2021
Dragning till personer av samma kön: Du hör hemma här
Oktober 2021


”Dragning till personer av samma kön: Du hör hemma här”, Vägledning för de unga, okt. 2021.

Dragning till personer av samma kön: Du hör hemma här

Om du upplever dragning till personer av samma kön ska du veta att Gud älskar dig. Det finns en plats för dig i hans rike.

Bild
unga människor äter tillsammans

Till var och en som upplever samkönad attraktion – du undrar kanske om du passar in i kyrkan eller om Guds plan för vår lycka ens gäller dig.

Dina känslor verkar kanske gå stick i stäv med många förväntningar. Du undrar kanske: Varför händer det här mig? Älskar Gud verkligen mig? Finns det en plats för mig i hans rike?

1. Gud älskar dig

Det första du ska veta är att din himmelske Fader älskar dig. Guds kärlek är fullkomlig, varaktig och förunderlig. Och han älskar dig som individ. Han vet vad du heter.

President Dieter F. Uchtdorf, dåvarande andre rådgivare i första presidentskapet, har sagt:

”Gud ser inte till det yttre. [Jag tror att han inte alls] bryr sig … om ifall vi bor i ett slott eller en koja, om vi är vackra eller alldagliga, om vi är berömda eller bortglömda. Trots att vi är ofullständiga älskar Gud oss fullständigt. Trots att vi är ofullkomliga älskar Gud oss fullkomligt. Trots att vi kan känna oss bortkomna och utan kompass omsluter Guds kärlek oss fullständigt.

Han älskar oss eftersom han är fylld av ett oändligt mått av helig, ren och obeskrivlig kärlek. Vi är viktiga för Gud, inte på grund av våra förtjänster utan för att vi är hans barn. Han älskar oss alla” (se ”Guds kärlek”, [Liahona, nov. 2009, s. 22–23]).

”Gud älskar oss alla. Han älskar dem av annan tro och även dem som är utan tro. Han älskar dem som lider. Han älskar såväl rika som fattiga. Han älskar människor av alla raser och kulturer, gifta och ogifta och dem som upplever dragning till personer av samma kön” (ChurchofJesusChrist.org/topics/gay).

2. Du hör hemma här

Vi är alla olika på ett eller annat sätt. Vi tillhör olika raser, etniciteter och kulturer, och har olika bakgrunder. En del av oss föddes in i kyrkan – andra är nya medlemmar. Och några upplever dragning till personer av samma kön medan andra inte gör det.

Vi hör alla hemma här. Den forntide aposteln Petrus lärde: ”Gud [gör] inte skillnad på människor, utan tar emot den som fruktar honom och gör det som är rätt, vilket folk han än tillhör” (Apg. 10:34–35). Han menade att alla som strävar efter att hålla buden får hans välsignelser, oavsett vilken bakgrund de har.

Äldste L. Whitney Clayton, emeritusmedlem i de sjuttios kvorum, har sagt: ”Jag talar nu direkt till medlemmar som känner dragning till personer av samma kön. … Vi vill att ni ska veta att vi älskar er. Ni är välkomna. Vi vill att ni ska vara en del av våra församlingar. Ni har storslagna talanger och förmågor att erbjuda Guds rike på jorden, och vi uppskattar de många värdefulla insatser som ni gör” (ChurchofJesusChrist.org/topics/gay).

3. Vänd dig till Gud – han hjälper dig

Även om vi inte alltid får svar på varför saker och ting sker i våra liv så vet vi ändå att vår himmelske Fader vet vad vi går igenom. Och tack vare hans Son Jesu Kristi försoning kan alla Guds barn finna nåd, bli välsignade och återvända till honom.

Så om du upplever samkönad attraktion, vad ska du då göra nu?

Det här hjälpte en ung vuxen när hon insåg att hon upplevde samkönad attraktion:

”Jag fattade beslutet från början att inbjuda Gud att vara med mig i varje steg på min resa, och det har varit en andlig upplevelse för mig.

Jag kan inte förutsäga hur mitt liv ska se ut om 20 år. Jag kan inte fullkomligt föreställa mig min eviga potential och jag vet sällan vilken tröst eller vägledning jag behöver, men Gud vet allt detta. Jag vet inte hur jag hade kunnat ta mig igenom de senaste åren utan hans hjälp.

De enkla sakerna – böner, skriftstudier, templet och närvaro i kyrkan – gör verkligen skillnad. De har varit ett ankare i mitt liv nu mer än någonsin. Min himmelske Fader känner mig bättre än jag känner mig själv, så det finns inget behov av att gömma sig för honom. Jag ber honom om hjälp och litar på att han vill att jag ska vara lycklig till och med mer än jag själv vill. Jag försöker också låta andra veta när jag behöver en kram eller en påminnelse om att de älskar mig. Jag har lärt mig att jag aldrig behöver axla mina bördor ensam.”

Laura F., Utah

4. Du kan finna frid

Din himmelske Fader vill att du ska finna frid och lycka. Han vill att du ska älska dig själv och finna glädje i din jordiska resa. Och han finns där för dig i varje steg på vägen – även i de stunder då du inte känner att du hör hemma här. Du hör hemma hos honom – det kommer du alltid att göra.

Skriv ut