2021
Een groot werk
Januari 2021


‘Een groot werk’, Voor de kracht van de jeugd, januari 2021, 20–21.

Een groot werk

Jongerenthema 2021:
Leer en Verbonden 64:33–34

De Heer wil graag dat je aan ‘het grootste werk’ op aarde deelneemt.1

Afbeelding
Jongerenthemalogo 2021

Jullie geweldige jongevrouwen en jongemannen maken deel uit van iets fenomenaals – jullie leggen ‘het fundament van een groot werk’ (Leer en Verbonden 64:33). Door dit werk kan de Heer Jezus Christus zijn zending uitvoeren. Het houdt in dat we aan de vergadering van Israël en de opbouw van Zion aan beide zijden van de sluier meewerken.

Bij het jeugdbataljon gaan

President Russell M. Nelson heeft ieder van jullie gevraagd om aan dit werk deel te nemen. Daarvoor ga je bij ‘het jeugdbataljon van de Heer’.2 Maar wat is een bataljon? Een bataljon is een speciale eenheid die specifieke taken uitvoert. Dat betekent dat je deel uitmaakt van een speciale eenheid om jouw deel van het grote werk van de Heer te doen.

De profeet heeft je gevraagd om het doel van je leven aan de vergadering van Israël te koppelen. Dan begint je leven op Mozes’ leven te lijken. Mozes had als Egyptische prins een luxeleventje. Maar hij moest uit levensbehoud vluchten en was daarna tevreden met een eenvoudig leven als schapenhoeder. Maar de Heer riep hem en zei: ‘Ik heb een werk voor u’ (Mozes 1:6). Vader in de hemel wist wat Mozes niet wist: dat Mozes met Gods hulp een grote rol kon spelen in het redden van een grote natie – hij kon alles doen.

Jij kunt jouw rol spelen

Misschien krab je je achter je oor en zeg je: ‘Maar ik ben Mozes niet. Hoe kan ik in deze wereld een rol van betekenis spelen?’ We hebben allemaal die gedachte wel eens gehad, maar wij zijn lang genoeg in deze wereld om te weten dat ieder van ons dat kan. Elke dag zien we gewone jongeren die ervoor kiezen geen gewoon leven te leiden. Ze hebben een grote invloed op hun medemens door op een gewone, rustige manier een echte discipel van Jezus Christus te zijn. Ze ontwikkelen hun talenten en helpen thuis zoveel mogelijk. Je bent door de profeet geroepen om ‘het fundament van een groot werk’ te leggen. Als je op Jezus Christus vertrouwt en zo goed mogelijk zijn wil doet, speel je de rol van je leven!

Je staat er niet alleen voor. Door bij het bataljon van de Heer te gaan, ga je deel uitmaken van een grote, wereldwijde groep jongeren. We staan naast je, schouder aan schouder, met je ouders, leiders, vrienden, apostelen en profeten en zelfs de engelen van de hemel. We streven er samen naar het werk van de Heer te volbrengen (zie Leer en Verbonden 84:88).

Uit het kleine komt het grote voort

We doen het stapje voor stapje. De Heer wil dat we kleine, eenvoudige stapjes nemen als we aan dit grote werk beginnen (zie Leer en Verbonden 64:33). We bereiken veel als we consequent en getrouw voorwaarts gaan en daadkrachtig onze medemens hulp bieden. Sommige van die eenvoudige dingen kunnen op jou persoonlijk worden afgestemd, aangezien de marsroute voor ieder anders loopt.

Bid dat je mag weten wie je bent en wat jouw rol in het plan van onze hemelse Vader is. Bid en bedenk welke kleine en eenvoudige dingen jij elke dag kunt doen. Je zult waarschijnlijk wel uit je comfortzone moeten komen om op een ingeving te reageren. Maar als je er gewillig gehoor aan geeft, zul je er meer krijgen.

Onlangs heeft president Nelson gezegd: ‘Als discipel van Jezus Christus moeten we Hem steeds doelbewuster proberen te horen. We zullen ons steeds bewust moeten inspannen om ons dagelijks met zijn woorden, zijn leringen, zijn waarheden te vullen.’3

De Heer zal je talenten uitbreiden en je vreugde vergroten

Als je naar openbaring streeft, zal de Heer je laten weten hoe je je talenten en persoonlijkheid kunt aanwenden om te dienen en naar het evangelie te leven. Hij zal je verbeeldingskracht, creativiteit en talenten oprekken op manieren die je zelf niet voor mogelijk houdt.

Als je de Heer een hulpvaardig hart en gewillige geest biedt, zul je meer vrienden leren kennen en meer kansen krijgen om te dienen. Hij zal je sterken in je identiteitsgevoel en je doelen, en je zult vreugde hebben.

Soms zullen we de neiging hebben om op onze lauweren te rusten en achterover te leunen, maar God heeft iets anders in gedachten voor ons. Net zoals Hij voor Mozes een groot werk had, heeft Hij een groot werk voor jou. Word niet moe! We hebben zoveel vertrouwen in jullie: het jeugdbataljon van de Heer.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Hoop van Israël’ (wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018), 3, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  2. Russell M. Nelson, ‘Hoop van Israël’, 12, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, algemene aprilconferentie (Liahona, mei 2020, 89).

Afdrukken