2021
Bygg den beste utgaven av deg selv
September 2021


“Bygg den beste utgaven av deg selv”, Til styrke for ungdom, sep. 2021, 6–7.

Kom, følg med meg

Bygg den beste utgaven av deg selv

Fem måter å utvikle et lykkelig og gledesfylt liv på.

Lære og pakter 95:13–14

Bilde
røntgenbilde av en ung kvinne, plantegning av et tempel

Illustrasjoner: Juliet Percival

Da Herren befalte Joseph Smith å bygge Kirtland tempel, overlot han det ikke til ham å finne ut hvordan han skulle gjøre alt selv. Han åpenbarte en plan som ville lykkes.

“La huset bygges, ikke etter verdens vis”, erklærte Herren. “La det bli bygget på den måte som jeg skal vise” (Lære og pakter 95:13–14). Herren ga så instruksjoner om hvordan tempelet skulle bygges (se Lære og pakter 95:15–17).

Heldigvis har Herren vist oss mer enn bare hvordan vi skal bygge templer. Han har også gitt oss instruksjoner for å hjelpe oss å bli det beste mennesket vi kan være. Når vi følger dem, vil vi bygge vårt liv “ikke etter verdens vis”, men på den måten Herren har planlagt.

Her er fem måter å utvikle et lykkelig og gledesfylt liv med fokus på Jesus Kristus på.

Bygg en sikker grunnvoll

Enhver arkitekt eller byggmester vil fortelle deg at et solid fundament er avgjørende for enhver bygning. Helaman forkynte at den beste grunnvoll for vårt liv er “vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn” (Helaman 5:12). Vi kan gjøre Kristus til vår grunnvoll ved å komme til ham og følge hans læresetninger. Hvordan føler du at det går med å gjøre Kristus til grunnvollen i ditt liv?

Tjen andre

Bilde
føtter

En annen flott måte å bygge vårt liv på kommer, ifølge president Dieter F. Uchtdorf, daværende annenrådgiver i Det første presidentskap, “mens vi er oppreist og i tjeneste for Herren og menneskene rundt oss.”1 Når du utfører tjeneste for andre, gjør du det Jesus gjorde og lærer å bli mer lik ham. Og du vil ikke bare være til velsignelse for menneskene du tjener, men du vil også bli velsignet.

Lag en regelmessig rutine for bønn og skriftstudium

Bilde
hender som ber

En annen måte å bygge et lykkelig liv på er å utvikle et forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. En fin måte å gjøre dette på er ved bønn og skriftstudium.

President Uchtdorf sa: “For å styrke vårt forhold til Gud trenger vi litt meningsfylt tid alene med ham. Hvis vi stille fokuserer på daglig personlig bønn og skriftstudium … er dette kloke investeringer av vår tid og innsats for å komme nærmere vår himmelske Fader.”2

Bønn er en anledning til å kommunisere med vår Fader i himmelen. Han kjenner oss, elsker oss og ønsker å høre fra oss! Når vi ber oppriktig, takker og ber om det vi trenger, lytter han og svarer alltid på sin egen måte og når han finner det riktig.

Når det gjelder skriftstudium, finnes det ingen riktig måte å gjøre det på. Det viktigste er at du gjør det! President Russell M. Nelson har sagt: “Daglig fordypning i Guds ord er avgjørende for åndelig overlevelse.”3 Å bruke tid på Skriftene hver dag vil uten tvil hjelpe deg å bygge opp et liv preget av tro og styrke.

Omgi deg med dem som oppmuntrer deg til å gjøre godt

Bilde
gutt med utstrakte armer

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal få kontakt og utvikle relasjoner med andre – spesielt familie og venner. Vi blir ofte formet av dem vi tilbringer tid sammen med. Enten de er medlem av Kirken eller ikke, skulle du omgi deg med mennesker som hjelper deg å etterleve evangeliet, holde Herrens normer og bli et bedre menneske. Du kan også hjelpe andre rundt deg å gjøre det samme. Hvilke av vennene dine hjelper deg å bygge din grunnvoll på rettferdighet?

Finn glede i å bygge din grunnvoll

Det er mange andre måter du kan bygge ditt liv på for å være åndelig sterk og ha glede, herunder å gå i kirken og ta del i nadverden, inngå og holde pakter og følge rådene fra levende profeter.

Det er viktig å huske at alle disse tingene tar tid og arbeid. Det er alltid bygging og læring å gjøre, men du trenger ikke å gjøre det alene. Herren vil hjelpe deg hver dag når du gjør ditt beste for å bygge et liv som du og han kan være stolte av, og som vil gi deg glede.

Noter

  1. Dieter F. Uchtdorf, “Å vente på veien til Damaskus”, generalkonferansen i april 2011 (Ensign eller Liahona, mai 2011, 76).

  2. Dieter F. Uchtdorf, “Det som betyr mest”, generalkonferansen i oktober 2010 (Ensign eller Liahona, nov. 2010, 21).

  3. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, generalkonferansen i april 2020 (Ensign eller Liahona, mai 2020, 89).

Skriv ut