2021
Hva skal jeg gjøre hvis jeg har omvendt meg, men ikke kan slutte å tenke på det jeg gjorde galt?
Oktober 2021


“Hva skal jeg gjøre hvis jeg har omvendt meg, men ikke kan slutte å tenke på det jeg gjorde galt?” Til styrke for ungdom, okt. 2021.

Spørsmål og svar

“Hva skal jeg gjøre hvis jeg har omvendt meg, men ikke kan slutte å tenke på det jeg gjorde galt?”

Se din fremgang

Vår himmelske Fader forventer ikke at vi skal være fullkomne ennå, så jeg bruker mine feiltrinn som læringsopplevelser. Satan prøver å tynge oss ned ved å overvelde oss med skyld, men han har ingen annen makt enn det. Nå som jeg vet det, prøver jeg å se hvordan jeg forbedrer meg istedenfor å fokusere på syndene mine.

Luke M., 14, Utah i USA

Tilgi deg selv

Når du tilgir deg selv, vil du føle Frelserens kjærlighet til deg, for han har allerede tilgitt deg. Satan ønsker å gi deg nedslående tanker, men du er sterkere. Disse tankene kommer ikke fra vår himmelske Fader, så be dem komme seg ut!

Camila A., 18, Den dominikanske republikk

Oppbyggende musikk

Jeg liker å lytte til inspirerende sanger for å bidra til å bygge meg opp og oppmuntre meg. Når jeg ber vår himmelske Fader om hjelp, og deretter setter på litt oppbyggende musikk, føler jeg Ånden virkelig sterkt og det hjelper meg å komme videre.

Elma P., 18, Negros Occidental, Filippinene

Fred i Skriftene

Hvis du føler at du allerede har omvendt deg, kan du søke fred i Skriftene. Herrens ord ble gitt oss slik at vi kunne føle fred. Hvis du ber Den hellige ånd være med deg når du leser, vil han veilede deg.

Emma M., 19, Spania

Å huske kan hjelpe

I Alma 36:17–19 beskrev profeten Alma at han husket sine synder, men det gjorde ham bare mer begeistret med tanke på hvor mye han hadde forandret og forbedret seg. I likhet med Alma hjelper det å huske våre tidligere feiltrinn oss å ikke falle for dem igjen.

Júlia M., 18, Bahia i Brasil

Gud husker ikke lenger våre synder

Skriftene forteller oss at etter at du har omvendt deg fra synd, husker ikke Gud denne synden lenger (se Lære og pakter 58:42). Selv om Gud ikke husker dem lenger, gjør vi det. Det kan være smertefullt å huske tidligere feiltrinn, men istedenfor å betrakte tidligere skyldfølelse som en byrde, kan du tenke på det som en påminnelse om å gjøre ditt beste.

Elijah W., 17, Utah i USA

Kristi forsoning – for deg

Når jeg tenker på mine tidligere synder, er det lett å føle at jeg ikke har omvendt meg fullstendig eller at jeg ikke fortjener Guds tilgivelse. Men det er viktig å huske at vår himmelske Fader ønsker at vi skal forbedre oss. Han ønsker ikke at vi skal dvele ved fortiden eller ha skyldfølelse i vårt hjerte for evig. Vår himmelske Fader ga oss sin Sønn Jesus Kristus som Frelser slik at vi kunne omvende oss og bli rene igjen ved hans forsoning.

Chloe W., 16, Arizona, USA

Vend deg utover

Man skulle tro at når man har omvendt seg, ville problemene og tankene på feiltrinnene opphøre. Men slik er det ikke alltid. Noen ganger holder Gud disse følelsene der slik at du kan lære å overvinne dem. Hvis du oppriktig har omvendt deg, men ikke synes å kunne glemme dine feiltrinn, kan du prøve å vende deg utover, slik Kristus ville gjort, ved å tjene menneskene rundt deg og bære vitnesbyrd. Det vil hjelpe deg å glemme dine egne feiltrinn, samtidig som du vil hjelpe en annen.

Jacob W., 21, Utah i USA

Skriv ut