2021
Søk Sion og Herrens velsignelser
September 2021


“Søk Sion og Herrens velsignelser”, Til styrke for ungdom, sep. 2021, 2–5.

Kom, følg med meg

Søk Sion og Herrens velsignelser

Lære og pakter 97:21

Å bygge opp Sion er et stort ansvar, men det er også svært givende.

Bilde
jente som studerer Skriftene

Den første store sannhet i himmelen er at Gud elsker oss av hele sitt hjerte, og av all makt, sinn og styrke. Han ønsker det aller beste for oss – det har han alltid gjort, og det vil han alltid gjøre. Han ønsker at vi skal være lykkelige, ikke midlertidig eller overfladisk lykkelige, men dypt og evig lykkelige slik han er. Han ønsker at vi skal vokse og nå vårt guddommelige potensial som en sønn eller datter av Gud.

Jeg vet at dette ikke alltid er lett. Mange av dere opplever motgang og personlige prøvelser som noen ganger kan være overveldende. Du har sannsynligvis sett på dine egne omstendigheter, på noen av forholdene i familien eller problemene mellom nasjoner over hele verden, og lurt på: “Hvordan skal jeg komme meg gjennom denne labyrinten av utfordringer?” Ett svar vil kanskje overraske deg: Søk å bygge opp Sion.

Hvor er Sion?

Bilde
Jesus Kristus sammen med fiskere

Lovest Thou Me More Than These? [Elsker du meg mer enn disse?], av David Lindsley

Gjennom hele historien har Gud regelmessig kalt sitt folk til å opprette Sion. Det var vanligvis et bestemt sted hvor Guds folk kunne være fri for verdens innflytelse og leve i harmoni med hverandre. Men i denne siste store evangelieutdeling er ikke Sion begrenset til ett geografisk sted. I vår tid kan Sion være hvor som helst et trofast medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige finnes. Herren beskrev disse Sions folk som “av ett hjerte og ett sinn” (Moses 7:18) og “rene av hjertet” (Lære og pakter 97:21). Kort sagt tenker vi ikke lenger på Sion som hvor vi skal leve, men hvordan vi skal leve.

Mange fantastiske velsignelser er i vente for deg når du gjør ditt beste for å bygge opp Sion, være den Frelseren trenger at du er og bidrar til å forberede veien til hans gjenkomst til jorden. En slik innsats krever arbeid og enorm tro, men den vil også gi varig lykke og glede. Jeg håper du synes dette er like rørende og spennende som jeg! President Russell M. Nelson har undervist at bokstavelig talt ingenting – kunne vært viktigere.1 Og vi får delta! Vi er soldatene på sannhetens frontlinje. Vi bærer ikke kuler, men bandasjer! Vi er kalt til å hjelpe til med å helbrede verden og sørge for en verdensomspennende forsamling av mennesker som Frelseren kan komme til.

Elske Gud og vår neste

Bilde
ungdommer som tar gruppeselfie

Vi kan oppnå denne typen familie, nabolag eller nasjon ved å holde budet om å elske. Og jo mer vi elsker Gud, desto mer vil vi elske våre medmennesker og se hvordan vi kan velsigne dem. Det er naboer å hjelpe, fattige å løfte opp og godt å gjøre overalt.

Herren beskrev en gang dette ansvaret og denne velsignelsen slik:

“Derfor, vær trofast … styrk de svake, løft de hengende hender, og gi kraft til de vaklende knær.

Og hvis du er trofast inntil enden, skal du få en udødelighetens krone og evig liv i de boliger jeg har beredt i min Faders hus” (Lære og pakter 81:5–6).

Stå frem for sannheten

Bilde
gutter som snakker sammen

Når Gud kaller oss til å bygge opp Sion, kaller han oss til å stå frem for hans lære og holde fast ved vår tro. Dette vil ikke alltid være lett eller behagelig å gjøre, men vi må gjøre det – med medfølelse, ydmykhet, forståelse og usvikelig nestekjærlighet til andre. Når vi prøver å opprette Sion, vil vi helt sikkert møte dem som kanskje ikke ser ut, kler seg eller oppfører seg passende. Når vi møter slike mennesker, må vi være nøye med å reagere rettferdig, ikke selvrettferdig. I slike situasjoner er det beste vi kan gjøre å oppføre oss ordentlig og vise “oppriktig kjærlighet” til dem (se Lære og pakter 121:41).

Jeg ønsker at andre skal nyte velsignelsene jeg har, men noen ganger lurer jeg på hvordan jeg kan dele dem på en måte som ikke vil være støtende eller bli misforstått. Dette skriftstedet har hjulpet meg gjennom alle mine kall i Kirken og mitt personlige ansvar som en Kristi disippel:

“Derfor, sannelig sier jeg dere, oppløft deres røst til dette folk, tal de tanker som jeg skal legge i deres hjerter, og dere skal ikke bli gjort til skamme for menneskene,

for det skal bli gitt dere i samme stund, ja, i samme øyeblikk, hva dere skal si.

Men en befaling gir jeg dere at hva som helst dere forkynner, skal dere forkynne i mitt navn, i hjertets andektighet og i saktmodighetens ånd, i alle ting.

Og jeg gir dere det løfte at i den grad dere gjør dette, skal Den Hellige Ånd utgytes for å vitne om alt dere skal si” (Lære og pakter 100:5–8).

En velsignelse på veien videre

Bilde
ungdom i byen

Mine kjære unge venner, det vil komme utfordrende dager fremover, men deres liv vil til syvende og sist bli storartet når dere gir deres hjerte til Gud, elsker vår Herre Jesus Kristus og gjør deres beste for å etterleve evangeliet. Hvis dere er trofaste, vil Sion være der dere er. Jeg velsigner dere med å ta imot det med glede. Herren har så mye i vente for dere!

Note

  1. Se Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), 8, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

Skriv ut