2022
Gods plan van geluk en jouw goddelijke bestemming
Januari 2022


‘Gods plan van geluk en jouw goddelijke bestemming’, Voor de kracht van de jeugd, januari 2022.

Gods plan van geluk en jouw goddelijke bestemming

Als je het plan van geluk begrijpt en je je leven erop afstemt, kun je je goddelijke bestemming bereiken.

Afbeelding
een berg beklimmen

Illustraties, Albert Espí

Waar moet je bij het woord bestemming aan denken? Denk je aan iets wat voorbestemd en onvermijdelijk is? Iets vreselijks of geweldigs waar je niets aan kunt veranderen, wat je ook doet? Of denk je aan de held uit een film of boek, die voorbestemd was om de missie te volbrengen, de wereld te redden of om koning of koningin te worden?

Woordenboeken zullen die definities misschien onderschrijven, maar wanneer we het over een goddelijke bestemming hebben, bedoelen we iets anders. In tegenstelling tot de bestemming waar je over leest in boeken en die je in films ziet, is het mogelijk om je goddelijke bestemming te bereiken omdat je een kind van God bent, maar je moet daarvoor ook je keuzevrijheid gebruiken.

God bezit alle macht in de hemel en op aarde. Door de verbonden die we met onze hemelse Vader sluiten kan Hij onze partner zijn terwijl we door de stormen van het leven heen laveren. Onze goddelijke bestemming – ons potentieel wanneer we samenwerken met God – wordt mogelijk gemaakt door zijn plan van geluk.

Als je het plan van geluk van onze hemelse Vader begrijpt, kun je je eeuwige identiteit en doel herkennen. En als je kiest om verbonden met God te sluiten en na te komen, kun je dat doel bereiken.

In het boek Mozes lezen we dat ‘Mozes was weggevoerd naar een buitengewoon hoge berg, en hij zag God van aangezicht tot aangezicht en hij sprak met Hem’ (Mozes 1:1–2). Door deze persoonlijke verschijning leerde God Mozes iets over zijn eeuwige identiteit. Hoewel Mozes sterfelijk en onvolmaakt was, leerde hij iets belangrijks over zichzelf: hij was inderdaad een zoon van God (zie Mozes 1: 6).

Vergeet niet wie je bent

Satan wil dat je vergeet wie je bent. Toen Satan Mozes probeerde te weerhouden van het werk dat de Heer voor hem had bereid, reageerde Mozes dapper: ‘Wie bent u? Want zie, ik ben een zoon van God’ (Mozes 1:13; cursivering toegevoegd). Mozes verklaarde toen: ‘Ga heen, Satan; bedrieg mij niet’ (Mozes 1:16; cursivering toegevoegd).

Mozes zei met andere woorden: ‘Je kunt me niet bedriegen, want ik weet wie ik ben. Jij hebt Gods licht en heerlijkheid niet. Waarom zou ik jou dus aanbidden of me door jou laten bedriegen?’

Vergeet nooit dat God je liefheeft en je wil helpen en zegenen. Hij heeft goddelijke belangstelling voor jou, omdat je een van zijn kinderen bent. Neem alsjeblieft de tijd om te leren wat het werkelijk inhoudt om een kind van God te zijn. Stel dan doelen en maak keuzes die je helpen om elke dag naar die kennis te leven.

Ik heb een werk voor u

Er hebt veel aan je hoofd. Je moet je huiswerk doen, vriendschappen onderhouden, thuis klusjes doen en misschien zelfs uit werken gaan. De uitdaging is natuurlijk om een balans tussen al deze belangrijke rollen te vinden zonder je belangrijkste doel in het leven te vergeten. God heeft een werk voor jou te doen (zie Mozes 1:6). Het is het antwoord op de vraag: ‘Waarom ben ik hier op aarde?’

Als kind van God kwam je naar de aarde om een stoffelijk lichaam te ontvangen. Met je lichaam kun je kiezen om trouw Jezus Christus te volgen. Je kunt kiezen om Gods geboden te gehoorzamen, heilige verordeningen te ontvangen en evangelieverbonden te sluiten en onderhouden. Deze dingen bereiden je voor om je goddelijke bestemming te vervullen.

Met dit doel helder in gedachten kun je het belang inzien van wekelijks aan het avondmaal deelnemen, de Schriften bestuderen, dagelijks bidden, waardige doelen stellen en anderen dienen. Deze dingen herinneren je eraan waarom je hier eigenlijk bent, en ze zullen je helpen waardig te zijn om de persoonlijke openbaring te ontvangen die je nodig hebt om gelukkig te zijn en op het verbondspad te blijven. Als je je bekeert en nauwgezet de Heer volgt, zul je persoonlijke leiding voor elk aspect van je leven ontvangen.

Afbeelding
door oerwoud bij een waterval trekken

Doe je best om te worden wie je bestemd bent om te worden

De zorgen van de wereld, of je eigen onzekerheden, kunnen ervoor zorgen dat je je belangrijke rol in Gods grote heilsplan uit het oog verliest. Als dit gebeurt, nodig ik je uit om tot Christus te komen (zie Moroni 10:32). Niets in Gods eeuwige plan is mogelijk zonder Hem, en met Hem ligt alles wat goed is binnen handbereik.

De beste manier om alles vanuit een evangelisch perspectief te bekijken is ernaar te streven de Heiland te volgen. Met geloof en hoop in Hem kun je vol vertrouwen de moeilijkheden van het leven aan. Je zult ook meer duidelijkheid hebben als je keuzes maakt, problemen oplost, naar rechtvaardige doelen toewerkt en verleiding weerstaat.

Je beslissingen zullen eeuwige gevolgen hebben. Door Jezus Christus en zijn verzoenende genade kun je vreugde hebben in dit leven en in het hiernamaals. Je kunt je goddelijke bestemming bereiken, alles ontvangen wat Hij heeft, en het soort leven leiden dat Hij leidt, namelijk ‘het eeuwige leven […], welke gave de grootste van alle gaven van God is’ (Leer en Verbonden 14:7).

Afdrukken