2021
Joseph Smith, mijn profeet
Januari 2021


‘Joseph Smith, mijn profeet’, Voor de kracht van de jeugd, januari 2021, 8–11.

Kom dan en volg Mij

Joseph Smith, mijn profeet

Hij is ook jouw profeet. Door studie van zijn leringen kun je van hem meer jouw profeet maken.

Afbeelding
Joseph Smith

In de algemene aprilconferentie 2020 zei president Russell M. Nelson iets wat een gevoelige snaar bij mij raakte: ‘Waar u ook woont of wat uw omstandigheden ook zijn, de Heer Jezus Christus is uw Heiland, en Gods profeet Joseph Smith is uw profeet.’ (‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 88.)

Al van jongs af aan denk ik er ook zo over: Joseph Smith is mijn profeet. Meer dan wie ook, heeft deze profeet van de herstelling mij geholpen om Jezus Christus en zijn evangelie te leren kennen. Ik heb de openbaringen in de Leer en Verbonden bestudeerd. En in mijn tienertijd kreeg ik van mijn vader een boek met de leringen van de profeet Joseph Smith, dat ik verslond. De leringen in dat boek werden een belangrijke bouwsteen in mijn getuigenis van het herstelde evangelie.

Sindsdien heb ik gedacht: waarom maakten de leringen van Joseph Smith zo’n enorme indruk op mij? Waardoor kon de Geest zo indringend tot mij getuigen dat ze waar zijn? Volgens mij draait het om drie zaken: (1) Joseph wist wat hij wist en maakte er geen geheim van; (2) hij was goed in het uitleggen van de goddelijke waarheden die hem waren geopenbaard; en (3) zijn karakter en persoonlijkheid kwamen er altijd in tot uiting.

Hij wist wat hij wist en maakte er geen geheim van

Niet lang na het eerste visioen kreeg Joseph Smith met vervolging te maken, omdat hij vrijuit sprak over de openbaring die hij had ontvangen. Dat wilde echter niet zeggen dat hij zijn woorden terugnam: ‘Waarom mij vervolgen voor het spreken van de waarheid? Ik heb echt een visioen gezien, en wie ben ik, dat ik God kan weerstaan, of waarom denkt de wereld mij te kunnen doen loochenen wat ik werkelijk heb gezien? Want ik had een visioen gezien; ik wist het, en ik wist dat God het wist, en ik kon het niet loochenen, noch durfde ik dat’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:25).

Hoewel hij wist dat hij meer vervolging en haat over zich af zou roepen, bleef Joseph Smith de goddelijke waarheden de rest van zijn leven moedig verkondigen.

Voorbeeld:

Hoewel de meeste christenen geloofden dat God de mens uit niets had geschapen, predikte Joseph Smith vrijmoedig een andere leer:

‘De mens was eveneens in het begin bij God. Intelligentie, of het licht van de waarheid, is niet geschapen of gemaakt, en dat kan ook niet’ (Leer en Verbonden 93:29).

‘De ziel van de mens – de onsterfelijke geest. Waar kwam die vandaan? Alle geleerden en doctors in de godgeleerdheid zeggen dat God die in het begin geschapen heeft, maar dat is niet waar. Volgens mijn opvatting verlaagt dat denkbeeld de mens. Ik geloof niet in die leerstelling, want ik weet beter. Luister, al u einden der wereld, want God heeft het mij verteld; en als u mij niet gelooft, zal dat toch niets afdoen aan de waarheid.’ (Zie Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 226.)

Afbeelding
Joseph Smith geeft les

Hij legde de eeuwige waarheden duidelijk uit

Joseph Smith liet soms doorschemeren dat hij veel meer wist van Gods verborgenheden dan hij met de wereld kon delen. Maar als hij predikte, wist hij de goddelijke waarheden duidelijk en eenvoudig uit te leggen.

Voorbeeld:

Na het eerste visioen leerde Joseph Smith veel waarheden over de aard van God de eeuwige Vader. En in zijn leringen legde hij het belang van die waarheden uit. Hij heeft bijvoorbeeld gezegd:

‘Als de mens het karakter van God niet kan begrijpen, kan hij zichzelf niet begrijpen’ (Leringen: Joseph Smith, 43–44). Dat lijkt me een tamelijk duidelijke uitspraak die precies aangeeft wie God is, wie wij zijn, wat onze relatie tot Hem is, en wat we kunnen worden.

Hij liet daar de volgende uitspraak op volgen: ‘God was eens zoals wij nu zijn. Hij is een verhoogde persoon’ (Leringen: Joseph Smith, 44). Zelfs nog duidelijker.

En toen zei hij dit: ‘God, die Zich te midden van geesten en heerlijkheid bevond, achtte het raadzaam, daar Hij intelligenter was, om wetten in te stellen die de rest de kans boden om net zoveel vooruitgang te maken als Hijzelf’ (zie Leringen: Joseph Smith, 227). Wat Joseph Smith hier onder woorden brengt, is van fundamenteel belang voor het plan van onze hemelse Vader: onze hemelse Vader wil dat we worden zoals Hij.

Afbeelding
Joseph Smith aan het woord

Zijn karakter en persoonlijkheid komen tot uiting

Het taalgebruik van Joseph Smith geeft ons een goed idee van wie hij was en wat hij was als persoon en als profeet. Dat is belangrijk, want als je mensen leert kennen, is het makkelijker om hun ideeën te begrijpen. Josephs karakter komt in zijn onderwijs tot uiting.

Voorbeeld:

Joseph Smith was van nature een vrolijk mens (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:28), maar als het aankwam op gehoorzaamheid aan Gods geboden was hij heel serieus. Hij wist uit ervaring dat je maar beter niet van die geboden kon afwijken (zie bijvoorbeeld Leer en Verbonden 3:4–9). Deze mengeling van een vrolijk karakter en bedachtzaam discipelschap intrigeert mij – en ik kan mij er persoonlijk in vinden.

Afbeelding
Joseph Smith doet mee aan een spel

Als de profeet van de herstelling kreeg Joseph Smith het gebod om de waarheden die God had geopenbaard, te prediken. Voor veel mensen waren ze compleet nieuw. Joseph had de zware taak om die nieuwe waarheden aan anderen te leren. Maar dat leidde soms tot frustraties. Hij heeft ooit gezegd:

‘Het is uitermate moeilijk om deze generatie iets bij te brengen. Je kunt het vergelijken met het splijten van een knoest, met een maïskoek als wig en een pompoen als hamer. Zelfs de heiligen zijn traag van begrip’ (zie Leringen: Joseph Smith, 556).

Dit was een serieuze aangelegenheid voor Joseph Smith. Er moet zoveel geweest zijn dat hij wilde dat de mensen leerden en begrepen, omarmden en naleefden, maar helaas wilden ze niet. De voorgaande simpele huisbakken vergelijking uit het 19e-eeuwse koloniale Amerika schildert echter wel een amusant beeld en biedt ons een kijkje in het karakter van Joseph Smith.

Er komen veel andere aspecten van Josephs karakter in zijn leringen tot uiting. Bijvoorbeeld zijn liefde voor zijn vrienden: ‘Zo lang ik leef zullen ze altijd een vriend hebben; mijn hart zal liefhebben, mijn handen zullen arbeiden voor wie mij liefhebben en voor mij willen arbeiden, en ik zal mijn vrienden immer trouw blijven’ (Leringen: Joseph Smith, 496).

Of zijn menslievendheid en vrijgevigheid: het huis van een man was afgebrand en veel mensen zeiden dat ze medelijden met hem hadden. Joseph zei onmiddellijk: ‘Ik heb medelijden met deze broeder ten bedrage van vijf dollar; hoeveel medelijden hebt u?’ (Leringen: Joseph Smith, 494.)

Hij had ook liefde voor zijn familie, integriteit, nederigheid, vertrouwen, gerechtigheid en billijkheid, geloof te midden van beproevingen en lijden. Hij uitte dat alles, samen met de eeuwige waarheden en beginselen die we moeten naleven.

Hij is mijn profeet

Joseph Smith wordt nog steeds aangevallen en bekritiseerd. De profeet Joseph heeft gezegd: ‘Ik heb u nooit gezegd dat ik volmaakt was; maar er zijn geen fouten in de openbaringen die ik heb onderricht’ (Leringen: Joseph Smith, 558). We kunnen moedig getuigen dat hij een profeet was. Het valt mij makkelijk om van Joseph Smith te getuigen. Niet omdat er een bevredigend antwoord is op alle vragen die mensen over hem opwerpen, maar omdat ik zijn openbaringen en profetische leringen heb bestudeerd en de Heilige Geest tot mij heeft getuigd dat ze waar zijn. Het is zoals Joseph dat eens onder woorden bracht:

‘Ik kan de beginselen van het eeuwige leven proeven, en dat kunt u ook. Ze zijn me door de openbaringen van Jezus Christus gegeven; en ik weet dat als ik u deze woorden van het eeuwige leven geef, zoals ze aan mij zijn gegeven, u ze ook zult proeven en ze zult geloven. U zegt dat honing zoet is, en dat vind ik ook. Ik kan ook de sfeer van het eeuwige leven proeven. Ik weet dat het goed is; en als ik u vertel over de dingen die ik door inspiratie van de Heilige Geest heb ontvangen, bent u gebonden om ze als iets zoets te ontvangen, en er steeds meer van te genieten’ (zie Leringen: Joseph Smith, 560–561).

Die heerlijke zoetheid heb ik geproefd. Ze werd me aangereikt door mijn profeet, Joseph Smith. En zoals president Nelson heeft gezegd, is hij ook jouw profeet. Jij kunt dit jaar serieus werk maken van je studie van zijn leven en leringen met Kom dan en volg Mij. Dan zul jij kunnen getuigen van de zoete waarheden die hij je heeft helpen proeven.

Afdrukken