Vuoden 2023 hartaustilaisuudet
Henkilökohtaisen ilmoituksen saaminen


Henkilökohtaisen ilmoituksen saaminen

Maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille

Sunnuntai, 19. marraskuuta 2023

Kiitos, vanhin ja sisar Gilbert, erinomaisista neuvoistanne.

Viimeinen kysymys on sekä opillinen että syvällinen. Kuinka minua siunataan henkilökohtaisella ilmoituksella ja profeetallisella johdatuksella?

Suurenmoisena johdantonäkynä Mormonin kirjassa on Lehin profeetallinen uni elämän puusta.1 Tämä näky kuvaa selkeästi uskoon kohdistuvia haasteita, joita on meidän aikanamme, ja suurta kuilua niiden välillä, jotka rakastavat ja palvelevat Jumalaa ja tuntevat olevansa tilivelvollisia Hänelle, ja niiden, jotka eivät niin tee. Lehi selittää joitakin käyttäytymistapoja, jotka tuhoavat uskon. Jotkut ovat ylpeitä, turhamaisia ja typeriä. Heitä kiinnostaa vain niin sanottu maailman viisaus.2 Toiset ovat jonkin verran kiinnostuneita Jumalasta mutta ovat eksyneet maailmallisiin pimeyden sumuihin ja syntiin.3 Jotkut ovat maistaneet Jumalan rakkautta ja Hänen sanaansa mutta ovat häpeissään niiden tähden, jotka ivaavat heitä, ja he lankeavat kielletyille poluille.4

Tiedämme, että on jäseniä, jotka ovat vähemmän kiinnostuneita joistakin Vapahtajan opetuksista ja vähemmän uskollisia niille. Toiveemme näiden jäsenten kohdalla on, että he heräisivät täysin uskoon ja kasvattaisivat aktiivisuuttaan, sitoutuneisuuttaan ja pyrkimyksiään saada henkilökohtaista ilmoitusta. Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan. Hän haluaa heidän kaikkien palaavan luokseen. Hän toivoo jokaisen olevan virittyneenä uskon pyhään musiikkiin. Vapahtajan sovitus on lahja kaikille. Henkilökohtainen ilmoitus on jokaisen saatavilla.

Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen sanoma, palvelutehtävä ja sovitus ovat keskeinen opetussuunnitelmamme henkilökohtaisen ilmoituksen saamiseen. Mikään pyhien kirjoitusten kohta ei kuvaa kunnollista uskon etsintää paremmin kuin 2. Nefi 25:26: ”Ja me puhumme Kristuksesta, me riemuitsemme Kristuksessa, me saarnaamme Kristuksesta, me profetoimme Kristuksesta ja me kirjoitamme profetioidemme mukaisesti, jotta lapsemme tietäisivät, mistä lähteestä he voivat odottaa syntiensä anteeksiantoa.”

Mormonin kirja on äärettömän tärkeä.5 Sillä on merkittävä rooli henkilökohtaisen ilmoituksen saamisessa. Aina tulee tietysti olemaan niitä, jotka aliarvioivat tämän pyhän kirjan merkitystä tai jopa vähättelevät sitä. Jotkut ovat käyttäneet huumoria. Ennen kuin palvelin lähetystyössä, eräs yliopiston professori lainasi Mark Twainin lausuntoa, että jos Mormonin kirjasta otettaisiin pois ”Ja tapahtui”, se ei ”olisi muuta kuin jonkinlainen pamfletti”.6

Muutamaa kuukautta myöhemmin palvellessani lähetystyössä Lontoossa Englannissa eräs arvostettu Oxfordissa koulutuksensa saanut Lontoon yliopiston professori, egyptin kielen asiantuntija seemiläisissä kielissä, luki Mormonin kirjan, kävi kirjeenvaihtoa silloisen kirkon presidentin David O. McKayn kanssa ja tapasi lähetyssaarnaajat. Hän ilmoitti heille olevansa vakuuttunut siitä, että Mormonin kirja tosiaan oli käännös juutalaisten tietämyksestä ja siitä kielestä, jota egyptiläiset käyttivät Mormonin kirjassa kuvattuina ajanjaksoina.7 Yksi esimerkki, jota hän käytti monien joukossa, oli liittokonjunktio ”Ja tapahtui”, jonka hän sanoi kuvaavan sitä, kuinka hän itse kääntäisi muinaisissa seemiläisissä kirjoituksissa käytetyn sanonnan.8 Professorille kerrottiin, että vaikka hänen älyllinen lähestymistapansa, joka pohjautui hänen ammattiinsa, oli auttanut häntä, hänen oli silti välttämätöntä saada hengellinen todistus. Tutkimalla ja rukoilemalla hän sai hengellisen todistuksen ja hänet kastettiin. Siispä sen, minkä kuuluisa humoristi näki pilkanteon aiheena, tiedemies tunnisti syvälliseksi todisteeksi Mormonin kirjan totuudesta, jonka Henki vahvisti hänelle.

Tahdonvapauden välttämätön oppi vaatii, että todistuksen palautetusta evankeliumista täytyy pohjautua pikemminkin uskoon kuin ulkoiseen tai tieteelliseen näyttöön. Perimmäisenä vastauksena on Moronin ohje lukea ja pohtia ja sitten täysin vilpittömin sydämin, vakain aikein, pyytää Jumalaa vahvistamaan pyhien kirjoitusten totuudet Hengen todistuksella.9 Selvästikin yksi ero niiden välillä, jotka kuulevat uskon musiikin, ja niiden, joilla ei ole sävelkorvaa tai jotka ovat epävireisiä, on aktiivinen pyhien kirjoitusten tutkiminen ja Herran profeetan neuvojen noudattaminen.

Henkilökohtainen ilmoitus on syvällinen siunaus, joka saadaan kasteen jälkeen, kun ihminen ”[pyhittyy] ottamalla vastaan Pyhän Hengen”10. Pyhä Henki on kaiken totuuden – varsinkin Vapahtajaa koskevan – ilmoittaja ja todistaja. Tuo ilmoitusta antava johdatus on keskeisen tärkeää meidän aikanamme. Presidentti Nelson on opettanut: ”Tulevina päivinä ei ole mahdollista selviytyä hengellisesti ilman Pyhän Hengen johdattavaa, ohjaavaa, lohduttavaa ja jatkuvaa vaikutusta.”11

Ymmärrättehän, että usko Herraan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen käskyjensä pitäminen on ja tulee aina olemaan kuolevaisuuden ratkaiseva koe. Meidän kaikkien täytyy ennen kaikkea ymmärtää, että kun ihmisellä ei ole sävelkorvaa uskon musiikille, hän on epävireessä Hengen kanssa. Kuten profeetta Nefi on opettanut: ”Te olette kuulleet hänen äänensä – –; ja hän on puhunut teille hiljaisella, vienolla äänellä, mutta teidän tuntonne oli turtunut, niin että ette voineet tuntea hänen sanojaan.”12 Pyhissä kirjoituksissa tehdään selväksi, että Pyhä Henki voi viestiä monin tavoin. Joskus Hän puhuu rauhaa mieleenne.13 Toisinaan Hän herättää ajatuksia tai ideoita, jotka askarruttavat mieltänne.14 Joskus Hän valaisee mielenne.15 Joskus Hän saa sydämenne täyttymään ilosta.16

Arvostan sosiaalisen median vastauksia, joita olen saanut julkaisuuni siitä, kuinka saada ilmoitusta. Yhdessä todettiin, että meidän pitää olla nöyriä ja ottaa vastaan ne hengelliset vaikutelmat, joita saamme. Sitten meidän pitää maailman sijaan kuunnella vaikutelmia.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Teidän ei tarvitse ihmetellä, mikä on totta. Teidän ei tarvitse ihmetellä, kehen voitte turvallisesti luottaa. Henkilökohtaisen ilmoituksen kautta te voitte saada oman todistuksen siitä, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa, että Joseph Smith on profeetta ja että tämä on Herran kirkko.”17

Oppimme on selkeä – meidän tulee olla myönteisiä ja rohkealla mielellä. Pidin kovasti siitä, että presidentti Dallin H. Oaks ja sisar Kristen M. Oaks tähdensivät rohkealla mielellä olemista heidän poikkeuksellisen hienossa maailmanlaajuisessa hartaustilaisuudessaan viime toukokuussa. Me tähdennämme aina uskoamme, emme pelkojamme. Me iloitsemme Herran lupauksesta, että Hän seisoo rinnallamme ja suo meille johdatusta ja ohjausta.18 Pyhä Henki todistaa sydämellemme, että meillä on rakastava taivaan Isä, jonka armollinen suunnitelma meidän lunastukseksemme täyttyy joka suhteessa Jeesuksen Kristuksen sovitusuhrin ansiosta.

Viitteet

  1. Ks. 1. Nefi 8.

  2. Ks. 1. Nefi 8:27; 11:35.

  3. Ks. 1. Nefi 8:23; 1:17.

  4. Ks. 1. Nefi 8:28.

  5. Ks. Ezra Taft Benson, ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 53.

  6. Ks. Mark Twain, Koiranelämää, 2000, suom. Olli Nuorto, s. 94. Twainin kommentit esitetään jokaiselle uudelle sukupolvelle ikään kuin ne olisivat merkittävä uusi havainto. Yleensä ei muisteta mainita sitä tosiasiaa, että Mark Twain oli yhtä vähättelevä kristinuskoa kohtaan kuin uskontoja kohtaan yleensäkin. Kun tällainen huomautus tehdään huumorilla, on luultavasti parasta yhtyä nauruun.

  7. Ks. 1. Nefi 1:2.

  8. Tri Ebeid Sarofim. Tapasin hänet Lontoossa, kun vanhimmat opettivat häntä. Ks. myös N. Eldon Tanner, julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1962, s. 53. Monet muinaisten seemiläisten ja egyptiläisten kirjoitusten tutkijat ovat panneet merkille ”Ja tapahtui” -liittokonjunktion toistuvan käytön virkkeiden alussa. Ks. ”It Came to Pass…”, Hugh Nibley, Since Cumorah, s. 150.

  9. Ks. Moroni 10:4. Hyvin harvat arvostelijat ovat vilpittömästi kokeilleet tätä vakain aikein.

  10. 3. Nefi 27:20.

  11. Russell M. Nelson, ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 96.

  12. 1. Nefi 17:45; ks. myös Ezra Taft Benson, ”Etsikää Herran henkeä”, Valkeus, syyskuu 1988, s. 5. Presidentti Ezra Taft Benson sanoi: ”Useimmiten me kuulemme Herran sanat tunteena. Jos olemme nöyriä ja vastaanottavaisia, Herra puhuu meille tunteittemme kautta.”

  13. Ks. OL 6:23.

  14. Ks. OL 128:1.

  15. Ks. OL 11:13.

  16. Ks. Moosia 4:20.

  17. Russell M. Nelson, ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, s. 95.

  18. Ks. OL 68:6.

Tulosta