2021
Vad ska jag göra om jag har omvänt mig men inte kan sluta tänka på det jag gjorde fel?
Oktober 2021


”Vad ska jag göra om jag har omvänt mig men inte kan sluta tänka på det jag gjorde fel?” Vägledning för de unga, okt. 2021.

Frågor och svar

”Vad ska jag göra om jag har omvänt mig men inte kan sluta tänka på det jag gjorde fel?”

Se din egen förbättring

Vår himmelske Fader förväntar sig inte att vi ska vara fullkomliga än, så jag använder mina misstag som lärotillfällen. Satan försöker dra ner oss genom att överväldiga oss med skuldkänslor, men han har ingen annan makt förutom den. Nu när jag vet det försöker jag se mina framsteg i stället för att fokusera på mina synder.

Luke M., 14 år, Utah, USA

Förlåt dig själv

När du förlåter dig själv får du känna Frälsarens kärlek till dig, för han har redan förlåtit dig. Satan vill ge dig nedslående tankar i sinnet, men du är starkare. De här tankarna kommer inte från vår himmelske Fader, så säg åt dem att försvinna!

Camila A., 18 år, Dominikanska republiken

Upplyftande musik

Jag tycker om att lyssna på inspirerande sånger för att bli upplyft och få uppmuntran. När jag ber till min himmelske Fader om hjälp och sedan sätter på upplyftande musik känner jag Anden riktigt starkt, och det hjälper mig att gå vidare.

Elma P., 18 år, Negros Occidental, Filippinerna

Frid i skrifterna

Om du känner att du redan har omvänt dig, sök då frid i skrifterna. Herrens ord gavs till oss så att vi kan känna frid i våra liv. Om du ber om att få ha den Helige Anden med dig när du läser så vägleder han dig.

Emma M., 19 år, Spanien

Det kan hjälpa att minnas

I Alma 36:17–19 beskrev profeten Alma hur han kom ihåg sina synder, men det gjorde honom bara ännu gladare för hur mycket han hade förändrats och bättrat sig. Precis som för Alma kan minnet av våra tidigare misstag hjälpa oss att inte trilla dit igen.

Júlia M., 18 år, Bahia, Brasilien

Gud kommer inte längre ihåg dem

I skrifterna står det att när man har omvänt sig från synd kommer Gud inte längre ihåg den synden (se L&F 58:42). Även om Gud inte längre kommer ihåg dem gör vi det. Det kan göra ont att komma ihåg sina tidigare misstag, men i stället för att se dem som bördor kan vi tänka på dem som påminnelser om att göra vårt bästa.

Elijah W., 17 år, Utah, USA

Kristi försoning – för dig

När jag tänker på mina tidigare synder är det lätt att det känns som om jag inte har omvänt mig helt och hållet eller som om jag inte förtjänar Guds förlåtelse. Men det är viktigt att komma ihåg att vår himmelske Fader vill att vi ska göra framsteg. Han vill inte att vi ska älta det förgångna eller bära på skuld i våra hjärtan för evigt. Vår himmelske Fader gav oss sin Son Jesus Kristus som Frälsare så att vi skulle kunna omvända oss och göras rena igen genom hans försoning.

Chloe W., 16 år, Arizona, USA

Vänd dig utåt

Man skulle kunna tro att när man en gång har omvänt sig så försvinner ens problem och tankarna på ens misstag. Men så är det inte alltid. Ibland håller Gud kvar de här känslorna så att man kan lära sig att övervinna dem. Om du uppriktigt har omvänt dig men inte verkar kunna glömma dina misstag så försök vända dig utåt, som Kristus skulle göra, genom att tjäna dem du har omkring dig och bära ditt vittnesbörd. Det tar bort tankarna från dina egna tillkortakommanden och samtidigt är du till hjälp för någon annan.

Jacob W., 21 år, Utah, USA

Skriv ut