2021
Hvordan du kan finne hjelp i dine vanskeligste prøvelser
Oktober 2021


“Hvordan du kan finne hjelp i dine vanskeligste prøvelser”, Til styrke for ungdom, okt. 2021.

Kom, følg med meg

Hvordan du kan finne hjelp i dine vanskeligste prøvelser

Lære og pakter 121122

Selv under en av de mest elendige opplevelsene i sitt liv fant profeten Joseph Smith håp, hjelp og helbredelse.

Bilde
ung mann

“O Gud, hvor er du?”

Det må være ganske ille når man stiller et desperat spørsmål som dette. For profeten Joseph Smith, som led i Liberty fengsel i Missouri, var det det.

Året var 1839. Joseph og vennene hans hadde sittet i fengsel – på falske anklager – i over fire måneder. Det var den kaldeste vinteren i manns minne, og de hadde knapt noe å holde seg varme med. Hans familie, venner og resten av Kirken hadde blitt drevet ut av området av voldelige mobber. Joseph hadde svært lite kontakt med dem. Det var en av de mørkeste tidene i Josephs liv.

Et lys i mørket

På ett tidspunkt spurte Joseph fra dypet av dette mørke fengselet: “O Gud, hvor er du? Og hvor er den tronhimmel som dekker ditt skjulested? Hvor lenge skal din hånd holdes tilbake og ditt øye, ja, ditt rene øye, skue fra de evige himler ned på ditt folks og dine tjeneres urett og ditt øre gjennomtrenges av deres rop?” (Lære og pakter 121:1–2).

Selv i et liv fullt av prøvelser, syntes noe ved Liberty fengsel å tappe Joseph Smith mer enn nesten alle andre vanskeligheter.

Men akkurat da det var som verst, skinte en stråle av håp ned i den kalde fengselscellen. Joseph og de andre fangene fikk noen uventede brev fra venner og familie – og opplevelsens mørke avtok.

Kraften i vennskap

Om denne anledningen sa Joseph Smith: “I går kveld mottok vi noen brev … Alle var preget av vennlighet og trøst … Da vi leste disse brevene, virket de like forfriskende på våre sjeler som en mild bris.”1

Bilde
håndskrevet brev

Den 7. mars 1839 skrev Emma Smith et brev til sin mann Joseph, som satt fengslet i Liberty fengsel.

Disse brevene gjorde naturligvis ikke fengselet varmere. De gjorde ikke vaktene snillere, og maten smakte heller ikke bedre. Men brevene hadde alt å si for hvordan fangene følte seg. Denne enkle støtten fra venner og familie hjalp Joseph å gå fra å lure på hvor Gud var, til å kunne høre Frelserens trøstende ord: “Min sønn, fred være med din sjel” (Lære og pakter 121:1, 7).

Joseph Smith ga følgende perspektiv: “De av dere som ikke har vært innesperret bak fengslets murer uten grunn og foranledning, kan bare ha vage formeninger om hvor edelt en venns røst klinger. Ethvert tegn på vennskap, uansett hvor det kommer fra, vekker og levendegjør enhver sympatisk følelse.”2

Du kjenner sannsynligvis noen som strever. Du tror kanskje ikke det er noe du kan gjøre for å hjelpe, men Josephs erfaring i Liberty fengsel lærer oss noe annet. Dine ord kan ha samme innvirkning på dem du bryr deg om, som brevene hadde på Joseph. Du kan sende et brev eller en tekstmelding, ta en telefon eller stikke innom personlig.

Hvem trenger å høre fra deg i dag? Skriv noen forslag til hva du kan si:

Åpenbaring er innen rekkevidde

En annen sannhet vi kan lære av Liberty fengsel, er at du, i likhet med Joseph, fortsatt kan motta trøst og åpenbaring fra vår himmelske Fader og Frelseren, selv om du gjennomgår noe forferdelig.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum talte en gang om Liberty fengsel og sa: “Når man må, kan man få hellige åpenbaringer og dypt lærerike opplevelser fra Herren i enhver situasjon man måtte befinne seg i. La meg ordlegge meg enda litt sterkere. Man kan få hellige åpenbaringer og dypt lærerike opplevelser fra Herren i livets ynkeligste omstendigheter – i de verst tenkelige situasjoner, mens man opplever den vondeste urett og står overfor de mest uoverstigelige hindringer og den verste motstand noensinne.”3

Når du går gjennom din egen smelterens ild eller tilbringer dine egne netter i et slags Liberty fengsel, kan du bli fristet til å tro at Gud er langt borte. Men det er i slike stunder han kan være nærmere enn noensinne!

Vi er alle i samme båt

Slik Joseph Smiths tid i Liberty fengsel viser, kommer prøvelser til oss alle selv om vi følger Jesus Kristus.

En annen åpenbaring i Liberty fengsel minnet Joseph Smith om at han ikke var den første til å lide dypt. Etter å ha beskrevet alle typer lidelse, sa Herren: “Menneskesønnen har gjennomgått mer enn alt dette. Er du større enn ham?” (Lære og pakter 122:8).

Prøvelser kommer til oss alle. Men fordi Frelseren led for våre synder og smerter, kan vi finne trøst i vissheten om at han kan hjelpe oss gjennom vår lidelse. Herren sa til Joseph: “Frykt ikke for hva mennesket kan gjøre, for Gud skal være med deg evindelig og alltid” (Lære og pakter 122:9). Himmelens hjelp er tilgjengelig for oss alle.

Bilde
Jesus Kristus

Hvordan har vår himmelske Fader og Jesus Kristus hjulpet deg i prøvelser? Skriv om noen opplevelser:

Foredlet og sterkere

Profeten Joseph Smith likte ikke det han opplevde i Liberty fengsel. Likevel vokste han ved hjelp av disse opplevelsene. Og lærdommene han fikk og åpenbaringene han mottok, inspirerer hver enkelt av oss gjennom våre prøvelser.

Eldste Gary E. Stevenson i De tolv apostlers quorum har sagt: “Jeg tror dere en dag vil se tilbake på de avlyste arrangementene, sorgen, skuffelsen og ensomheten som følger den vanskelige tiden vi opplever, og se alt overskygget av utsøkte velsignelser og styrket tro og vitnesbyrd. Jeg tror at i dette og i neste liv vil deres lidelser … deres Liberty fengsel, bli helliget til deres gavn. Jeg ber om at vi sammen med Nephi kan erkjenne lidelsene i løpet av våre dager, samtidig som vi ser at vi er rikt begunstiget av Herren.”4

Hvis du er midt i dine egne hjerteskjærende prøvelser akkurat nå, skal du vite at du med Guds hjelp til slutt vil komme gjennom dette sterkere og helligere.

Hvordan har Gud gjort deg sterkere ved prøvelser? Skriv om noen opplevelser:

Skriv ut