vi hade på gång, sa vi båda artigt att det här förmodligen inte var den bästa tiden för oss att gå på mission. Genast vände sig den här medlemmen av de tolv till min fru och sa: ”Lynette, du kommer att bli en underbar missionär och kamrat till din man.” Han vände sig sedan till mig och sa: ”Du förstår verkligen inte. Herren kallar dig för att rädda ditt liv. Du kommer antingen att leva ditt liv efter förbund eller efter bekvämlighet. Det är sällan lägligt att tjäna. Det här handlar om tro. Antingen tror du att Herren välsignar ditt liv med de välsignelser du behöver när du utför det han prioriterar eller så gör du det inte.”

Jag satt där tyst, förbluffad. Jag hade just fått höra att Herren försökte rädda mitt liv. Jag levde ett bra liv då, men jag var helt ur balans. Den eftermiddagen när jag och Lynette lämnade apostelns kontor åkte vi hem för att under bön begrunda hur vi skulle leva våra liv. Vi bestämde oss snabbt för att tjäna och leva våra liv efter förbund och göra vad Herren än bad oss om. Ett förbundsliv är ett mer balanserat liv som levs enligt Guds prioriteringar, inte vår egen agenda. Våra liv har inte varit desamma sedan dess. Vi har fullständigt välsignats av hans kärlek och hans undervisning. Om det är något jag vet så är det att samma välsignelse kan bli din om du trofast förblir på hans förbundsstig. Gud vill rädda ditt liv.

Vad innebär det att bli omvänd, att leva efter förbund och inte bekvämlighet? Jesus sa: ”Vänd er till mig i varje tanke.”9 Som en vis lärare en gång sa till mig: ”Han sa inte ’Tänk på mig då och då så skall ni ha min Ande hos er.’ Han sa: ’Och om ni alltid kommer ihåg mig skall ni ha min Ande hos er.’”10 Det här innebär att när du kommer ihåg honom har du alltid himlens krafter med dig till hjälp dagligen i både de små och överväldigande utmaningar du ställs inför – oavsett den makt de kan ha över dig. Det här omfattar allt slags rädsla, beroende, osäkerhet och alla till synes oöverstigliga murar framför dig. Så begrunda här och nu vad som kan vara det allra viktigaste du behöver göra för att mer fullständigt komma ihåg honom, och gör det sedan.

Min bästa vän under uppväxtåren presenterade mig för min fru. Vi gick i high school när jag döpte honom som medlem i kyrkan, men han hade alltid svårt att hänge sig åt att leva efter evangeliet, han urskuldade sig alltid med att han inte gjorde något riktigt dumt, vilket han inte heller gjorde. Men en kväll på en fest så drack han för mycket och föll nedför en klippa och dog. Han var lika gammal som många av er. Den här tragedin borde aldrig ha hänt och skulle inte ha hänt om förbund – inte bekvämlighet – hade väglett min väns liv.

Var drar du gränsen i ditt liv när det gäller Guds bud? Kanske några av er ser era liv som de flesta av oss ser på att lyda hastighetsgränser på motorvägen. Tänker någon på att faktiskt köra den tillåtna hastighetsgränsen? Nej. Vi vill i stället veta hur många kilometer över gränsen vi kan köra utan att få böter. Det var på det sättet min bäste vän levde sitt liv. I evangeliet bör vi aldrig tänka på hur mycket av världen vi kan acceptera utan att gå över gränsen. Vi ska bara överge världen.

Det är bara när du tar på dig Guds bud som du får ögon som kan se, klart och tydligt, vad som är viktigt bland allt som världen erbjuder. Bibeln säger: ”Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud.”11 De som lever efter förbunden lever inte på något sätt perfekta liv, men de förädlar sina liv genom daglig omvändelse. Den förädlingen gör dem mottagliga för Guds största välsignelser och självaste himlens krafter. Finns det någon av er som lyssnar i kväll som i dessa oroliga tider inte behöver Guds vägledning och kraft?

För många år sedan berättade en av mina kollegor som hade varit sjuk att president Boyd K. Packer hade kommit till hans hem för att ge honom en välsignelse. Han sa: ”När jag följde honom till hans bil sa president Packer: ’Återvänd inte alltför snart från Getsemane. Lär dig lärdomarna där.’” Min vän frågade: ”Vad tror du han menade?” Innan jag hann svara tillade han: ”Jag tror att han menade att vi helt enkelt behöver göra Guds vilja och det är allt jag vill göra.”

När min kollega sa detta så visste jag att han hade rätt. Vårt slutgiltiga prov i livet är om vi tänker underkasta oss Guds vilja eller handla efter vår egen. Äldste Neal A. Maxwell sa för länge sedan: ”Underkastelsen av vår vilja [är] i själva verket den enda verkligt personliga gåva vi kan lägga på Guds altare.”12

Men vad betyder det att vara villig att göra Guds vilja? Av vår Frälsares upplevelse i Getsemane trädgård tror jag att vi, till viss del, behöver förstå att vi inte kan underkasta oss Guds vilja utan att vara villiga att lida och hålla ut intill änden vad än Gud ber oss om, även om det vi ombes genomgå inte är självpåkallat. Det kan omfatta saker som fysiska svagheter eller böjelser, felaktiga anklagelser, domar eller trakasserier från missledda vänner, ledare eller till och med familjen.

I Getsemane trädgård bad vår himmelske Fader vår Frälsare att svälja en bitter kalk med synder och prövningar som inte var hans. Under den processen greps Jesus ”av bävan och ångest” över det som väntade honom. Han kände sig ”bedrövad, ända till döds” och bad att ”om möjligt få bli förskonad från denna stund”, sägande till Fadern: ”Allt är möjligt för dig. Ta den här bägaren ifrån mig.” Men sedan lade han till: ”Men inte som jag vill, utan som du vill.”13 I vår tid sa Frälsaren i en uppenbarelse till Joseph Smith: ”Jag önskade att jag inte skulle behöva dricka den bittra kalken och rygga – dock, ära vare Fadern, och jag drack och fullbordade mina förberedelser för människobarnen.”14

Att ta del av och fullborda Faderns förberedelser för oss, oavsett hur bittra de är, är en del av Faderns plan för att ge oss evig lycka. Tror du att din himmelske Fader kommer att skydda dig från de stunder av smärta och lidande som du behöver för att bli mer som han? President John Taylor sa att profeten Joseph Smith berättade för honom att ”ni kommer att behöva utstå alla slags prövningar. … Gud kommer att söka dig, han kommer att ta tag i och vrida om själva hjärterötterna hos dig.” Att vara en Jesu Kristi lärjunge innebär att vara ”undergiven, mild, ödmjuk, tålmodig, kärleksfull, villig att underkasta sig allt som Herren anser lämpligt att lägga på [oss]”.15

Vår älskade profet president Nelson sa nyligen: ”Svåra tider stundar. I framtiden kommer det sällan att vara lätt eller populärt att vara en trofast sista dagars helig. Var och en av oss kommer att prövas. … De som noggrant följer Herren [kommer] ’att bli förföljda’.16 Den förföljelsen kan antingen kuva dig till stillatigande svaghet eller motivera dig till att vara mer föredömlig och modig i ditt dagliga liv. Hur du hanterar livets prövningar är en del av din tros utveckling.”17

Aposteln Paulus ställde följande fråga: ”Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller svält, nakenhet, fara eller svärd?”18 På dagens språk kanske vi säger det på följande sätt: ”Låter jag svårigheter att hitta någon att gifta mig med, en önskan att leva med någon i en osanktionerad relation, en händelse i kyrkans historia, en omdömeslös handling av en ledare eller lärare, mina världsliga önskningar, förlusten av ett jobb, en svår sjukdom eller förödande sorg hålla mig från att trofast följa Frälsaren och delta helt och fullt i hans kyrka?”

Alla våra synder, alla våra smärtor, bedrövelser och skröpligheter är en del av det äldste Maxwell kallar Jesu Kristi försonings ”hemska matematik”19, en matematik som han sa endast kan summeras som ”oändlig i sin omfattning20. Dina obehag eller utmaningar från livets prövningar kommer aldrig att vara större än hans. Himlens fråga till dig är därför om du är villig att följa i Frälsarens fotspår och säga med honom: ”Men inte som jag vill, utan som du vill.”21

Ett annat sätt att säga det på är att fråga: ”Tänker jag lita på Gud och även lita på hans plan för mitt liv?”

När du står inför prövningar och utmaningar, kom då ihåg att Gud har all kraft att stärka dig – också när omständigheterna runtom dig inte förändras. Han lovar, även mitt i förkrossande svårigheter, att han ska ”lätta de bördor som lagts på era axlar, så att ni inte ens känner dem på era ryggar, … så att ni säkert kan veta att jag, Herren Gud, besöker mitt folk i deras bedrövelser”.22 Tvivla aldrig på att Herren kan öppna en vid dörr, ge dig tillförsikt när du har trosfrågor och hjälpa dig få arbete, utbildning och styrkan att leva rättfärdigt och göra vadhelst du behöver för att nå din allra fullaste potential. Frälsaren har lovat att han ska ”bereda en utväg”.23 Kan någon eller någonting annat ge dig samma löfte? Lita på att han undervisar och stärker dig när du ödmjukt underkastar dig hans vilja.

För flera år sedan gjorde president Henry B. Eyring denna djupa iakttagelse: ”Om trons grundval inte finns i våra hjärtan, kommer kraften att härda ut att vittra sönder.”24 Tro är en handlingens princip och tro är ett val. Tro mäts inte genom hur många möten vi närvarar vid eller ritualer vi håller. Tro är inte ens erkännandet att Gud och Jesus Kristus lever. Din tro är omfattningen av din tillit till och fullständiga förtröstan på Gud och din Frälsare Jesus Kristus. Vi håller alla ut eller vittrar beroende på vårt mått av personlig tillit och förtröstan på dem.

För att bygga upp tro på dem behöver vi radera alla självrättfärdigande beteenden i våra liv. Vi behöver äga vårt eget liv och inte låta andra avgöra vad vi gör eller väljer. Vårt perspektiv, vår attityd, reaktion, våra känslor, tankar och vår tro är det enda vi kan kontrollera. Att känna sig förolämpad och vända sig bort är inte av Gud. Hans röst inbjuder oss alltid att följa honom! Gud är redo att bemöta varje fråga, ge tröst i varje svårighet och återlösa oss var och en. Det finns inget misstag och ingen kamp som han inte kan hela. Alla internetsökningar i världen bland nätets miljarder webbplatser kan inte ge dig svaret om den här kyrkan är sann eller om Jesus Kristus lever. Bara Gud kan uppenbara det för dig. Och faktum är detta: Gud ger inte dig en sanning och mig en annan. Vi får alla samma svar när vi frågar och söker honom innerligt, i tro och med ärligt uppsåt. Detta gör vi, delvis, när vi släpper alla våra självrättfärdigande tankar.

För många år sedan när jag var på uppdrag i Afrika hörde jag talas om en man som transporterade två giraffer i sin lastbil; en av dem var mycket längre än den andra. När han var på motorvägen körde han under en bro som gick över motorvägen, men bron var inte tillräckligt hög för den större giraffen. När lastbilen körde in under bron slog den längre giraffen huvudet i bron och dog omedelbart. Föraren fick senare frågan varför han inte hade varit mer försiktig så att giraffen inte hade dött. Han svarade: ”Det är inte mitt fel. De byggde en för låg bro.”

Den här mannens självrättfärdigande kanske tycks löjligt, men har du någonsin varit lika irrationell när du har rättfärdigat dina egna dåliga beslut? Skyll inte på låga broar för hur saker och ting är. Försök i stället uppnå din fulla potential genom att kvalificera dig för varje behövd styrka, välsignelse och mirakel från himlen genom att växa i bestående tro eller tillit till honom. Herren sa till Joseph Smith: ”Hur ofta har du inte … följt människors övertalningar. … Du skulle inte ha fruktat människor mer än Gud. Även om människor ringaktar Guds råd och föraktar hans ord, borde du ändå ha varit trofast, och då skulle Gud ha räckt ut sin arm och beskyddat dig mot motståndarens alla brinnande pilar, och han skulle ha varit med dig i varje prövostund.”25

Nu vill jag gå bortom självrannsakan och bära vittne för dig om att en del av att leva efter förbunden och underkasta sig Guds vilja också är en villighet att fokusera på andra än sig själv och göra som Herren sa till Petrus: ”Styrk dina bröder.” President Nelson sa nyligen: ”Vi ska bygga … tro på Herren Jesus Kristus och tro på hans kyrka. … Vi ska bygga upp Guds kyrka och rike på jorden.”26 Han har även vittnat om att ”det händer ingenting på jorden just nu som är viktigare än [Israels insamling]. Det finns ingenting som betyder mer. Absolut ingenting. Den här insamlingen borde betyda allt för er. Det här är det uppdrag ni sändes till jorden att utföra.”27 På samma sätt frågade Frälsaren Petrus: ”Har du mig kär?” Sedan sa han: ”För mina får på bete.”28

I Johannesevangeliet läser vi att Maria och Marta skickade bud efter Frälsaren när deras bror Lasarus blev allvarligt sjuk. Hans lärjungar vädjade till honom att inte resa eftersom judarna ville döda honom, men Jesus gick ändå till Lasarus grav. Där grät vår Frälsare och sörjde med sina vänner. Med Guds makt befallde han sedan Lasarus att stiga upp från de döda, sägandes: ”Lasarus, kom ut!” Därefter säger skrifterna: ”Då kom den döde ut, med fötter och händer inlindade i bindlar … [Och] Jesus sade till dem: ’Gör honom fri och låt honom gå.’”29

Mina kära vänner, ingenting är mer livgivande än att dela med sig av Kristi ljus och hans evangeliums ljus. Inget annat än Kristi evangelium kan ge frid till nationerna, rädda världen från fattigdom eller lyfta andra till kvarstående glädje. Organisationer som agerar enligt andra principer kommer att misslyckas. Endast evangeliet kan ta bort ”bindlarna” från de omkring er. Bjud andra att komma till hans ljus. Och när ni gör det lovar Gud att ni ska föra ”frälsning till [er] själ”30, att era synder blir förlåtna31 och att han ska sända sina ”änglar runtomkring er för att upprätthålla er”32.

Hopp

Jag är starkt medveten om att oavsett era, mina eller andras goda avsikter så kan pressen att böja sig efter världens åsikter och inte Herrens bud vara påtaglig. Petrus sa i absolut övertygelse till Jesus: ”Även om alla andra överger dig, så ska jag aldrig överge dig. … Även om jag måste dö med dig ska jag aldrig förneka dig!”33 Men kort därefter sviktade Petrus och förnekade Frälsaren tre gånger. Vad kan ni lära er av det här?

Jag tror att Herren delvis vill att ni ska veta att han förstår att underkastelse under hans vilja, att leva efter förbunden och bli helt omvänd är en process – inte en händelse. Jesus gav sitt liv så att vi inte skulle mäta våra liv efter våra svagheter och ofullkomligheter, utan så att vi dagligen kunde omvända oss och tillväxa i styrka genom omvändelse till en orubblig tro. Ni kanske vill inpränta i era hjärtan följande insiktsfulla lärdom från äldste Jeffrey R. Holland från generalkonferensen i april 2016:

”Vi finner viss tröst i det faktum att om Gud skulle belöna endast de fullkomligt trofasta skulle han inte ha någon särskilt lång distributionslista. Jag ber er komma ihåg i morgon och alla dagar därefter, att Herren välsignar dem som vill göra bättring, som inser behovet av buden och försöker hålla dem, som värnar om kristuslika dygder och strävar efter bästa förmåga att förvärva dem. Om ni snavar i den här strävan, och det gör alla, finns Frälsaren där för att hjälpa er fortsätta framåt. Om ni faller, tillkalla då hans styrka.”34

Lynette och jag satt med äldste Holland i Johannesburg när en ung ensamstående vuxen syster och återvänd missionär stod upp och vittnade: ”Jag har inte kommit så här långt bara för att stanna här.” Kom ihåg, ”oavsett vilken prövning du kämpar med just nu … kämpa på. Fortsätt försöka. Fortsätt ha tillit. Fortsätt tro. Fortsätt växa. … Himlen hejar på dig i dag, i morgon och för evigt.”35 Gud håller dig i sin hand och han har kraften att rädda dig ur masugnen.

Äldste Holland talade också om en annan öm barmhärtighet och försäkran från Herren som du kanske vill förankra djupt i ditt hjärta:

”Anden kan inte blockeras av ett virus, nationella gränser eller medicinska prognoser. [Det finns] gåvor från himlen som inte begränsas av problem i länder eller sjukdomar i luften. … Han som skapade denna fantastiska värld som vi lever i kan säga till vart och ett av elementen: ’Hit men inte längre.’ Det är vad han kommer att säga till den pest vi nu lider av. I hans majestätiska närvaro måste också subatomära skapelser böja sig, om endast bildligt, och alla måste på sitt eget sätt ’bekänna’ att Jesus är Kristus, Guds Son, allas store Återlösare. Under ledning av sin Far ansvarar Frälsaren för världens öde. Vi är i väldigt säkra och kärleksfulla händer.”36

Sammanfattning

Jag vill avsluta där jag började. Jag tror att ni är den bästa generationen unga vuxna i kyrkans historia. Ni kan också vara den generation som får möta störst utmaningar. När ni reflekterar över de utmaningar som omger er, kom ihåg att Gud har sagt: ”Ty jag, Herren, skall döma alla människor enligt deras gärningar, enligt deras hjärtans önskemål.”37 Anden kan hjälpa er utveckla era önskningar, men bara ni kan välja vad ni önskar och bara ni är ansvariga inför Gud för det valet. Han har också förkunnat att ”det [skall] ske dig enligt dina önskningar”.38 Det betyder att ”det [är] bäst att [du] vill ha följderna av det [du] önskar”.39

Jag avslutar med en personlig upplevelse och vittnesbörd från mitt eget liv. För många år sedan när jag gick andra året i college studerade jag inför mina slutprov ensam i lägenheten. Det var en varm dag och medan jag gick igenom materialet började en mygga surra framför mitt ansikte. Myggans ihärdighet började verkligen irritera mig. Till slut fick jag nog. Jag lyfte händerna och slog ihop dem, och dödande myggan. Jag kan än i dag inte förklara vad som hände sedan: Jag tittade ner på den döda myggan i min handflata och kände en stor medkänsla. Jag sa till mig själv: ”Den där myggan behövde inte dö. Den är bara död för att jag blev frustrerad och otålig.” Jag knäböjde sedan och bad Gud att förlåta mig och låta den där myggan leva igen. När jag hade avslutat bönen flög myggan bort från min hand.

Jag har frågat mig själv i flera år varför Gud gjorde det här för mig. Många svar har kommit, men inga så viktiga som detta: Han ville att jag skulle förstå innerst inne att han har all makt att lyfta mig och alla andra, även den minsta. Han ville att jag skulle veta att han har fullständig medkänsla med våra svagheter och att han räknar varje hårstrå på våra huvuden. Om han var villig att återuppliva en mygga så kommer han inte att överge er – oavsett var ni står.

Var inte som det laodiceiska folket så att ni låter ljumheten styra er. Det är mitt vittnesbörd till er. När ni åsidosätter självrättfärdighet och stolthet, när ni söker efter och lyssnar till hans röst, inte er egen, och när ni handlar enligt hans vägar så kommer ni att se tingen som de verkligen är. När ni ärligt strävar efter att bli fast omvända, leva efter förbunden och inte bekvämlighet och underkastar er Guds vilja medan ni stärker andra, får ni varje välsignelse och mirakel ni behöver för att lyckas i det här livet och kunna återvända hem till er Fader i himlen och ta emot evig lycka.

Jesus Kristus är vår Frälsare. Han lever. Det här är hans kyrka och det här är den kyrka Frälsaren ska ta emot vid sin andra ankomst. Vår himmelske Fader är inte en frånvarande Far. Hans plan är den enda lycksalighetsplanen. Genom den Helige Anden kan ni få veta sanningen om allting och allt ni behöver göra. Må ni ha modet att omvända er från alla orättfärdiga önskningar och ersätta dem med gudaktiga önskningar att leva efter förbunden och att underkasta er och uthärda hans förädlande hand i era liv. Jag vittnar för er i er ungdom, liksom Alma vittnade till sin son Helaman i sin ungdom: ”Jag vet att var och en som sätter sin lit till Gud skall få stöd i sina prövningar och sina bekymmer och sina lidanden och skall bli upphöjd på den yttersta dagen.”40

Må Gud välsigna er alla är min bön i Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut