2024 Andakter
Tro på fremtiden


Tro på fremtiden

Verdensomspennende andakt for unge voksne

Søndag 5. mai 2024

Tusen takk, eldste og søster Gilbert, for deres kommentarer og vitnesbyrd. Og jeg husker den opplevelsen i Peru og også deres undervisning, og hvor velsignet vi var, og de var, for deres undervisning den gangen.

Jeg vil runde av talen min med ett ord: håp.

Jeg tror det er lettere for oss eldre å se Herrens hånd i vårt liv enn det er for dere yngre mennesker. Fordi vi har levd i mange flere år og har hatt mange flere opplevelser tidligere, er vi i stand til å se oss tilbake og se en kjærlig himmelsk Faders hender veilede oss og beskytte oss gjennom livet.

Når jeg tenker tilbake nå, innser jeg at i mange øyeblikk som jeg trodde jeg var alene, var jeg ikke det. Jeg kan nå se at når noen dører ble lukket, og jeg lurte på hvorfor, og klaget over det, da jeg trodde at mine bønner ikke ble besvart, ble en annen dør, i et annet øyeblikk, eller på et annet sted, åpnet for en bedre vei. Men jeg kunne ikke se det på den tiden. Men jeg kan se det nå, når jeg ser tilbake.

I mange andre øyeblikk trodde jeg at jeg var den som tok kloke beslutninger alene eller med Mônica, og trodde at jeg var den smarte som bygget min lyse fremtid. Jeg kan nå se en usynlig hånd bak kulissene som veileder meg og beskytter meg mot mulige feiltrinn. Jeg kan se at han alltid var der for meg.

Derfor kan jeg vitne om at vi har en Fader i himmelen som kjenner oss og bryr seg om oss. Jeg kan vitne om at vi har en Frelser som elsker oss og er klar til å hjelpe oss i enhver omstendighet i livet.

Noen ganger tror kanskje noen av dere at ingen vet hva du går gjennom i livet, og kanskje du har rett. Det gjør vi ikke. Men Frelseren gjør det. Eldste Bednar lærte oss:

“Det finnes ikke noen fysisk smerte, ingen sjelekval, ingen åndens lidelse, ingen skrøpelighet eller svakhet som du eller jeg noensinne opplever i løpet av vår jordiske reise, som Frelseren ikke først har opplevd. Du og jeg kan i et svakt øyeblikk komme til å rope: ‘Ingen forstår. Ingen vet hvordan det er.’ Kanskje intet menneske vet det. Men Guds Sønn vet og forstår det, for han følte og bar våre byrder lenge før vi selv gjorde det. Fordi han betalte den største pris og bar denne byrden, har han fullkommen empati og kan rekke ut sin barmhjertighets arm i så mange faser av vårt liv.”

I Alma 7 lærer vi hvordan og hvorfor Frelseren er i stand til å sørge for denne type hjelp.

“Og han skal gå ut, ha smerter og lidelser og fristelser av alle slag, og dette for at det ord kunne bli oppfylt som sier at han vil påta seg sitt folks smerter og sykdommer.”

Følgelig har Frelseren ikke bare lidd for våre synder, men også lidd for den urettferdighet, smerte, pine og all følelsesmessige nød som vi kunne gjennomgå i vårt liv.

Så avslutter Alma:

“Og han vil påta seg døden, så han kan løse dødens bånd som binder hans folk. Og han vil påta seg deres skrøpeligheter, så hans indre kan fylles med barmhjertighet i kjødet, så han i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter.”

Jeg har et personlig vitnesbyrd om denne himmelske hjelp. Jeg har opplevd det gjennom hele min ungdom, mitt ekteskap, min foreldrerolle og mitt lederskapsliv. Jeg vet at min Forløser lever, og ved hans nåde og hans forsonings velsignelser kan vi ha håp og glede i dette liv og en evig familie i det neste.

Dette vitner jeg om av hele mitt hjerte, i Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut