2021
Kraften i et navn
Oktober 2021


“Kraften i et navn”, Til styrke for ungdom, okt. 2021.

Kom, følg med meg

Kraften i et navn

Lære og pakter 115

Navn betyr noe – spesielt når det gjelder navnet på Jesu Kristi gjenopprettede kirke.

Bilde
Jesus Kristus

Portrait of Christ the Savior [Portrett av Kristus, Frelseren], av Heinrich Hofmann

Har du noen gang tenkt på hvor viktig et navn kan være? Tenk på ditt eget navn som ble gitt deg da du ble født – et navn du kan kjennes ved hele livet. Navnet ditt er ofte det første noen spør deg om når de møter deg. Og det er den enkleste måten for familie, venner og andre å henvende seg til deg og henvise til deg på. Som små barn hadde mange av dere også det privilegium å motta et navn og en velsignelse ved prestedømmets kraft.

Ved dåpen inngår du en pakt med Gud for å vise at du er villig til å påta deg Jesu Kristi navn. Hver gang du tar nadverden, fornyer du denne pakten og lover alltid å minnes ham (se Mosiah 18:8–9; Lære og pakter 20:77, 79).

Så navn betyr noe. Ikke bare kan et navn knytte hver enkelt av oss til vår egen identitet og individualitet, men det kan også innebære myndighet, ansvar og velsignelser. Dette gjelder spesielt navnet på Jesu Kristi gjenopprettede kirke, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Frelseren ga sin kirke et navn

Vår kjære profet, president Russell M. Nelson, har forklart hvorfor navnet på Frelserens kirke er så viktig. Han sa: “Det er Herrens befaling. Joseph Smith ga ikke navnet til kirken som ble gjenopprettet gjennom ham. Det gjorde heller ikke Mormon. Det var Frelseren selv som sa: ‘For slik skal min kirke kalles i de siste dager, ja, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige’ [Lære og pakter 115:4].”1

Dette er ikke første gang vi får instruksjoner om hva vi skal kalle Jesu Kristi Kirke. Da den oppstandne Frelseren viste seg for nephittene etter at de hadde bedt til Faderen i hans navn, spurte folket ham hva de skulle kalle kirken hans. Frelseren svarte:

“[Dere skal] kalle kirken ved mitt navn …

Og hvordan kan det være min kirke hvis den ikke kalles ved mitt navn? For hvis en kirke kalles ved Mose navn, da er den Mose kirke, eller hvis den kalles ved et menneskes navn for eksempel Mormon, da er den et menneskes kirke. Men hvis den kalles ved mitt navn, da er den min kirke hvis den er bygget på mitt evangelium” (3 Nephi 27:7–8).

Av disse grunnene har president Nelson erklært: “Kirkens navn [er] ikke gjenstand for forhandling. Når Frelseren tydelig sier hva navnet på hans kirke skal være, og til og med innleder sin erklæring med: ‘For slik skal min kirke kalles’, mener han alvor.”2

Bilde
Jesus Kristus blant nephittene

The Bible and Book of Mormon Testify of Christ [Bibelen og Mormons bok vitner om Kristus], av Greg Olsen

President Nelson har lovet at hvis vi vil gjøre vårt beste for å gjenopprette og bruke det riktige navnet på Frelserens kirke, “vil han hvis kirke dette er, utøse sin kraft og sine velsignelser over de siste dagers hellige i større grad enn vi noensinne har sett.”3

Vi kan hjelpe andre å vite hva vi tror på

En av velsignelsene ved å bruke Kirkens riktige navn kommer når vi tar vårt ansvar for å forkynne Frelserens navn over hele verden på alvor.

I årenes løp har kallenavn som “SDH-kirken” og “Mormonkirken” blitt brukt istedenfor navnet Frelseren åpenbarte. Problemet med kallenavn som disse er at de utelater Jesu Kristi navn fra hans kirke. Når de gjør det, gir de en feilaktig fremstilling av hvem vi er og hva vi tror på.

Vi tror at Jesus Kristus er verdens Frelser og Forløser. Dessverre tror noen at vi ikke tror på ham eller at vi tilber en annen enn ham. Ved så ofte som mulig å dele med andre at vi er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, presiserer vi at vi tilber Jesus Kristus. De vi omgås, vil da begynne å forstå at Jesus Kristus virkelig står sentralt i vår tro og vårt liv.

Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv

President Nelson sa: “Jesus Kristus befalte oss å kalle Kirken ved hans navn fordi det er hans kirke, fylt med hans kraft.”4

Jesus Kristus levde et syndfritt liv. Han overvant alle verdens fristelser, smerter, utfordringer og lidelser. Han blødde i Getsemane og på korset da han led fryktelig og helt ubeskrivelig smerte. Han påtok seg alle våre smerter og sykdommer. Ved sitt sonoffer står han beredt til å hjelpe hver enkelt av oss. Når vi utøver tro på ham og kommer til ham, blir vi “velsignet med større kraft til å takle fristelser, kamper og svakhet”.5

Bilde
ungdom som snakker sammen

Når vi sier klart og tydelig at vi er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, erkjenner vi også at han er den som har makt til å styrke oss, lette våre byrder og bringe glede og fred til vårt liv. I tillegg er vi også lovet at vi skal ha “Guds kunnskap og kraft til å hjelpe oss å bringe velsignelsene ved Jesu Kristi gjengitte evangelium til alle nasjoner, stammer, tungemål og folk, og forberede verden for Herrens annet komme.”6

Flere velsignelser vil komme

Mine venner, tenk på hvilken innflytelse vi kan ha ved ganske enkelt å bruke det fulle navnet på Frelserens kirke. Jeg vitner om at Jesus Kristus står i spissen for sin kirke og leder den gjennom sine profeter, seere og åpenbarere. Jeg oppfordrer deg til å søke velsignelsene som Frelserens kirke kan gi, og dele dens uvurderlige sannheter med andre. Jeg vet at hans kirke, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, vil velsigne deg, dine venner og din familie nå og i evigheten.

Skriv ut