Vännen
Fem sätt att stå upp mot mobbare
Augusti 2024


”Fem sätt att stå upp mot mobbare”, Vännen, augusti 2024, s. 39.

5 saker

Fem sätt att stå upp mot mobbare

Bild
barn som håller upp skyltar och affischer

Illustration: Mark Robison

Det kan vara skrämmande att möta en mobbare. Men du har Jesu Kristi fullkomliga exempel att följa, och du har hans styrka med dig. När någon är ovänlig mot dig eller andra kan du stå upp för det som är rätt! Här är fem sätt:

  1. Säg åt personen att sluta. Säg med bestämd röst till personen att sluta behandla dig eller någon annan ovänligt. Tänk på tillfällen när Jesus Kristus stod upp mot människor som var ovänliga mot honom och andra (se Johannes 8:3–11). Han hjälper dig att göra detsamma.

  2. Gå därifrån. Det modigaste en människa kan göra ibland är att gå därifrån. Ta ett djupt andetag och gå därifrån. Om du ser någon som blir mobbad, gå dit och be honom eller henne följa med dig, och bara gå iväg tillsammans.

  3. Be. Bönen är mäktig! Be om mod och medkänsla. Det kanske låter konstigt, men be för mobbaren också! ”Be till din himmelske Fader”, sa äldste Neil L. Andersen. ”Han vägleder dig till vad du ska göra. Han öppnar dörrar, tar bort vägspärrar och hjälper dig att övervinna hinder.”

  4. Kom ihåg ditt värde som ett barn till Gud. Det spelar ingen roll vad någon säger till eller om dig – det kommer aldrig att förändra hur mycket din himmelske Fader älskar dig. Håll den här sanningen nära ditt hjärta så känner du dig starkare och modigare. Behandla alltid andra som Guds barn också.

  5. Var vänlig. Du kan vara ett föredöme i vänlighet. Jesus Kristus lärde oss att det här är det bästa sättet att hantera mobbare. ”Älska era fiender, välsigna dem som förbannar er, gör gott mot dem som hatar er, och be för dem som förföljer er” (se KJV Matthew 5:44).

  • ”Det är ett underverk”, Liahona, maj 2013, s. 80.

Skriv ut