2021
Kraften i ett namn
Oktober 2021


”Kraften i ett namn”, Vägledning för de unga, okt. 2021.

Kom och följ mig

Kraften i ett namn

Läran och förbunden 115

Namn har betydelse – särskilt när det gäller namnet på Jesu Kristi återställda kyrka.

Bild
Jesus Kristus

Porträtt av Kristus, Frälsaren, av Heinrich Hofmann

Har du någon gång tänkt på hur viktigt ett namn kan vara? Tänk på ditt eget namn som du fick när du föddes – ett namn som ska känneteckna dig hela livet. Ditt namn är ofta det första andra frågar efter när de träffar dig. Och det är det lättaste sättet för din familj, dina vänner och andra att tilltala dig och nämna dig. Många av er fick också som små barn förmånen att få ett namn och en välsignelse genom prästadömets kraft.

Vid ditt dop ingår du förbund med Gud om att visa att du är villig att ta på dig Jesu Kristi namn. Varje gång du tar del av sakramentet förnyar du det förbundet och lovar att alltid minnas honom (se Mosiah 18:8–9; L&F 20:77, 79).

Så namn är viktiga. Ett namn kopplar inte bara var och en av oss till vår egen identitet och personlighet, utan det kan också medföra kraft, ansvar och välsignelser. Det är i synnerhet sant vad gäller namnet på Jesu Kristi återställda kyrka – Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Frälsaren namngav sin kyrka

Vår käre profet, president Russell M. Nelson, har sagt varför namnet på Frälsarens kyrka är så viktigt. Han sa: ”Det är Herrens befallning. Joseph Smith gav inte namn åt kyrkan som återställts genom honom, och det gjorde inte Mormon heller. Det var Frälsaren själv som sa: ’För så ska min kyrka kallas i de sista dagarna, ja, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga’ [L&F 115:4].”1

Det här är inte första gången som den anvisningen har getts om vad Jesu Kristi kyrka ska heta. När den uppståndne Frälsaren visade sig för nephiterna efter att de hade bett till Fadern i hans namn, frågade människorna honom vilket namn de skulle ge hans kyrka. Frälsaren svarade:

”Ni [ska] kalla kyrkan efter mitt namn. …

Och hur kan det vara min kyrka om den inte kallas efter mitt namn? För om en kyrka kallas efter Moses namn, så är det Moses kyrka. Och om den kallas efter en människas namn, så är det en människas kyrka. Men om den kallas efter mitt namn så är det min kyrka, om så är att de är byggda på mitt evangelium” (3 Ne. 27:7–8).

Av de här anledningarna har president Nelson förkunnat: ”Kyrkans namn är inte förhandlingsbart. När Frälsaren tydligt säger vad hans kyrka ska heta, och till och med inleder förkunnelsen med ’så ska min kyrka kallas’, menar han allvar.”2

Bild
Jesus Kristus hos nephiterna

Bibeln och Mormons bok vittnar om Kristus, av Greg K. Olsen

President Nelson har lovat att om vi gör vårt bästa för att återställa och använda Frälsarens kyrkas rätta namn så ”kommer han vars kyrka detta är att utgjuta sin kraft och sina välsignelser över de sista dagarnas heligas huvuden, på ett sätt som vi aldrig tidigare har sett”.3

Vi kan hjälpa andra att få veta vad vi tror på

En av välsignelserna av att använda kyrkans rätta namn får vi genom att ta vårt ansvar att förkunna Frälsarens namn i hela världen på allvar.

Under årens lopp har öknamn eller andra benämningar, såsom ”mormonkyrkan” använts i stället för det namn som Frälsaren uppenbarade. Problemet med sådana benämningar är att de utelämnar namnet Jesus Kristus från hans kyrka. I och med att de gör det återspeglar de inte vilka vi är och vad vi tror på.

Vi tror på att Jesus Kristus är världens Frälsare och Återlösare. Tyvärr finns det de som tror att vi inte tror på honom eller att vi dyrkar någon annan än honom. Genom att så ofta som möjligt berätta för andra att vi tillhör Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga förtydligar vi att vi dyrkar Jesus Kristus. De vi umgås med börjar då förstå att Jesus Kristus verkligen är central i vår tro och i våra liv.

Vi kan föra in Jesu Kristi kraft i våra liv

President Nelson har lärt oss att ”Jesus Kristus befallde oss att kalla kyrkan vid hans namn eftersom det är hans kyrka, fylld med hans kraft”.4

Jesus Kristus levde ett syndfritt liv Han övervann världens alla frestelser, plågor, utmaningar och svårigheter. Han utgöt droppar av blod i Getsemane och på korset i det att han led fruktansvärda smärtor bortom all beskrivning. Han tog på sig alla våra lidanden och sjukdomar. Genom sitt försoningsoffer står han redo att hjälpa var och en av oss. Genom att utöva tro på honom och komma till honom ”välsignas [vi] med ytterligare kraft att hantera frestelser, svårigheter och svagheter”.5

Bild
ungdomar som samtalar

När vi tydligt säger att vi är medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga erkänner vi också att han är den som har makt att stärka oss, lätta våra bördor och ge oss glädje och frid i livet. Dessutom har vi också fått löftet att vi ska få ”Guds kunskap och kraft till hjälp att föra Jesu Kristi återställda evangeliums välsignelser till varje nation, släkte, tungomål och folk och förbereda världen för Herrens andra ankomst”.6

Fler välsignelser kommer

Mina vänner, tänk bara på vilken inverkan vi kan ha genom att helt enkelt använda det fullständiga namnet på Frälsarens kyrka. Jag vittnar om att Jesus Kristus är sin kyrkas överhuvud och leder den genom sina profeter, siare och uppenbarare. Jag uppmanar dig att söka välsignelserna i Frälsarens kyrka och sprida dess ovärderliga sanningar till andra. Jag vet att hans kyrka, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, välsignar dig, dina vänner och din familj nu och in i evigheten.

Skriv ut